וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט סימון ביילס: כיצד מתמודדים עם משבר מנטלי?

דפנה ביסמוט

9.9.2021 / 0:02

מוכנות מנטלית היא תהליך שנבנה לאורך זמן ומשלב מודעות עצמית, תודעה מנטלית והכנה נפשית ורוחנית למצבי לחץ מגוונים. כך תוכלו להתמודד עם משבר דומה לזו שחוותה האלופה האולימפית סימון ביילס

התגובות לפרישתה של סימון ביילס מתחרות הקרב רב הקבוצתית/רויטרס

באולימפיאדת טוקיו 2020 נכנס למודעות העולמית הביטוי "מוכנות מנטלית" בעקבות אחד האירועים הדרמתיים שאירעו בה: סימון ביילס - שהפכה לאגדה ומיתוס, האלופה הבלתי מעורערת של ההתעמלות האתלטית והכוכבת של האולימפיאדה שאמורה הייתה לזכות במספר רב של מדליות זהב - פרשה מהאולימפיאדה בעקבות בעיה מנטלית. אז מה זה בעצם מוכנות מנטלית?

מוכנות מנטלית היא תהליך שנבנה לאורך זמן ומשלב מודעות עצמית ותודעה מנטלית, דרכי חשיבה, התנהגות ברגעי לחץ והכנה נפשית ורוחנית למצבי לחץ מגוונים. מוכנות מנטלית נדרשת עבור אנשים שעוברים תהליכי הכנה ארוכים לקראת רגעים מסוימים בחייהם כמו חתונה, בחינות גמר, כניסה לתפקיד בכיר, התחלת שירות צבאי ופעילות ספורטיבית תחרותית כגון האולימפיאדה.

אנשים שעוברים תהליך של מוכנות מנטלית לומדים מנטלית ורגשית על תרחישים שונים ברגעים הקריטיים עבורם, דרכי התמודדות ליציאה מאותם תרחישים או משברים שעלולים לשבש/להרוס את כל ההשקעה הארוכה שלהם - ויצירת דפוסי חשיבה שיעזרו להם לחוש בשליטה ואיזון מלאים ברגע האמת למימוש המשימה. מתמודד ששואף להצלחה חייב לתרגל את נקודת השיא ולאמן את עצמו בכל המישורים: המנטליים הרגשיים הנפשיים והרוחניים.

כמטפלת רוחנית, מתקשרת ומורה רוחנית, התהליך שאני מלמדת ומעבירה לאנשים נועד ללמד אותם על אותם רגעי שיא שהם עתידים להתמודד איתם. מדובר בתהליך של אימון רוחני שמאמן את הגוף והנפש עבור אפשרויות קיצוניות פוטנציאליות. לאורך התהליך אני מציעה למטופליי להתחבר לילד הפנימי שלהם, לזהות ולשחרר זיכרונות שמנהלים אותנו באופן בעייתי, לשלוט על דרכי ההתנהגות ולהביא לחשיבה חיובית ולאיזון נפשי.

סימון ביילס מתעמלת אמריקאית. Ashley Landis, AP
ההסבר של סימון ביילס: "הגוף והמוח לא מסונכרנים, זאת תחושה מטורפת"/AP, Ashley Landis

צ'אקרות מאוזנות עוזרות למוכנות מנטלית?

וודאי שכן. בגוף האדם ישנם מספר צ'קרות המוגדרות כמרכזי אנרגיה רוחניים ומקובל להגדיר 7 עיקריות שמתפקדות בהיבט פיזיולוגי ורוחני. צ'אקרה מאוזנת תביא לתפקוד מירבי של הגוף הפיזי והרוחני, בעוד צ'אקרה חסומה תשפיע פיזיולוגית, נפשית ורוחנית - וכתוצאה מכך משימת היעד שלנו תפגע.

כדי להצליח במימוש היעדים שלנו ברגעים קריטיים, עלינו לשמור על איזון אנרגטי של הצ'אקרות בגוף. לדוגמא, צ'אקרת הכתר וצ'קרת הלב הינן שתי צ'קרות שחוסר האיזון בהן עלול להוביל לקריסה מנטלית וריגשית שתגרום לאי ביצוע המשימה שעמלנו עליה זמן רב. צופן הצ'אקרות הנו התהליך של איזון צ'קרות שמתבצע באמצעות טיפול אנרגטי תחילה על כל צ'אקרה וצ'אקרה בנפרד - וממשיך באיזון היחסים האנרגטיים בין הצ'אקרות.

דוגמא לצורך בשימוש בתהליך צופן הצ'אקרות:
• בעיות רוח-נפש שנגרמות עקב עומס ולחץ, המובילים לבעיות כגון חוסר ביטחון עצמי וחוסר יכולת להתמיד במשימה.
• קריסה מנטלית ואובדן היכולת להמשיך בתהליך.

תוצאות תהליך צופן הצ'אקרות:
• תחושת רגיעה המונעת תגובה באופן שיפוטי.
• יכולת להתגבר על אתגרים באופן שונה וחיובי.
• יכולת לסלוח לעצמנו ולסביבה תאפשר קבלה עצמית והעלאת הערכה עצמית וביטחון עצמי.
• פיתוח יכולת חשיבה מהירה. תגובה למצבים באופן חיובי וחסר פחד.
• חידוד האינטואיציה.
• השפעה על האנרגיה האישית וההילה שתוביל להנעה וליכולת להתקדם וליצור שינוי.
• רוגע, ביטחון, שמחה - אנרגיות שמובילות לשינוי.

אישה חווה התקף פסיכוטי. ShutterStock
שימו לב לנורות האזהרה: עייפות יתר, ויתור עצמי, בריחה ממציאות, שינה יתרה ואכילת יתר/ShutterStock

אלו הכנות כדאי לעשות כדי למנוע נפילה מנטלית?

לכל מתמודד כיום במשימות ספורט, ישנם אנשים מאחוריו שמלווים ותומכים. אנשים אלו צריכים לזהות סדקים רגשיים ומנטליים שעלולים להוביל לנקודת השבירה של האל חזור. עליהם להיות מודעים לסדקים שיראו כחוסר ביטחון עצמי, שימוש יתר במילים שליליות שמבטאות חוסר מסוגלות, עייפות יתר, ויתור עצמי, בריחה ממציאות, שינה יתרה, אכילת יתר, שימוש בחומרים ממכרים ואובססיביות. במצבים אלו עדיף שמהמתמודד יעבור תהליכים שמשלבים דמיון מודרך וכלים נוספים. רק תהיו עירניים להם!

הסיבות לנפילה מנטלית:
• ציפיות יתר מהסביבה.
• חוסר התאמה בין ציפיות הסביבה לצרכים האישיים.
• חוסר הנאה וסיפוק במימוש המשימה.
• פחד לאכזב.
• אכזבה מההישגים.
• לחץ תמידי להצלחה יתרה.
• שחיקה מנטלית, רגשית ופיזית.
• חרדות מכישלון.
• אובססיביות ייתרה להצלחה.

ההשלכות
מי שחווה נפילה מנטלית צריך לקחת בחשבון שיש לה השלכות מורכבות שיבואו לידי ביטוי בבעיות תפקודיות בגוף הפיזי והנפשי כגון אובססיביות להמשיך - גם כאשר הגוף לא מסוגל לתפקד, פיתוח תלותיות באחרים, כאבים פיזיים וחולי מתמשך, חולשה עד קריסה פיזית וחוסר יכולת לתפקד.

לסיכום, סיפורה של סיימון בלייס באולימפיאדת טוקיו והאמירות ששחררה לתקשורת: "אני כבר לא נהנית מהתעמלות", "אני עושה את זה בשביל אחרים"," "הרגשתי שאני פשוט לא בטוחה בעצמי כמו שהייתי רגילה", "אני קצת יותר לחוצה כשאני מתעמלת" - הם משפטים ששיקפו את הקריסה המנטלית שחוותה המתעמלת האולימפית, שהם כנראה תוצאה של שחיקה פיזית, מנטלית וריגשית. לחץ ומעמסה שהובילו את הגוף שלה להתנגדות בלי קשר ליכולותיה הפיזיות המדהימות. מרגישים שאתם זקוקים לעזרה? אל תתביישו - פנו לטיפול.

הכתבת היא דפנה ביסמוט, מטפלת ומורה רוחנית המתמחה בטיפול בשחזור גלגולים. ביסמוט מנהלת את מכללת צומת רוחניות - מבית פרפרים המרחב הרוחני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully