וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-600 כלבים ניסו להתאבד בקפיצה מהגשר הזה: "רוח אפלה דוחפת אותם"

6.3.2024 / 0:06

יותר ויותר עדויות של כלבים שהתאבדו בגשר "אוברטון" שבסקוטלנד נאספו להן במשך עשרות שנים, כשחוקרים מנסים לפענח מה בדיוק גורם לכלבים לקפוץ אל מותם. אלו ששורדים, כך מספרים, חוזרים כדי לקפוץ שוב. אחת התיאוריות נוגעת לרוח רפאים של אישה אלמנה שלא חובבת כלבים

3 Theories About The Overtoun Bridge/ReignBot

בסקוטלנד יש גשר שכלבים מנסים להתאבד ממנו, כשעל פי ההערכות יותר מ-600 כלבים כבר קפצו מהגשר הזה מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת. כ-50 מהם מצאו את מותם ומי שלא - חזר כדי לנסות שוב. חוקרים מנסים לפענח מה בדיוק גורם לכלבים לקפוץ מהגשר: האם זה כישוף? רוח רפאים שדוחפת אותם למותם? או שיש משהו אחר שם מתחת לגשר שמעורר את סקרנותם של הכלבים המסכנים?

גשר אוברטון שבאזור דמברטון, סקוטלנד, תוכנן על ידי הארכיטקט הנודע הנרי ארנסט מילנר ונבנה ב-1895, בתקופה הוויקטוריאנית. הגשר שמכונה בקרב המקומיים "גשר ההתאבדות לכלבים" הפך לתופעה שמבלבלת מומחים במשך עשרות שנים. מסיבה לא ידועה, יותר מ-600 כלבים השליכו את עצמם מהגשר שגובהו כ-15 מטרים. עם זאת, הערכות באשר למספר הקופצים משתנות שכן יש הטוענים ש"רק" 300 כלבים קפצו מן הגשר הזה. רבים מהכלבים שורדים את הנפילה על אף שבתחתיתו ישנו אזור סלעי.

על פי הדיווחים, כל הכלבים שקפצו מהגשר הם מזנים עם אפים יחסית ארוכים, כמו רועה גרמני או טרייר סקוטי, וכולם קפצו מאותה נקודה בדיוק - בצידו הימני של הגשר, ממש מהקצה. בנוסף, כל המקרים הללו אירעו בימים בהירים. תיאורים רבים כוללים כלבים שמתנהגים בצורה מוזרה מיד לפני שהם קופצים: לפעמים נראה שהם בוהים בנקודה מסוימת או משתוללים במקומם.

לגשר יש עבר טרגי שלא ברור אם הוא קשור להתאבדותם של החברים הטובים ביותר של בני האדם. בשנת 1994 גבר בן 32 זרק מהגשר את בנו התינוק למותו בטענה שהוא השטן. על אף שאחת התיאוריות גורסת שיש קשר בין הדברים, זו לא התיאוריה ההזויה היחידה שכבשה את לב קהל חובב ההסברים העל טבעיים.

יש רבים שמאמינים שרוח רפאים של אישה אלמנה אבלה, בשם ליידי אוברטון, היא זו ש"דוחפת כלבים אל מותם". ליידי אוברטון, כך מספרת האגדה המקומית, נותרה בודדה ועצובה לאחר שבעלה, הברון ג'ון ווייט, מת ב-1908. עם השנים נאספו עדויות על גברת שמסתובבת בבגדים לבנים באזור או על "אורות לבנים תזזיתיים" - ויש מי שבטוח שהיא מכשפת את חיות המחמד ומשכנעת אותם לקפוץ אל מותם.

עוד בנושא:
לוח מקולל עתיק שנועד לזמן את השטן נמצא חבוי בשירותים

כלב עשה מסע של 64 קילומטרים במשך 27 ימים כדי לחזור לבעלים שזרק אותו

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אם נפסול לרגע תיאוריות על טבעיות, יש כמה שמעניקות הסברים הגיוניים יותר. אחת מהן טוענת שמה שמושך את הכלבים לשם הוא ריח של סנאים, עכברים ובעיקר חורפנים, שפעמים רבות בונים את ביתם מתחת לגשר וריחם חזק. כפי שציינו, רוב הכלבים שקפצו היו מגזע בעל אף ארוך וחוש הריח המוגבר של גזעים אלה הוביל את החוקרים להניח שהם מגיבים לריחות של חיות שמגיעים למטה. בבדיקות שנעשו בניסיון לפתור את התעלומה, ניתנו לעשרה גורים מהזנים המתאימים עשרה ריחות שונים לרחרח, ושבעה מהם העדיפו בבירור את ריח החורפן. התיאוריה הזו מתחזקת ממספר סיבות: החורפנים הגיעו לאיזור הגשר בשנות ה-50, כשהקפיצות הללו החלו, והריח שלהם חזק יותר בימים בהירים ויבשים. יתכן שהשילוב בין זה לבין נקודת המבט המצומצמת של הכלבים גורם להם לשפוט לא נכון את הגובה ממנו יפלו.

עם זאת, תיאוריה זו עדיין לא מסבירה מדוע זה קורה דווקא בגשר אוברטון ולא באחד מהגשרים הרבים האחרים באזור שמתחתם גרים חורפנים. בנוסף, זה לא מבהיר את עניין "הנקודה הקבועה" להתאבדות החיות. שאלה נוספת שעולה היא האם בכלל כלבים מסוגלים לשים באופן מכוון קץ לחייהם? על פי פסיכולוג הכלבים דוקטור דייויד סנדס - הם לא יכולים. למרות זאת, כן תועדו מקרים בודדים בהיסטוריה בהם בעלי חיים התאבדו (פרות, דולפין וגם כלב אחד).

דוקטור סנדס הגיע לגשר עם צוות צילום דוקומנטרי בשנת 2005 כדי לנסות להבין בעצמו מה קורה שם. "עזבו את הכלבים", הוא אמר כשעמד בנקודת המוות, "אפילו לי כבן אדם יש פה תחושה מוזרה. כל החושים שלי עולים באש". הוא ערך מספר בדיקות במקום והעלה שלל תיאוריות שקשורות לרעש או למראה כלשהו שמטריד את הכלבים, אבל לא מצא תשובה חד משמעית לתעלומה.

ג'נה בת ה-20 שגרה בקרבת הגשר, מסכימה שיש משהו מוזר בגשר הזה. "בפעם הראשונה שהגעתי לנקודה הזאת, הרגשתי שהאוויר נעשה דליל ושהבטן שלי מתהפכת, קצת כמו כשאתם מפספסים מדרגה", היא סיפרה, "בפעם השנייה פשוט הרגשתי כאילו משהו רע עומד לקרות. הייתה שם אישה עם כלב ממש בקצה, והוא לא הסכים לזוז. מאוחר יותר גיליתי שבאותו סוף שבוע שני כלבים קצפו משם ומתו". בשנת 2019, בוב ומליסה היל, הבעלים של בית אוברטון, דיווחו כי ב-17 שנותם באזור, הם היו עדים למספר לא קטן של כלבים נסערים שנפלו מהגשר.

הפרומו לסרט הקצר "הגשר"

במקום הוצבו שלטים הקוראים לבעלי כלבים להחזיק את חיות המחמד שלהם ביד כשהם חוצים את הגשר. מאז שהסיפור הופיע שוב, "חוקרים" ברשת ניסו לפצח את התיק והם בטוחים שהם מצאו את הפתרון. אחד כתב: "לגרניט יש קוורץ. הקוורץ רוטט בתדר שכלבים יכולים לשמוע וזה יכול לעורר אצלהם תגובה". אחר כתב: "התיאוריה שלי היא שהסלעים מעוצבים כך שהרוח יכולה לגרום לכלב לשמוע שריקה ולהגיב בהתאם". אחר הוסיף: "אני לא בטוח מדוע כל כך הרבה כלבים קופצים מעבר לדופן הגשר אבל אני מניח שחלק מהכלבים רואים ציפור בגובה הגשר, הולכים אחריה וקופצים בלי לדעת שיש ירידה גדולה. ייתכן שעבור הכלבים מדובר באשליה אופטית".

באוקטובר 2022, Heel Films השתמשו באוברטון האוס, הגשר והפעילויות העל טבעיות לכאורה כבסיס לסרטם הקצר "הגשר" שיצא ב-2023, נכתב ובוים ע"י סקוט מקמילן ומשחקים בו כריסטופר וואלאס וסוזן סימס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully