וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה המספרים הכי חסרי מזל בעולם - והסיבה שכדאי לכם להימנע משימוש בהם

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 9:48

כולנו יודעים על אימת מספר השטן 666 או על מסורת האסונות של יום שישי ה-13, אך הידעתם שיש תרבויות שהמספרים 4 ו-17 אצלם הוא טאבו? הנה רשימת מספרים חסרי מזל שעדיף לכם להתרחק מהם

אמונות טפלות הן אמונות בלתי רציונליות, שאין בהן יסוד ושאינן מתבססות או מסתמכות על עובדות מוכחות. עם זאת אי אפשר להתעלם מכך שהן רווחות בחברות ובתרבויות רבות. גם חסרי אמונה נוקשים על עץ נגד עין הרע, יעדיפו שלא לפתוח מטריה בבית ולא ישבו לעולם בפינה של השולחן. ישנן אמונות טפלות רבות הנוגעות למספרים, כשחשיבותם משתנה בין תרבויות שונות. בעוד ביהדות המספר 13 נחשב למספר מזל, בנצרות הוא מעורר אסונות, בעיקר כשהוא מקושר ליום השישי בשבוע (יום שישי ה-13). בעוד רובכם ודאי נחשפתם לחשיבותם של המספרים 7, 13 ו-666 - ספק אם ידעתם שיש תרבויות שממש אוסרות על שימוש במספרים אחרים כמו 4 ו-17.

אלו המספרים הכי חסרי מזל בעולם - והסיבה שאנשים מנסים להימנע משימוש בהם:

4

בסין 4 נחשב למספר חסר מזל מכיוון שהגיית הספרה בשפה הסינית דומה להגיית המילה הסינית "מוות". כלומר, 4 נשמע כמו המילה "מוות" בסינית ולכן זה מספר שהסינים ינסו להימנע משימוש בו. זו הסיבה שבניינים רבים בסין מדלגים על קומה רביעית, חלקם אפילו יימנעו מרכישת בית אם מספרו ברחוב הוא 4. הרבה חברות נמנעות לחלוטין משימוש במספר 4, כמו יצרנית המצלמות היפנית Fuji שדילגה על סדרה 4 וקפצה מסדרה 3 ל-5.

המספר 4. ShutterStock
המספר 4/ShutterStock

8

בהודו, המספר 8 נחשב לחסר מזל, משום שאומרים שהוא קשור לשלושת כוכבי שבתאי. מה שמכונה בהינדית "סאני" מתאר מערכת יחסים שוברת שלווה, שכן אסונות רבים קרו ב-8 או בתאריכים הקשורים למספר 8, ביניהם רעידת האדמה בקשמיר (8 באוקטובר 2005) והצונאמי באוקיינוס ההודי (26 בדצמבר 2004, 2+6=8).

9

ונעבור ליפן. 9 נחשב למספר חסר מזל מסיבה דומה לזו של 4 אצל הסינים. הגיית הספרה 9 ביפנית דומה להגיית המילה היפנית ל"עינויים" ו"סבל". לכן הם נוטים לבטא את הספרה אחרת כדי לא לקחת סיכון מיותר. גם בסין, דרך אגב, נוטים מדי פעם לבטא את הספרה "4" קצת אחרת כדי לא לזמן מזל רע.

13

ביהדות 13 הוא מספר מזל. בגיל 13 נערים נכנסים למצוות בטקס בר המצווה ובגימטריה סך כל האותיות העבריות של המילה "אהבה" הינו 13, הרמב"ם ניסח את עיקרי האמונה כשלושה עשר עיקרים, שאותם חייב כל יהודי לדעת ו-13 הוא המספר האחרון בשיר "אחד מי יודע", שמוקדש לשלוש עשרה מידות שלפי הפרשנים הן שלוש עשרה מידות הרחמים שבהן מתגלה הקב"ה, או שלוש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהן. גם יום שישי נחשב ליום מבורך ביהדות, ככתוב: "וירא אלוהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד ויהי ערב ויהי בוקר יום שישי". עם זאת, המספר 13 - ובמיוחד יום שישי ה-13 - מקבל פרשנות אחרת לגמרי מעבר לים.

על פי האמונה הנוצרית, בסעודה האחרונה של ישו - שהתרחשה ביום שישי - סעדו 13 אנשים, ישו ו-12 השליחים, יחד עם יהודה איש קריות. עקב כך יום שישי ה-13 נחשב ליום מועד לפורענות. הפחד מהמספר 13 ידוע בשם "טריסקאידקפוביה" ואילו הפחד מיום שישי מכונה "פריגאפוביה". רבים ימנעו מטיסות בשישי ה-13, כמו גם לא ישבו בשורה מספר 13, הקיצוניים יעדיפו להסתגר בבתיהם בשישי ה-13 ואם במקרה נכסתם לבניין וראיתם שהמעלית קופצת לה מקומה 12 ל-14, כנראה שזו בדיוק הסיבה.

הספרה 13 מבשרת רעות גם במיתולוגיה הפגנית הנורדית. האגדה מספרת ש"לוקי", אחד האלים המרושעים, הגיע בלא הזמנה למסיבה שנערכה לכבודם של 12 האלים והרס אותה כשהביא למותו של בלדור, אל האור, השמחה והפיוס.

הרומאים שייכו את הספרה 13 למוות. הם האמינו שהספרה 12, המהווה את מספר חודשי השנה ואת 12 שעות היום, מציעה מחזור טבעי של החיים. מה שמעבר לכך, כלומר המספר 13, מסמל כבר את מה שמעבר למגבלות האנושיות.

המוניטין הרע שיצא ליום שישי מקורו עוד מימי גן עדן, אז חווה פיתתה את אדם לאכול מהפרי האסור ביום שישי. המסורת ממשיכה ומספרת שהמבול החל ביום שישי, סיפור מגדל בבל אירע בשישי ובית המקדש הראשון נחרב אף הוא בשישי.

האמונות הטפלות הנוגעות למספר 13 אומרות, בין היתר, שסעודה של 13 איש יחדיו עשויה להביא למותם תוך שנה ושאדם ששמו מורכב מ-13 אותיות יזכה למזל רע. האמונות הטפלות הנוגעות ליום שישי אומרות, בין היתר, שאין לקצוץ ציפורניים בשישי (כמו גם לאחר השקיעה), אין לצאת לטיולים, לעבור דירה או להתחתן בשישי ולעולם לא להחליף מצעים בשישי.

יום שישי ה-13. Giphy
יום שישי ה-13/Giphy

17

בעוד רבים ישמרו על זהירות קלה בשישי ה-13, עבור האיטלקים זה דווקא שישי ה-17 שעשוי לעורר צרות. הסיבה לכך היא שסידור מחדש של הספרה הרומית XVII יוצר את המילה 'VIXI' שמתורגמת מלטינית ל"חיי נגמרו". איטלקים רבים ממש לא אוהבים את היום הזה, הם אפילו סוגרים חנויות ונוקטים בכל מיני אמונות טפלות כדי להדוף את המזל הרע.

39

אפגנים רבים מאמינים שהמספר 39 מתורגם ל'מורדה-גו" שפירושו המילולי הוא "פרה מתה". יותר מכך, "פרה מתה" הוא למעשה סלנג עבור "סרסור", כך שכל מה שקשור למספר 39 נתפס לעתים קרובות כלא מוסרי וחסר מזל. באפגניסטין נמנעים ככל האפשר מהמספר 39 הנתפס ל"אות בושה".

המספר 39. ShutterStock
המספר 39/ShutterStock

536

באופן מפתיע, 2020 לא הייתה השנה הגרועה בהיסטוריה. על פי חוקרי ימי הביניים, השנה הקשה ביותר בהיסטוריה הייתה שנת 536. המספר הזה מתקשר אצל רבים למזל רע המביא איתו אירועי מזג אוויר קיצוניים.

ב-Science Mag סיפרו על השנה הזאת: "ערפל מסתורי הקיף את אירופה, המזרח התיכון וחלקים מאסיה והביא לחשיכה מוחלטת, יום ולילה - במשך 18 חודשים. הטמפרטורות בקיץ 536 ירדו ל-1.5 עד 2.5 מעלות צלזיוס, וזו הייתה השנה שהחלה את העשור הקר ביותר ב-2,300 השנים האחרונות. שלג ירד באותו קיץ בסין, היבול כשל, אנשים רעבו, רבים מתו" ובנוסף לכך מגפה השתוללה באימפריה הביזנטית וגבתה את חייהם של יותר מ-300 אלף אנשים.

666

כולנו יודעים שמספרו של השטן הוא 666, אך מה שייך ביניהם? מקור האמונה הוא בחזיונותיו של יוחנן, שמופיעים בספר האחרון של הברית החדשה - חזון יוחנן. בפרק י"ג יוחנן מתאר מפלצת שמגיעה מן הים, נראית כמו נמר, בעלת עשר קרניים ושבעה ראשים. המפלצת משתלטת על כס המלכות ורוב אלו שמסרבים לעבוד אותה נהרגים. המספר 666 מופיע באותו פרק בפסוק 18: "בָּזֹאת חָכְמָה מִי שֶׁבִּינָה לוֹ יְחַשֵּׁב מִסְפַּר הַחַיָּה כִּי מִסְפַּר אָדָם הוּא וּמִסְפָּרוֹ שֵׁשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וָשֵׁשׁ". בפסוק זה יוחנן מדבר על כך שעל כל האנשים נאסר לסחור עם מי שאינו נושא את תו החיה, או את שמה עליו או את מספר החיה (666). הסימן נכתב על מצחם של האנשים או על ידם הימנית. רבים מאמינים ש"החיה" היא השטן הוא האנטיכריסט, המייצג את הרוע המוחלט ומהווה את אויבו של ישו.

ב-APA מעריכים שכ-9 אחוזים מהאמריקאים מפחדים מהמספר 666 ולפחד הזה יש גם שם רשמי: Hexakosioihexekontahexaphobia. בהצלחה עם להבין איך מבטאים את זה.

מספר השטן. Giphy
מספר השטן/Giphy

יאקודושי

נכון, זה לא מספר, אולם "יאקודושי" היא אמונה טפלה יפנית האומרת ששנים מסוימות בחיים הינן חסרות מזל (ואנחנו לא מדברים כאן על "מועדון ה-27", אם כי גם זה הפך את המספר 27 לחסר מזל בשנים האחרונות). על פי האמונה היפנית, השנים חסרות המזל אצל גברים הן 25, 42 ו-61. אצל השנים הן 19, 33 ו-37. שנת המזל הרע נספרת לפי השנה שבה נולדת ונמשכת שנה קלנדרית שלמה - ולא מיום ההולדת עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully