וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכבוד ט"ו בשבט: ציירו עץ ונגלה לכם דרכו דברים שלא ידעתם על עצמכם

המכון לגרפולוגיה חנה קורן

עודכן לאחרונה: 3.2.2023 / 9:52

אל תחשבו על זה יותר מדי: קחו שלושה דפים וציירו על כל אחד מהם עץ. כל חלק בעץ שתציירו יעיד על גוון מסוים באישיות שלכם. בחנו את עצמכם

טקס החתונה של קייט עם בחיר ליבה - העץ/FACEBOOK

השבוע נציין את ט"ו בשבט וזה הזמן לצלול מעט אל תוך ציורי העצים, להבין את ההקבלה "כי האדם עץ השדה" וללמוד כמה דברים על המשמעויות החבויות בתוך ציורי העץ.

לפני שנתחיל, מזמינה אתכם לקחת שלושה דפים:
על הראשון - ציירו עץ.
על השני - ציירו עץ נוסף, אחר.
על השלישי - ציירו עץ דמיוני.

אין "נכון" ו"לא נכון". פשוט ציירו את העולה לראשכם.

ציור העץ הוא חלק מסוללה של מבחנים גרפולוגיים שרבים נתקלים בהם במהלך מבחני מיון לעבודה, בהכוונות מקצועיות ובייעוצים אישיים.

בואו נתחיל עם ההקבלה: כמו האדם המתחיל ברחם אימו, כך העץ מתחיל מתחת לפני האדמה. שניהם מתחילים את דרכם בחושך, בנסתר, במקום (שאמור להיות...) בטוח. לפיכך, בציורי העצים, השורשים שמציירים מלמדים על הילדות המוקדמת, על הזיקה לעבר, על תחושת היציבות מבית, על חסכים מאותה התקופה, אם קיימים. היעדר השורשים אינו מעיד בהכרח על היעדר זיקה לעבר או היעדר תחושת ביטחון וכך הלאה. אנשים רציונאליים לעיתים לא יציירו שורשים "כי הם מתחת לאדמה ולא רואים אותם".

העדר מוחלט של קו אדמה תסמל תחושת תלישות וחוסר יציבות ואולי גם בריחה מהתמודדות עם הצד החומרי והמעשי של החיים. הדגשה גדולה מאד של קו האדמה וציור שורשים רבים תייצג גישה מטריאליסטית, חיבור חזק מאד לשורשים ולמשפחה.

עץ מצוייר. ShutterStock
העץ שציירתם יעיד המון עליכם/ShutterStock

לאחר שמסתיים תהליך ההבשלה ברחם, פורץ לו התינוק אל אוויר העולם, כפי שהעץ הצעיר פורץ את מעטה האדמה וחושף עצמו לעולם. בשלבים הראשונים בחיים של שניהם הם רכים, פגיעים, תלויים בסביבתם, נתונים לחסדי ההורים, המחנכים, הרוחות והגשם - ולוקח להם זמן להתחזק, להתפתח, לגלות את עוצמתם ולעמוד איתנים אל מול כוחות הטבע והחיים.

לפיכך, גודלו של הגזע בציור, רוחבו ויציבותו מלמדים על מידת היציבות של האישיות. ככל שהגזע עדין וצר - האדם רגיש, מופנם ופחות בטוח בעצמו. לעומת זאת, גזע מפותח ובעל נוכחות ויכולת לשאת את משקל הנוף - שמיד נגיע אליו - ילמד על אישיות חזקה ויציבה, בטוחה יותר.

עם זאת, היה והגזע רחב "מידי" או גדול "מידי" (ביחס לדף ולשאר חלקי העץ) יכול להיות שמדובר כאן דווקא על חוסר ביטחון המוסווה על ידי נוכחות מוגזמת שיכולה במציאות להיות רעשנית, קולנית או לחלופין - מניפולטיבית בשקט אינטנסיבי, למשל. הפרשים בין גודל הגזע לגודל הצמרת מעידים על פערים בין שאיפות ליכולת הגשמה.

הגזע הוא גם ה"אגו" והעדות לחיים הרגשיים של הכותב. גזע חלול יעיד על פתיחות או דווקא על סגירות גבוהה - אתם מוזמנים לצפות בי אבל אני לא אחשוף את עצמי ואת המתרחש בתוכי. גזע מושחר או בעל קליפה מודגשת יעיד על הצורך להסתיר את המתרחש בתוך עולמו הרגשי של הכותב. חלק מהניתוח הגרפולוגי בודק את הצלקות בגזע. סימנים גרפולוגיים אלו יכולים להצביע על חוויות שהשאירו צלקת. היעדר סימנים כאלו יכול להצביע על הדחקה או חוסר רצון לשיתוף.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
עץ מצוייר. ShutterStock
הגזע הוא גם ה"אגו" והעדות לחיים הרגשיים של הכותב/ShutterStock

ככל שהילד גדל, הוא מפתח לא רק את עולמו הפנימי, את הזהות שלו ואת בטחונו - אלא גם את יכולות החשיבה שלו, הרעיונות המקוריים שלו, כושר הביטוי וכך הלאה. גם העץ מפתח נוף המתנשא אל על, ענפים ועלים ירוקים הנראים למרחוק ולמעשה - לרוב הם החלק הבולט ביותר בעץ.

צורת הנוף, הגודל שלו, הפתיחות לעומת הסגירות שלו, המצאות הפרחים, הפירות, העלים - כל אלו יעידו על החשיבה, הצורך בנראות, הרעיונות, העושר הרעיוני וכך הלאה:
ענפים פתוחים בקצה - פתיחות רעיונית.
ענפים סגורים - סגירות מחשבתית.
נוף מעוגל - נעימות.
נוף שבו רק ענפים דוקרניים - דוקרניות.

אחת הקונספציות השגויות לגבי ציורי עצים היא שאם יש "עין" בגזע, הרי שמדובר בטראומה. נכון הדבר הוא אם בכתב הנוסף קיימים סימנים ועדויות לטראומות, אם העין מצורפת בתנועה ובאיכות קו המעידות על טראומה ואם קיימות מספר עיניים. אז הרי שניתן ומומלץ לבדוק את העניין. עם זאת, עין בודדת אינה מעידה על טרואמה כלל וגם כאן - אנשים רציונאליים וחישתיים רואים עיניים בעצים שמסביבם ומוסיפים אותם לציור כדי להיות יותר נאמנים למציאות.

עץ מצוייר. ShutterStock
ככל שהילד גדל, הוא מפתח לא רק את עולמו הפנימי - אלא גם את יכולות החשיבה שלו/ShutterStock

אז מדוע ביקשתי שלושה עצים?

העץ הראשון דומה במהותו לחתימה שלו והוא למעשה מעין כרטיס ביקור: "ככה אני רוצה שיראו אותי".
העץ השני הוא "אמיתי" יותר ומגלה את תחושתו ונטיותיו של הכותב באופן אותנטי ומדויק יותר.
העץ השלישי מספר את הסיפור של "לו יכולתי הייתי...".

אם קיימים הבדלים מהותיים בין העצים, הרי שקיימים הבדלים מהותיים בין האופן שהכותב מציג את עצמו לבין האופן שמרגיש ו/או בין האופן שמרגיש היום לבין השאיפות שלו לעתיד.

חשוב להדגיש שכל אבחון ציורים נעשה לצד ובמקביל לאבחון כתב יד - ורק השילוב בין השניים יכול להעניק את המשמעויות העמוקות והמדויקות. כמו כן, איכות הקו ואיכות התנועה יכולות לשנות משמעויות באופן ניכר.

מנקודת המבט של הגרפולוג, "איכות" הציור (האם האדם יודע לצייר או לא) אינה מאוד מעניינת. מה מעניין אותנו? הפרטים השונים, כל אחד מחלקי העץ בפני עצמו וכל החלקים גם יחד, האופן בו הוא מתפרס במרחב, המיקום שלו (ימין, שמאל, למטה, למעלה), הימצאותה או חסרונה של האדמה ועוד ועוד.


הכתבה נכתבה ע"י הגרפולוגית דורית וואלך מצוות "חנה קורן מכון לגרפולוגיה" מידע נוסף על ניתוח גרפולוגי של ציור עץ - באתר שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully