וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ומתי העולם יגיע לקיצו? לוח השנה האצטקי חושף

30.5.2023 / 0:01

אחד החפצים המפורסמים והחשובים ביותר ששרדו מהאימפריה האצטקית חושף מתי הם האמינו שהאפוקליפסה תגיע - אך גם את הדרך הערמומית למדי שהם מצאו כדי לדחות אותה

איך יגיע סוף העולם? יש כמה אפשרויות/מערכת וואלה! News. בימוי וקריינות: אביב אברמוביץ'

בזמן שחוקרת של הוותיקן טוענת שלאונרדו דה וינצ'י הסתיר את תאריך האפוקליפסה בציור "הסעודה האחרונה" שלו, אוצרת לאמנות וארכיאולוגיה סבורה שהאימפריה האצטקית חזו את תאריך האפוקליפסה הרבה לפניו - ואף "הצליחו" לדחות אותו.

אחד המיתוסים הידועים ביותר הנוגעים לאפוקליפסה הוא תחזית בני המאיה לפיה העולם יגיע לקיצו ב-2012. ארכיאולוגים מומחים לנושא טרחו שוב ושוב לציין שלבני המאיה מעולם לא הייתה תחזית הנוגעת לסוף העולם - וזה לא תירוץ לכך ש-2012 כבר מזמן מאחורינו ואנחנו עדיין פה. עם זאת, אם תלכו כמה אלפי קילומטרים צפונה, תמצאו עוד ציוויליזציה שבהחלט דאגה לגבי האפוקליפסה הממשמשת ובאה: האצטקים.

הם היו כל כך היו מודאגים מסוף העולם, למעשה, שהם הקריבו באופן קבוע בני אדם בתקווה לדחות את הסוף בשנה נוספת. כך לפחות טוענת סוזן מילבראת', אוצרת לאמנות וארכיאולוגיה באמריקה הלטינית במוזיאון להיסטוריית הטבע של פלורידה, לאחר שפיענחה את השריד הענק המכונה "אבן השמש": אבן לוח שנה עגול העשוי מ-24 טון אבן בזלת - והגיעה למסקנה שבמשך מאות שנים לא קראנו אותו נכון.

בעוד שהחוקרים היו בטוחים זמן רב שהתמונה המרכזית באבן מציגה את טונאטיו, אל השמש האצטקי, מאמר של מילבראת' מ-2017 מרמז שהתמונה עשוייה להיות בעלת יותר ניואנסים משחשבנו. במקום פשוט להציג את פניו של האל, היא פירשה את התמונה ככזו שמציגה את מותם של בני האדם במהלך ליקוי חמה - אירוע שהציוויליזציה הישנה האמינה שיוביל לאפוקליפסה עולמית.

לוח השנה האצטקי. Jirik V/Shutterstock, ShutterStock
לוח השנה האצטקי/ShutterStock, Jirik V/Shutterstock

הם לא האמינו שהאפוקליפסה תתרחש באיזה תאריך רחוק ואמורפי. על בסיס רישומי המתכת המקיפים את טונאטיו (טפרים לופתים לבבות אנושיים המרמזים על מפלצת ליקוי החמה, מעגל "מזלות" המסמל את 260 ימי לוח השנה המשמש את הכהונה לניבוי אירועים עתידיים ונחשי אש המייצגים קבוצת כוכבים הקשורה לשמש בעונה היבשה), חוקרים מודרניים הסיקו מתי בדיוק האמינו האצטקים שהעולם יגיע לקיצו: 4 אולין. התאריך הזה אולי לא אומר לכם הרבה, אבל מדובר ביום מסוים בשנה (כמו למשל ה-17 באוגוסט) שבו העולם לכאורה אמור להסתיים. הם האמינו שאם הם לא רוצים שהעולם יגיע לקיצו ביום הזה בשנה, הם צריכים לעשות משהו כדי למנוע את הסוף באמצע חופשת הקיץ.

מה הם עשו? אולי לא תופתעו לגלות שעבור האצטקים הדרך לדחות את הקץ היא הקרבת קורבן אדם. "אבן השמש הייתה כמעט כמו במה לטקס ציבורי", אמרה מילבראת', "בכל 4 אולין, אסיר בעל ערך גבוה הוקרב לאלוהי השמש בניסיון נואש למנוע ליקוי חמה ולהשאיר את העולם בחיים לשנה נוספת".

עוד נבואות על סוף העולם
נבואה תנ"כית על סוף העולם מתגשמת? "הקורונה והמלחמה באירופה הם הסממנים הראשונים"

מחקרים מדעיים חדשים מאשרים: יש תאריך לסוף העולם - והוא ממש קרוב

האצטקים היו מקריבים בני אדם כדי לדחות את האפוקליפסה. Apocalypto,
האצטקים היו מקריבים בני אדם כדי לדחות את האפוקליפסה/Apocalypto

זה נשמע מזעזע, אבל לאוכלוסייה מבועתת, המעשה הזה בהחלט היה הגיוני. "נשים בהריון נשארו בבית במהלך ליקוי חמה, כי הן חשבו שהילדים שלהן ייולדו עם עיוותים נוראיים", הסבירה מילבראת'. "רוב הפרטים על איך האצטקים התמודדו עם ליקוי חמה אינם ידועים, אבל הם בהחלט ניסו להפחיד את המפלצת שהם חשבו שאוכלת את השמש".

עוד על התרבות

מה גרם למותם של האצטקים? לחוקרים (אולי) יש תשובה

לכתבה המלאה

ואכן, בעוד שהאימפריה ידועה כיום בעיקר בזכות המוניטין צמא הדם שלה בהקרבה אנושית פולחנית, מילבראת' מאמינה שהלקח האמיתי מהפרשנות החדשה הזו של אבן השמש היא שהאצטקים דווקא היו חכמים יותר ממה שחשבנו, "אז נכון, אולי הייתה להם נקודת מבט מביכה משהו על עתיד האנושות ממה שיש לאנשים היום, אבל האצטקים היו מתוחכמים יותר מבחינת אסטרונומיה ממה שרבים חושבים. כשהם יצרו את המיתולוגיה שלהם, הם דאגו שב-4 אולין לעולם לא יהיה ליקוי חמה בעולמם. אין להתעלם מהאפשרות של מניפולציה מכוונת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully