וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורוסקופ לממשלת השינוי: מה יעלה בגורל ממשלת בנט-לפיד על פי כוכבי השמיים?

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 11:45

לאחר השבעת ממשלת בנט-לפיד החלו השערות לגבי סיכויי הישרדותה, כשרבים לא מנבים לה אריכות ימים. אסטרולוג הבית שלנו, יאיר טריבלסקי - שצדק בתחזיותיו על הקמת ממשלת השינוי - חוזר לבדוק מה יעלה בגורלה של הממשלה החדשה ויש לו תחזית מפתיעה הפעם

השבעת ממשלת בנט - לפיד |  התמונה הקבוצתית בבית הנשיא 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
השבעת ממשלת בנט-לפיד. התמונה הקבוצתית בבית הנשיא/ראובן קסטרו

ראשית, לגבי ממשלת השינוי עצמה: כאחד שידע שהתהליך יבשיל לכדי ממשלה חדשה והיא אכן תקום על אף המאמצים של אנשי הממשלה הקודמת, כפי שכתבתי פה בעבר, אני נרגש גם לראות שצדקתי בראייה ארוכת הטווח שלי - הן מבחינת הממשלה החדשה שתוקם והן מבחינת ירידתו של נתניהו במסלול הפוליטי - תהליך ארוך שיגיע לסופו בשנה הבאה ולא יחזיר אותו למקום בו היה.

כאסטרולוג שהוא בעצם סוג של היסטוריון קוסמי שרואה תהליך שינוי שהתחיל לפני שלוש שנים כשהוא מתממש ומתגשם ממש מול עיניי - אותי זה תמיד מדהים מחדש. את השלב הראשון כבר ניתחתי לא מזמן: את מפת הלידה של התהליך שבו אמר יאיר לפיד לנשיא "עלה בידי". המפה ההיא הייתה מעניינת מאוד, שכן פוטנציאל המימוש של הממשלה החדשה כבר היה גלום בתוכה והיה ברור שיתממש, כששלל הכוחות המרכיבים אותה באו לידי ביטוי. רבים לא צפו הצלחה לתהליך המימוש עצמו והיו בטוחים שאיכשהו נתניהו יצליח לטרפד אותו, אבל לי אישית היה ברור שזה לא יקרה, ואכן ככל שהזמן עבר היה ברור לכולם שממש מול עינינו מתממשת לה הסטוריה חדשה.

מפת הלידה הנוכחית של השבעת הממשלה מבטאת תהליך מורכב מאוד שהוא חלק מתהליך גדול יותר - השינויים שמביא איתו כוכב אורנוס - שזוית שלו עם סטורן הנוקשה מגיעה לדיוקה ממש ביום חתימת ההסכמים בין כל המפלגות, יומיים לפני ההשבעה עצמה. השלב הראשון כאמור התחיל בהודעה של לפיד לנשיא המדינה: "עלה בידי". מפת הלידה שהכנתי להודעה ההיא היתה אופטימית למדי, והראתה באופן די מדויק מה עמד מאחורי הצהרת הכוונות ההיא. השלב השני היה בראשון, בזמן ההצבעה וספירת הקולות ואחר כך השבעת השרים: מיקומם של הירח וונוס במזל סרטן תורם לתחושת ביטחון באופן כללי שאכן הדברים זורמים, לפחות מבחינה רגשית.

ניגש למפת ההשבעה עצמה: שתי הנקודות החשובות שכדאי להתחיל איתן את הניתוח הן השמש שמייצגת את ה"אני האמיתי" של התהליך, והאופק שמראה איך הדברים נראים כלפי חוץ - ובאיזו גישה ניגשים לדברים. בואו נביט רגע במפה:

המפה האסטרולוגית של ממשלת בנט-לפיד

המפה האסטרולוגית של ממשלת בנט-לפיד. יאיר טריבלסקי
המפה האסטרולוגית של ממשלת בנט-לפיד/יאיר טריבלסקי

האופק במפה הזו נמצא במזל גדי (מסומן בחץ חום בצד שמאל), מיקום מעשי ורשמי מאוד שמראה לנו את הפרזנטציה של הממשלה הזו: מפת מימוש מעשית של תהליך פוליטי, שעיקרו - קביעת גבולות ועובדות בשטח, שזה בדיוק בעצם הסיבה שבגללה התכנסו כולם: לקבוע עובדה בשטח - וזו עובדה חד משמעית של כאן ועכשיו, ללא פקפוק כלשהו.

מיקומו של סטורן שליט מזל גדי (בעיגול חום) יראה לנו את האופן והסגנון שבו כל זה יתממש: סטורן נמצא במזל דלי, מה שאומר שמתחת לפורמליות של עצם המימוש עם האופק בגדי, הרי שהסגנון היה של מזל דלי, כלומר שכלתני חברתי וקהילתי. הצירוף הזה מצביע על אחת ממטרות הממשלה הזו שגם נאמר בקול רם: הצורך להתחיל ולחבר מחדש את חלקי העם שעברו תהליכי הפרד ומשול על ידי ממשלות נתניהו כדי לחזק את שלטונו: חרדים מול חילונים, ערבים מול יהודים, ימין מול שמאל, ואפילו מחוסנים נגד לא מחוסנים. כל תהליך שהצליח למצוא סיבות להפרדה ולהאשמות קיבל לגיטימציה, ומטרתה המוצהרת של הממשלה הזו - גם כפי שאנחנו רואים דרך מיקומו של סטורן, שליט האופק שנמצא במזל דלי - שמרכיב את החצי השני של הבית הראשון במפה, בית הפרזנטציה של הממשלה - הוא להפוך את תהליך ההפרדה הזה לתהליך של חיבור מחודש דרך מציאת המכנים המשותפים של החלקים השונים בחברה ובציבור הישראלי.

בבית הראשון נוכל למצוא גם את כוכב פלוטו היצרי (מסומן בעיגול כתום), אולי הכוכב העוצמתי ביותר במפה. המצאותו בבית הראשון משמעותית מאוד. במפה הקודמת של הכרזת יאיר לפיד "עלה בידי" היה פלוטו בבית ה-12 של המפה, מאחורי הקלעים, והוגדר רק כפוטנציאל. היתה נטייה אז לראות אותו כפוטנציאל הרסני של נתניהו שממתין לשעת כושר כדי להרוס דרך מניפולציות את הממשלה. אולם כעת, עם הכרזת הממשלה, אנחנו רואים את פלוטו במלוא עוצמתו בבית הראשון של המפה, הכוכב הקרוב ביותר - ומשום כך גם המשפיע ביותר על המפה, והוא מצהיר חגיגית: תסתכלו עליי - אני מייצג את כל העוצמה שיש בממשלה הזו, ואני כאן כדי להישאר. הממשלה הזאת כאן כדי להישאר.

זו הפגנת נוכחות מרשימה וזה אומר שהממשלה הזו אכן מפגינה כלפי חוץ שילוב מעניין של עוצמה פלוטונית וחוסן סטורני, כששני הכוכבים האלה נמצאים בבית הראשון של המפה, האחד במזל גדי והשני במזל דלי. אולם, שני הכוכבים האלה גם נמצאים בהילוך אחורי כעת, מה שאומר שאולי הסטייטמנט הוא אכן כלפי חוץ של נוכחות ומהות עוצמתיים, אבל הילוכם האחורי מראה שני דברים: האחד - מכיון שההילוך האחורי תמיד מראה לא הצהרה אלא מימוש בשטח, אפשר לומר ששני הכוכבים המשמעותיים האלה עוסקים בממשלה הזו במימוש אמיתי של רעיונות ותכניות ולא בהצהרת כוונות בלבד או בחלומות לא רציניים באספמיא. השני - יש צורך להשתלט ולסגור מעגלים קיימים הקשורים לירושה בת 12 השנים שהשאירה אחריה הממשלה הקודמת לפני ששני הכוכבים האלה יחזרו לנוע קדימה ויפגינו את עצמתם בבניית תהליכים חדשים.

עוד בוואלה!

כוכבי השמיים חושפים: האם תהיה לנו ממשלת שינוי?

לכתבה המלאה

השבעת ממשלת בנט-לפיד

בווידאו: בנט ולפיד נשבעים כראש הממשלה וכראש הממשלה החליפי/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק
ממשלת בנט-לפיד: כך נראה כינוס ראשון של שמונת ראשי גוש השינוי 
6.6.21. צילום: אלעד גוטמן, באדיבות המצולמים
"הממשלה הזאת כאן כדי להישאר"/באדיבות המצולמים, צילום: אלעד גוטמן

אז מתי כל זה יקרה?

שאלה טובה. מתי למעשה יעברו סטורן ופלוטו ואיתם גם המפה כולה לשלב הצמיחה מחדש? סטורן חוזר להילוך רגיל ב-7 באוקטובר בעוד פלוטו חוזר להילוך רגיל ב-11 באוקטובר, מה שאומר לנו שארבעת החודשים הקרובים יעסקו בסגירת מעגלים ובניית קרקע יציבה לפעולה, ורק בעוד ארבעה חודשים יחזרו השניים - ואיתם כולנו - למחזור חדש של צמיחה והרחבת אופקים לאזורי פעולה חדשים.

ארבעת החודשים האלה מהווים פרק זמן שבו הממשלה החדשה פגיעה במיוחד וחלק מהמשאבים יוקדש להגן על הממשלה מפני תהליכים הרסניים שאויבי הממשלה ינסו להפעיל כדי לעצור אותה או לשבש את פעולתה. אם תצליח הממשלה לשרוד לא רק בכבוד אלא גם באופן פרודוקטיבי את ארבעת החודשים הקרובים לפני שתבוא ותפתח דף חדש שבו תנסה לממש את תכניותיה ארוכות הטווח, כולנו - גם הממשלה וגם תושבי המדינה הזו - נצליח בגדול.

הושגו הסכמים עם כלל המפלגות: לפיד הודיע לנשיא - נפתלי בנט ויאיר לפיד, 2 ביוני 2021. ללא, מערכת וואלה!
ארבעה חודשים קשים צפויים להם/מערכת וואלה!, ללא

היבטים בעייתיים

ישנם שני היבטים בעייתיים שעל הממשלה יהיה להתגבר עליהם - כי הם לא יעלמו מעצמם.

הבעיה הראשונה - זווית הפעולה בין השמש בבית השירות השישי לבין נפטון (בעגול אפור) שנמצא בבית החומר והכספים. בגדול הבעייה הזו מראה שעלול להתעורר פער בין היכולת להגדיר מטרות, נאות ויעילות ככל שיהיו עבור האזרח הקטן, לבין היכולת לממש ולממן אותן מבחינה כספית וכלכלית. הפער בין הרעיונות היפים לבין היכולת לממש אותם בשטח, כמו הגדלת קצבאות קשישים ונכים, דמי אבטלה, פיצוי הולם על תקופת הקורונה והשקעה בתשתיות כדי לקדם תהליכי צמיחה במהירות, עלול להביא איתו תחושת כשלון וקושי להבריא את הכלכלה ואת המגזרים הזקוקים כעת לעזרה. הכנסת משקיעים פרטיים והשקעות פרטיות למגזרים שכאלה עשויים בהחלט לשנות את התמונה.

הבעיה השניה - זווית מתח בין מרס כוכב העשייה והאקשן לבין יופיטר (בעיגול ירקרק) כוכב ההתרחבות והצמיחה. בעיקרון זו זווית פעולה אקטיבית מאוד והיא עשויה להביא איתה גישה אופטימית שמעירה את הצורך לרוץ קדימה ולקבוע עובדות בשטח, אולם שוכחת במקביל ליצור תשתיות ולפעול מתוך שיקול דעת ולא מתוך גישה אימפולסיבית ופזיזה. הפזיזות הזו עלולה להיות מקור לכמה וכמה החלטות שעלולות לגרום לאכזבה, למרות שהן נעשו מתוך גישה אופטימית וחיובית: מכיוון שהיא מביאה איתה אופטימיות יתר פעמים רבות, הרי שהאכזבות שיגיעו בסופו של דבר - כשלא יהיה כסוי להבטחות שניתנו מהר מדי וללא חשיבה מספקת - עלולות לגרום לתחושות של אכזבה ותסכול.

ראש הממשלה נפתלי בנט בלשכתו בירושלים, 14 ביוני, 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"עלול להתעורר פער בין היכולת להגדיר מטרות עבור האזרח הקטן, לבין היכולת לממש ולממן אותן"/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מהו פוטנציאל ההישרדות של הממשלה הזו ובמה הוא תלוי?

ובכן, מבחינתי הפוטנציאל פה הרבה יותר גבוה מאשר הישרדות פרופר: נבנית כאן ממשלה עם אופק רחב מאוד והבטחות וחזון שהתעכבו שנים רבות, ושאם יתממשו - כולנו נרוויח בגדול. האם אני מאמין בפוטנציאל של הממשלה הזו להגיע לידי מימוש וגם לשרוד? התשובה היא כן וכן.

האויב האמיתי של הממשלה הזו הוא לא מבחוץ, אלא מבפנים: הצורך בשתוף פעולה נרחב שכזה בין אזורי פעולה ומגזרים כל כך שונים זה מזה הוא עצום, אבל ההיקף הזה מזמין גם מיקוד של כל הצדדים במטרות האלו תוך שימת האגו בצד ובאמת כוונה לעבוד למען הכלל. אם זה יעבוד - זה יהיה נפלא. אם יתחילו ריבים וחילוקי דיעות כשהאגו של כל אחד מהשותפים יתחיל לבעבע או כשהמגזרים השונים יתחילו לתבוע מנציגיהם בממשלה תוצאות - ואלה יפעלו באופן פזיז רק כדי לרצות אותם, אנו צפויים לכשלון של המערכת המורכבת הזו.

כל זמן שכל הגורמים פה באמת מתאחדים למטרה המשותפת שהיא באמת המדינה ואזרחיה - הסיכוי שהממשלה הזו תצלח את כל הסיכונים וגם תצליח לטווח ארוך, הוא גבוה. כמובן שאורב לממשלה הזו בנימין נתניהו המתוסכל שיחפש בכל דרך לחזור לשלטון, אבל זה עשוי דווקא לחזק את שותפי הממשלה ואת הקשרים אלה עם אלה - העם כולו מתבונן מלמטה, מתבונן ומצפה.

יאיר לפיד ובני גנץ בישיבת השבעת הממשלה, כנסת, 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
"אם יתחילו ריבים וחילוקי דיעות כשהאגו של כל אחד מהשותפים יתחיל לבעבע - אנו צפויים לכשלון"/ראובן קסטרו

מה יעלה בגורל יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו?

הגענו לשאלה לא פחות מסקרנת. נתניהו עצמו, מה יהיה איתו? האם סיים את דרכו הפוליטית? ובכן, מזה שלוש שנים אני עוקב אחר נתניהו ומפת הלידה שלו - ותיאור מפורט של התהליך שהוא עובר פורסם כאן - "ביבי הטוב מול ביבי הרע".

כוכב פלוטו, שנמצא עכשיו מול השמש במפת הלידה שלו ובהילוך אחורי, מזמן לנתניהו מאבקים שמורידים אותו מכס השלטון, וכשהתהליך הזה משולב בתהליך האורני - הוא אל חזור. נתניהו יוכל עוד לעסוק בפוליטיקה אבל כנראה ירד ממנה סופית בשנה הבאה. לחזור לשלטון אינני מאמין שיחזור עוד, ומאבקי הכוח שהוא מנהל עכשיו מול הממשלה החדשה עוד ירחיקו ממנו אוהדים רבים.

ממש כמו עם טראמפ, שאת סוף כהונתו חזיתי עוד לפני הבחירות, גם כאן המאבק להילחם בכוח הטבע האורני - במקרה של טראמפ זה היה נפטון - נדון מראש לכשלון, והקושי לקרוא מראש את המפה או לחשוב שאתה גדול מהחיים ואין לך תחליף רק מחליש אותך בהמשך, והופך אותך לפאתטי: מוכר המשפט "בתי הקברות מלאים אנשים שלא היה להם תחליף". כל זמן שהאגו והאדרנלין מנהלים את נתניהו ולא החומר האפור האינטליגנטי שלו, התוצאה תהיה זהה - ולמרות הצלחות מקומיות שיבואו - הכיוון הוא ברור.

יו"ר האופוזיציה, בנמימין נתניהו במהלך ישיבת סיעות המחנה הלאומי בכנסת 14 ביוני 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"נתניהו יוכל עוד לעסוק בפוליטיקה אבל כנראה ירד ממנה סופית בשנה הבאה"/פלאש 90, יונתן זינדל

ה"אני האמיתי" של הממשלה

אלמנט משמעותי מאוד של הממשלה הוא מיקומו של אורנוס (מסומן בעיגול כחול), כוכב השינויים. כן חברים, זה הכוכב, הגמד הזה עם הקרניים בצורת אנטנה של טלוויזיה, שאחראי על כל התהליך הזה. שלוש שנים אני עוקב אחריו, מרגע שנכנס למזל שור ועד הרגע שהתחיל לאט ובשקדנות לכרסם בשורשים של הממשלה הזו. כעת אנו מוצאים אותו כאן, בבית המשפחה של הממשלה הזו... הבית הוא הבסיס, השורשים של כל תהליך השינוי הזה שאנחנו מדברים עליו, ואין מקום עוצמתי יותר ומשפיע יותר על השינוי הזה מאשר המצאותו בבסיס כל הממשלה הזו: הוא בעצם הדבק שמחבר את כולם, והוא - הכוכב הסוליסטי האינטליגנטיהזה מסמל בעצם את השורש העיקרי שעליו תלוי כל העץ הזה של מפת הלידה של הממשלה החדשה... אורנוס הוא כוכב השינויים, ואיך נקראת הממשלה הזו בפי כולם? ממשלת השינוי. נכון... כמה סמלי, ככה מוצדק. זוית הפעולה בין אורנוס בבית הרביעי לבין סטורן בבית הראשון מסמלת באופן אלגורי בדיוק את התהליך שהוליד את הממשלה הזו: המרד כלפי הממסד הסטורני הקיים שלא הסכים להקשיב לחוקי הטבע ולהשתנות - ואורנוס הוא זה שכפה עליו את השינוי, בין אם ירצה או לא. איש לא יכול להילחם באורנוס שמסמל את כוח השינוי בטבע, גם לא נתניהו. ככל שילחם חזק יותר בכוח השינוי - כך תהיה הנפילה חזקה ועוצמתית יותר.

הזווית הזו בין אורנוס לסטורן מסמלת גם קונפליקט שקיים בממשלה עצמה, בין הכוחות שרוצים שינוי רדיקלי לבין הכוחות שרוצים להשאיר את מסגרת הקיים, בעיקר את מסגרות הפעולה בתוך הממשלה שיכולות להמשיך ולתפקד אם אין בהן צורך אמיתי של שינוי.

אחרי כל זה הגענו לשמש (מסומנת בצהוב), שמהווה את ה"אני האמיתי" של מפת הממשלה הזו. השמש נמצאת במזל תאומים בבית השירות, מה שאומר שכוונת הממשלה כעת היא אכן לא השלטון - אלא נתינת השירות לאזרחים ולמדינה. זווית הרמונית שיוצרת השמש עם סטורן מראה שהמטרות האמיתיות של אלה שיזמו את הממשלה הזו עולות בד בבד עם היכולת להשליט בו משטר חוקתי הרמוני ומכבד, בזמן שזווית הפעולה בין אורנוס לסטורן מראה שכל זה נשמר תוך שאורנוס החדשני ימשיך לאתגר את סטורן השמרני בכל ימות הממשלה הזו... וטוב שכך.

כוכב נוסף שהפחיד לא מעט אנשים בגלל פוטנציאל הפגיעות שלו בממשלה החדשה הוא מרקורי, כוכב התקשורת (מסומן בתכלת), שנמצא כעת בהילוך אחורי. "אין מצב שהממשלה תעלה עם מרקורי בהילוך אחורי!", זעקו כל מיני אסטרולוגים, אבל אני הזכרתי להם שהילוכו האחורי של מרקורי הוא זה שהחזיר את בנט לשולחן עם יאיר לפיד, גם כי במפת הלידה של בנט, מרקורי נמצא בהילוך אחורי! וזה אכן מזל: אנשים שמרקורי במפת הלידה שלהם נמצא בהילוך אחורי באופן מעניין מתפקדים טוב יותר כשהוא נמצא גם בשמיים בהילוך אחורי, מה גם בל נשכח שוב את שמה של הממשלה הזו: ממשלת השינוי... ואיך בממשלת השינוי אפילו מרקורי יכול לנוע בהילוך רגיל ולא לשנות? מכיון שגם מרקורי הנמצא בבית השישי מצביע על תקשורת שירותית בעיקרון של הממשלה הזו, והילוכו האחורי גם מצביע שהשירותיות הזו תוכל להתממש בקונספט חדש, שונה, מאשר הממשלה הקודמת ונושא השירותיות אצלה.

השבעת ממשלת בנט - לפיד | פנינה תמנו שטה עושה את דרכה לבית הנשיא לטובת התמונה הקבוצתית 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
ימים יגידו? האסטרולוג יאיר טריבלסקי אופטימי/ראובן קסטרו

כאן אנחנו מגיעים לריכוז הכוכבים הגדול של המפה בבית השביעי: הבית השביעי הוא הבית שנמצא מול הבית הראשון. בעוד הבית הראשון מדבר על נוכחות גישה ופרזנטציה של הממשלה, הבית השביעי שמולו מדבר על דברים שמשלימים את המושגים האלה, שעיקרם: אנשים שדרכם הפוכה, אבל יש איתם דיאלוג ושיתופי פעולה.

ונוס (מסומנת בירוק) ומרס (מסומן באדום) מעצם היותם שני קטבים של מערכת קבלה ונתינה, מתאימים מאוד לשהות בבית השביעי והם נמצאים במזלות המתאימים להם אנרגטית. ונוס נמצאת במזל סרטן הביתי והמשפחתי השייך ליסוד המים הרגשי, יוצרת זוויות הרמוניות עם אורנוס ונפטון ומייצרת רגישות גבוהה לבני אדם בכלל ולנשים בפרט. במקביל היא גם יוצרת זווית של מתח עם סטורן הנוקשה, שמראה על פחד מאכזבה מחוקים נוקשים מדי ומהיותה של ונוס מייצגת בדרך כלל את הצד הנשי ונשים בכלל במערכת - אולי גם רגישות יתר וחוסר ניסיון של עבודה בממשלה שכזו. זווית המתח הזו מגייסת את הצד הפרקטי של ונוס לעשייה בתחום הכלכלי ובנושאי כספים - ומצביעה על צורך לפעול במסגרות פעולה מדויקות ובתקציבים מוקפדים באופן חכם, ולנצל את חכמתה של ונוס גם בנושאים שאינם כוס התה שלה באופן טבעי.

זה כולל למשל נשים בתפקידים פרקטיים הדורשים משמעת תקציבית וחוכמה עסקית, גם על חשבון הצד הרגשי הנשי הקלאסי, והמתח מאפיין נשים בתפקידי מפתח ממשלתיים שחייבות לשים בצד את הצד הרגשני - ולחשוב חכם ומעשי תוך לחצים לא קטנים ממסגרות הפעולה שהן פועלות בהן בבית ומחוץ. הזווית הזו לא שכיחה ומאפיינת עשייה נשית בתפקידים גבריים או מעשיים שדורשים מהנשים חשיבה שכלתנית ומעשית ללא יכולת הזדהות איתם מבחינה קלאסית. שרת הפנים למשל, בתפקיד קשוח שאמור לשים גבולות מעשיים ולפעול במסגרות נוקשות יחסית גם לגברים, שרת הכלכלה, שרת התחבורה, שרת החינוך ועוד - מספר גבוה יחסית של נשים מביא איתו דילמות פחות מוכרות לנושאות תפקידי מפתח בממשלה הזו ומיקומה של ונוס בזוית עם סטורן או הצמידות של הירח עם כוכב מרס האנרגטי, מראים על קונפליקטים מעניינים בין צדדים נשיים רגשיים לבין מילוי תפקידים דורשניים מבחינת הטלת סמכות וקביעת גבולות.

אחרונה אחרונה - זווית העימות בין פלוטו העוצמתי המפגין נוכחות ויכולת התמודדות גבוהה עם נוכחות עוצמתית מול הירח (מסומן בסגול) ומרס: כאן נוצר קונפליקט בין הצורך להפגין עוצמה הרתעה ויכולת הכלה מקסימלית גם בתפקידי צבא ובטחון שהם חלק משמעותי כל כך בתרבות הישראלית, מול הצורך להפגין רכות, הכלה, התחשבות והקשבה לאזרחים במינון גבוה שהממשלה הזו מנסה להפוך לחלק מהמצע והתפקוד שלה באופן משמעותי. ביצוע תפקודי כל כך רגיש המורכב משתי איכויות כל כך שונות עלול ליצור בהחלט קונפליט מבחינת תדמיתית וערכית: הצד הבטחוני ושלטון החוק, למשל, מול מיקסום יכולות המערכת המשפטית והכלכלית, וההקשבה לאזרח הקטן. אפשר לסכם את זווית הקונפליקט הזו במשפט הזה: צרכים בטחוניים, אומץ, כנות, ערכי צדק ואמת ברמה גבוהה מבחינה חברתית - מול הצורך להקשיב לצרכים האמיתיים של האזרח הקטן הזקוק לתשובות - הן מבחינה אישית, הן מבחינה חברתית והן מבחינה כלכלית בתוך מערכת שחורטת על דגלה מערכת ערכים חדשה, הפוכה בסדרי העדיפויות שלה למערכות האלה מהן היתה מורכבת הממשלה הקודמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully