וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה שמעולם לא חלמנו על הטלפונים שלנו? חוקרים מסבירים

1.11.2023 / 0:01

יותר ויותר אנשים שנחשפו לפוסט בנושא תוהים מדוע הם מעולם לא ראו טלפון בחלום שלהם על אף שבמהלך היום הם לא מתנתקים ממנו לדקה. יש לכך סיבה די מרתקת

חמש עובדות על חלומות/מערכת "אסור לפספס"

תחשבו על זה רגע: מתי בפעם האחרונה חלמתם על הטלפון שלכם או ראיתם את הטלפון שלכם בחלום? יותר ויותר אנשים הודו שהם לא זוכרים מצב בו הטלפון שדבוק אליהם ביומיום המשיך איתם אל תוך החלום בלילה. אז מדוע בעצם הטלפונים לא מופיעים בחלומות שלנו? מסתתבר שיש חוקרים שבדקו את זה ומצאו לכך סיבה.

בעוד שסיוטים משויכים לתת המודע ששולח לנו אזהרות - מכיוון שסיוטים הם "המוח שעובד דרך הרגשות שלנו" - חלומות אחרים עוסקים לעיתים קרובות בזהות, "כי אנחנו מנסים להבין מי אנחנו ומה אנחנו צריכים, את האמונות והפרספקטיבות שאנו מחזיקים", אמר פסיכולוג החלומות איאן וואלאס ל-The Independent ב-2021.

מעבר לנושאים הרחבים יותר של החלומות שלנו - ומה המשמעות שלהם - אנשים התחילו לפקפק בפרטים הקטנים יותר, כמו מדוע הטלפונים שלהם לעולם אינם מופיעים בחלום? אחרי הכל, טלפונים נוכחים מאוד בחיי הערות שלנו. בסקר Ofcom שנערך בבריטניה בשנת 2021 נמצא כי אנשים בודקים את הסמארטפונים שלהם כל 12 דקות ביום בממוצע.

לפי מחקר שפורסם ב-Science Direct, תוכן החלומות אפילו שונה בין גברים לנשים. חלומותיהן של נשים נוטים יותר לכלול שיחה, בעוד אלה של הגברים נוטים להיות יותר פיזיים. בעוד שחוקרים מאמינים שאנשים חולמים מספר חלומות בלילה, הם סבורים ש-95% מהם אובדים ונשכחים כשאנשים פותחים את עיניהם, אז אנשים רבים עשויים לשכוח שהם שוחחו בטלפונים שלהם כל הזמן במהלך החלומות.

בני זוג במיטה עם טלפונים ניידים. ShutterStock
אתם צמודים אליהם כל היום - אבל בחלומות הם אינם. מדוע?/ShutterStock

תופעת הטלפון הנעלם עוררה דיון ברשתות החברתיות שבהן משתמשים מטילים ספק האם יש להם סמארטפון בעולם החלומות. פוסט שנכתב ע"י המשתמש @zephyr_on_call הפך לאחרונה לוויראלי גששאל כיצד ייתכן שבשנת 2023 "אף אחד לא מצא הסבר מספק מדוע טלפונים סלולריים לעולם לא מופיעים בחלומות שלנו אם אנחנו משתמשים בהם במשך 12 שעות ביום?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ה-Times of India מדווח כי חוקרים גילו שרק 3.5 אחוזים מהנשים הבוגרות חולמות על טלפונים ניידים וגברים חולמים עליהם אפילו פחות (2.6 אחוזים). עם כל הטכנולוגיה העדכנית - כולל טלוויזיה, רדיו, אייפד וכל מה שקשור למסך - רק 10% מהאנשים מדווחים שראו כל אחד מהם בחלומות. זה נמוך יחסית לדברים אחרים כמו תחבורה, המופיעה ב-24% מהחלומות. בסביבות 9% מהאנשים רואים מכוניות בחלומות שלהם - אולי בגלל מהירות הנהיגה והסיכון האמיתי של נהיגה למצבנו.

למרות הנתונים הסטטיסטיים, אנשים ברשתות החברתיות התלבטו באיזו תדירות הם רואים את הטלפונים שלהם בחלומות. משתמש אחד מאמין שהפריך את התיאוריה וכתב: "חלמתי ששלחתי הודעה לביטול תוכניות ואז התעוררתי וחשבתי שזה אמיתי, מה שגרם לכך שלא ביטלתי אותן בזמן. טלפונים סלולריים בהחלט מופיעים בחלומות." שנייה כתבה: "כולכם מוציאים את הטלפונים שלכם בחלומות?? האם אני היחידה שמנסה להציל את המורה הוותיק שלי למתמטיקה מטביעה בים ולא מוצאת את הטלפון?". מגיב אחר כתב שיש לו טלפון בחלום, אבל "בדרך כלל אני לא יכול להפעיל אותו".

"האם אנשים באמת לא רואים את הטלפונים שלהם בחלומות או שהם פשוט לא זוכרים? כי אני כן רואה ומשתמש בטלפון שלי בחלומות שלי. אני לא משתמש בו באופן פעיל, זה בדרך כלל דבר שמניע את העלילה קדימה כי הוא מספק לי מידע חדש כמו הודעות או משמש כמפה, אבל הוא שם", הוסיף מגיב אחר. עם זאת, מדוע רובנו לא מצליחים לראות טלפונים בחלומות?

איפה אתה, אתה פה?

יש מושג שנקרא The Threat Simulation Theory of Dreaming (TST) - הקובע שחלומות הם מנגנון הגנה ביולוגי עתיק. המוח שלך מדמה איומים וסכנות שהוא עשוי לצפות לראות בחיים האמיתיים. זה סוג של הכנה מוקדמת. למשל, מי שסובל מפחד גבהים יחלום על נפילה מקצה הר.

מאחר שאהחהו בוחנים בחלומות את האיומים לקיומנו, ברור שהסמארטפונים לא הורגים או מהווים סיכון בריאותי מיידי. יתר על כך, הפחדים שלנו עדיין מעוגנים בעצמנו העתיקים - וזו הסיבה שסיוטים כרוכים לרוב בריצה מיצורים או בהתמודדות עם תוקפנות של אנשים אחרים. כלומר החלומות שלנו מיושנים. אפילו בחלום על ריצה בכביש המהיר, זה ירגיש לכם יותר כאילו אתם נמלטים מעדר חיות מאשר ממכוניות מתקדמות. לחלום על שיניים נשברות, נפילות, פציעה, טביעה - כל אלו דברים שסביר להניח שאבותינו היו יותר מודאגים מהם. אולי בעוד אלפי שנים, הרבה אחרי שהטלפונים הסלולריים ייעלמו מהעולם, צאצאינו יחלומו על מכשירים מוזרים בכיסם שהם לא יכולים להפסיק לבהות בהם.

בתנאים מסוימים סמארטפונים מופיעים לעתים קרובות יותר בחלומות שלנו. על פי אליס רוב, מחברת הספר "מדוע אנחנו חולמים: המדע, היצירתיות והכוח הטרנספורמטיבי של החלומות" אלו מכם שחולמים על טלפון נייד או השעון שלכם, ודאי שמו לב שקשה מאוד לקרוא אותם או להשתמש בהם בצורה נכונה. ייתכן שהלחצנים לא פעלו כמו שצריך או שהטקסט נראה כמו ג'יבריש.

הסיבה לכך היא שהחלק במוח שלנו הקשור לשפה כבוי לעתים קרובות במהלך השינה. המוח שלנו בונה תמונות ללא העיניים שלנו והעצב האופטי מזין מידע פנימה. קשה יותר ליצור רכיבים מתקדמים יותר של תמונות, כגון טקסט. זה דומה למחוללי תמונות בינה מלאכותית שנאבקים ליצור ידיים, שיניים ורגליים בצורה נכונה.

עוד בנושא:
מה משמעות הופעת דמות קדושה או צדיקה בחלום?

חולמים על כלבים? זו המשמעות הרוחנית של החלום שלכם

חלומות. ShutterStock
אין סיכוי שתוציאו טלפון בחלום כדי לצלם/ShutterStock

היוצאים מן הכלל

מחקרים גילו כי גיימרים תחרותיים רואים לעתים קרובות משחקי וידאו בחלומותיהם ואף מסוגלים להיכנס ולצאת מצפייה בגוף ראשון לשלישי. הם רואים את הכפתורים המסומנים בבקרים שלהם. הם גם נוטים להפעיל יותר שליטה על החלומות שלהם.

הסיבה לכך היא שיש להם שיעורים גבוהים יותר של חלימה צלולה - מצב של שינה עמוקה, כאשר אדם מודע לחלוטין שהוא חולם ויש לו יותר אוטונומיה על החלום. אנשים במצב זה נוטים הרבה יותר לדווח על שימוש בסמארטפונים ובחפצים היומיומיים שלהם.

זה לא שלמוח שלכם יש הטיה נגד טלפונים. ישנם חפצים רבים אחרים שאנו משתמשים בהם כל הזמן שאינם מופיעים בחלומות. מראות, למשל, הן דבר נדיר בחלומות. רבים מאיתנו גם לא יכולים לשמוע מוזיקה במהלך השינה.

בסופו של דבר אנחנו חולמים לעתים קרובות על דברים שנמצאים בתדירות גבוהה במוחנו ושאנחנו דואגים לגביהם. זה הוכח במחקר על 79 אסירי מלחמת העולם השנייה בגרמניה, שכתבו על 640 חלומות שחלמו. החיילים חלמו בעיקר על משפחה, בריחה, בדידות, סיוע של מזון וחופש. החלומות שלנו מתוכננים להיות כאוטיים ומטורפים. כמה מדענים מאמינים שזה נובע מכך שהמוח שלנו מנקה זיכרונות מיותרים, מה שמעניק אקראיות לחוויה שלנו. "אני עדיין לא מאמין שאני לא חולם על הסמארטפון שלי", סיכם אחד בתגובות, "טוב, לפחות שם, בחלומות, אנחנו קצת מתנתקים מהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully