וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעוררתם וראיתם שד בחדר? מתברר שזו תופעה נפוצה עם הסבר מדעי

8.5.2024 / 0:06

יותר ויותר אנשים מעידים שהתעוררו כדי למצוא שד מרחף מעל המיטה שלהם. על אף שזה נשמע כמו סיוט, מתברר שזה קורה להם כשהם ערים לגמרי - ויש לכך סיבה מדעית

שיתוק שינה - התופעה שתוקפת את קנדל ג'נר בלילות/סיפור בדקה

האם יצא לכם להתעורר, לגלות שאתם לא מצליחים להזיז את הגוף ולהבחין בדמות מפחידה מעופפת מעל המיטה שלכם? זה נשמע כמו סיוט, אך מתברר שמקרה שכזה אינו חלום - כשיותר ויותר אנשים מעידים שחוו מצב מעורר אימה שכזה. אם גם אתם חוויתם משהו דומה, ייתכן שהייתה לכם הזיה שנוצרה מתוך מצב של שיתוק שינה.

שיתוק שינה הוא מצב של אובדן שליטה זמני וקצר של השרירים שמתרחש בדרך כלל במהלך ההירדמות או קצת לפני שמתעוררים. לעיתים קרובות התופעה מלווה בהזיות מפחידות או בתחושת חנק. ההזיות מופיעות בדרך כלל כשיוצאים ממצב שינה הנקרא "שנת חלום" (REM). בשלב ה-REM, שלב תנועת העין המהירה, המוח פעיל אך רוב שרירי הגוף שלנו משותקים כדי למנוע מאיתנו לזוז לאור פעולות בלתי נשלטות בחלום.

חוסר השליטה הקצר בשרירים נקרא אטוניה. "למעשה, נראה שהאטוניה והדימויים המנטליים של שנת REM נמשכים אפילו למצב בו אתה ער ומודע", הסביר מחבר "קרן השינה" אריק סוני. ההזיות שחווים במהלך שיתוק שינה הן הזיות היפנוגוגיות, המתרחשות כאשר אדם נרדם, או הזיות היפנופומפיות, המתרחשות בעת היקיצה. שיתוק שינה נחשב לפראסומניה, המוגדרת כהתנהגות שינה חריגה.

שיתוק בשינה. ShutterStock
שיתוק בשינה: מתעוררים לסיוט שמרגיש אמיתי לחלוטין, בלי יכולת לזוז/ShutterStock

ישנם מחקרים מדעיים שמתעדים את מצב השינה וכן אמנות וכתבים על הזיות, שבעבר פורשו לעתים רבות כביקורי רוחות רפאים. מחקר משנת 2019 שכלל 185 אנשים מצא כי לא פחות מ-58% מהאנשים חשו בנוכחות "לא אנושית" בחדר איתם ו-22% מהאנשים ראו מה שהם חשבו שהוא אדם זר בחדר שלהם.

אנשים עם שיתוק שינה חלקו כל כך הרבה חוויות משותפות עד שה"ישויות" שהם נתקלו בהן זכו לייצוג דומה באמנות ובספרות. "תוכן ההזיות שחוו במהלך פרק של שיתוק שינה יכול להשתנות מאוד, אבל נושאים מסוימים נוטים להתרחש לעתים קרובות יותר מאחרים. אחד מהם הוא זה של שדים, כפי שמאויר בציור המפורסם - 'הסיוט' מאת הנרי פוסלי, מ-1781", אמר פרופסור כריס פרנץ', ראש היחידה לחקר פסיכולוגיה אנומלית בגולדסמית', אוניברסיטת לונדון, ל-Telegraph.

"בימי הביניים באירופה, פרקי שיתוק שינה התפרשו בדרך כלל כהתקפות של שדים חולי מין, אשר יעשו את דרכם המרושעת לקורבנות המשותקים וחסרי האונים שלהם. "השדים הזכרים כונו אינקובי, והנקבות היו ידועות כסוקובי", הוסיף.

הזיות ה"אינקובוס" הן סוג נפוץ אחד ו"נוטות להתרחש יחד עם הזיות פולשים, מלוות בתחושות לחץ בחזה, יחד עם תחושות של חנק", בטול ראוף, דוקטור לחקר שינה בגולדסמית'ס, אוניברסיטת לונדון, אמר ל-Telegraph.

עוד בנושא:
שיתוק שינה: האם זה רק מפחיד או גם מסוכן?

תעסוקה לערב חורפי: 5 דרכים לזמן אליכם רוחות ושדים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

"הסיוט" מאת הנרי פוסלי

עוד על שיתוק שינה:

ישנם גם שני סוגים נוספים של הזיות שדווחו הכוללים הזיות פולשים, או הרגשה מפחידה שמישהו נכנס לחדר שלך, או הזיות וסטיבולריות-מוטוריות - הזיות שידועות בתחושה שהגוף צף או עף ולעיתים יכולות להיות מלוות בתחושות של אושר.

שלא כמו סיוטים המתרחשים כאשר הגוף ישן, שיתוק שינה מתרחש כאשר הגוף ער. "שדי שיתוק שינה מתבטאים כאשר הגוף משותק זמנית בזמן שהנפש ערה, בעוד שסיוטים מתפתחים בתוך נרטיב חלום ואינם מלווים בתחושות הפיזיות של שיתוק", אמר ראוף.

במקרה שיש לכם הזיה, מומחי שינה ממליצים לומר לעצמכם שהם לא אמיתיים ולעשות דברים קטנים כדי להעיר את הגוף שלכם בחזרה - כמו לנענע את האצבעות והבהונות.

בין 25% ל-50% מהאמריקאים סבלו משיתוק שינה לפחות פעם אחת בחייהם, לפי WebMD. מחקרים מצאו קשר בין אנשים עם מתח, חרדה, הפרעת דחק פוסט טראומטית, שימוש בסמים לבין מצב של שיתוק שינה. שיתוק שינה יכול להיות גם סימפטום של נרקולפסיה, הפרעת שינה שגורמת לאנשים להירדם באופן לא רצוני.

מחקר אחר מצביע על כך ששיתוק שינה עלול להיגרם על ידי ג'ט לג או דברים אחרים שמשבשים את לוחות הזמנים של השינה. כדי למנוע שיתוק שינה, לאנשים מומלץ לפתח שגרת שעות שינה ולישון לפחות 7 שעות בלילה. אנשים מדווחים על שיתוק שינה יותר כשהם ישנים על הגב, כך שהם יכולים לישון על הצד כדי להימנע ממנו. ישנים חרדתיים עשויים לרצות להתייעץ עם הרופא שלהם לגבי נטילת תרופות נוגדות דיכאון או תרופות נגד חרדה כדי לנהל תסמינים רגשיים שעלולים לתרום להפרעת השינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully