וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ברבי קשורה לעולם הטארוט ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנה?

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 9:43

הקלפים מבוססים על המיתולוגיה, על הסיפורים האנושיים הבלתי אמצעיים, העמוקים שבתוכנו, לכן רק טבעי שנמצא בברבי את שורשיה המיתולוגיים - ולמעשה, הבובה הזו כל כך מבלבלת כי היא מבוססת בה בעת על שתי דמויות מיתיות שונות בתכלית. הנה ההסבר המלא

איך למצוא זוגיות בעזרת 9 חרבות?/Youtube/Sagie Mendelboim

העולם כרגע בברבי-מאניה, תודות להשקה של הסרט "ברבי". הכוכבים הכי לוהטים, הנרטיב הכי עכשווי ומודע לעצמו, החברה הכי ידועה בעולם לייצור בובות - במרכז העניינים, במאית שנחטפה מסרטי שוליים מתוחכמים - ומערך שיווק שאין שני לו בעולם, שכולל עיצוב צימרים ברוח ברבי, מרצ'נדייז עולמי, טרנדים בטיקטוק וזאת רק ההתחלה.

במרכז עומדת לה יחידה, בובה ידועה (לשמצה) שנולדה בשנות השישים המוקדמות ונוצרה על ידי ברברה הנדלר בהשראה של דמות נשית מצוירת (וסקסית למדי) שהופיעה במגזיני גברים בשנות החמישים. כן, המוצא של ברבי לא מאוד תמים, אבל סוד קסמה היה מעניין מאוד. זאת הבובה המסחרית הראשונה ששווקה במקור לילדות - אבל נוצרה בפועל בדמות של אישה בוגרת - ולא בדמות של ילדה קטנה. לראשונה ילדות קיבלו רשות להזדהות עם האישה שהן יכולות להיות כשיהיו גדולות ולפנטז על תלבושות יפות, גוף מושלם ובהמשך, כשחברת מטאל התפתחה - גם בית בובות שלם.

ברבי נושאת בדמותה עד היום תגובות מקוטבות. רבות הנשים שמודות ומתוודות שהן מתו על ברבי כשהיו קטנות ועדיין מחביאות חולצת ברבי בארון, ולא פחות נשים בזות לסטנדרטים הבלתי מציאותיים ולמודל הערכי המפוקפק שברבי מציבה בדמותה הכחושה והשטחית.

חברת מטאל לא הייתה אדישה לתגובות השליליות ובמקום ברבי-רקדנית וברבי-מעצבת אופנה, עם השנים קיבלנו ברבי אסטרונאוטית, ברבי מנהלת חברה (וברבי-אחראית משאבי אנוש בחברת הייטק?). לא תמיד השינויים האלה עזרו, אבל בסופו של דבר, ברבי היא ארכיטיפ. היא נוגעת בצורך אנושי כה עמוק, עד שאי אפשר להישאר אדישים אליה. לכן אולי אפשר לטעון ששורשיה מיתולוגיים, בדיוק כמו אלו של קלף הקיסרית בקלפי הטארוט.

מרגו רובי מתוך הסרט "ברבי". באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט,
מרגו רובי מתוך הסרט "ברבי"/באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

בקלפי הטארוט מקופל כל ארכיטיפ שמוכר לאנושות ואפילו יונג לא נשאר אדיש לכך. הקלפים מבוססים על המיתולוגיה, על הסיפורים האנושיים הבלתי אמצעיים, העמוקים שבתוכנו, לכן רק טבעי שנמצא בברבי את שורשיה המיתולוגיים - ולמעשה, הבובה הזו כל כך מבלבלת, כי היא מבוססת בה בעת על שתי דמויות מיתיות שונות בתכלית: ונוס ודמטר.

ונוס היא אותה "ברבי ראשונית" שכל תכליתה יופי, פנטזיה, הערצה וחלום על הבאות. ונוס היא ההשראה לאהבה ויופי שמאז ומתמיד היו כרוכים זה בזו. האהבה אמורה להיות עמוקה ובלתי אמצעית, מורכבת ורוויית רבדים, אבל בפועל, פרסומאים משתמשים ביופי כדי לפתות, משום שיופי הוא קטליזטור לא רע לרגשות אהבה ובפרט לרגשות רומנטיים מבלבלים - בדיוק כאלה שמניעים אותנו לקנות מוצר, ולהתמכר לתעשיית היופי. יופי לא רק מוכר, הוא מהווה כוח שרבים מאיתנו מתקשים להישאר אדישים אליו - עד כדי כך שיש אלה שמוקדשת לשתי התמות הללו - אהבה ויופי - במשותף. ה"אלה" הזו לא רק יפה, היא לגמרי אופה, היא מצמיחה, מפרה ומביאה חיים. עדיין - כל התכונות הללו: פוריות, יופי, תשוקה - מקושרות לנרטיב הנשי המוכר.

הרבה קושרים את ונוס הרומאית עם אפרודיטה היוונית, אבל קלף הקיסרית בטארוט טומן בחובו טוויסט מפתיע: הוא מחבר את ונוס עם דמטר, אלת האדמה. אלת האדמה היא גם אימהית, מעניקה והחיים עצמם תלויים בה, אבל היא ממש לא פרח קיר. כשבתה נחטפת ממנה על ידי האדס, היא נוקמת ו"מרעיבה" את האדמה. היא מונעת את תהליכי הטבע המזינים ומסרבת לבצע את עבודתה עד אשר תוחזר לה בתה. היום היו קוראים לזה שביתה שקטה, אבל בזמן המיתולוגיה, התושבים והאלים לקחו את העניין ברצינות תהומית. מבחינה זו הקיסרית היא אולי האישה המסורה, הוונוסית, היפהפיה, תמצית הנשיות, אך היא גם האישה הלוחמת, הנעמדת על עקרונותיה, המגנה, החכמה, שמנהלת משא ומתן חריף ועז - כמו דמטר.


עוד בנושא:
המסר השבועי של הקלפים: "היו סבלניים לנוכח האתגרים שמולכם"

חגיגה בוורוד: הסרט "ברבי" הכניס יותר ממיליארד דולר ברחבי העולם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
קלף הקיסרית בטארוט. וואלה, מערכת וואלה!
קלף הקיסרית והדמיון שלה לברבי/מערכת וואלה!, וואלה

הסרט החדש של ברבי מנסה להציג חלק מהתפיסות הללו שקשורות בנשיות, את התפיסות המיושנות לצד החדשות, את הטוב, הרע והיפיפה - ואת המורכבות בכל הקשור לסימבולים בהם אנחנו משתמשים בין אם מדובר בבובות, בקלפים, ובארכיטיפים סיפוריים כאלה ואחרים. רבים יגידו שגם הקיטוב של אפרודיטה ודמטר נופל לקטגוריות נשיות קלאסיות, אבל יש הבדל גדול בין הארכיטיפ השנוי במחלוקת הקרוי ברבי, לבין הסימבול הנשי בטארוט.

הגישה שבבסיס קלפי הטארוט היא שבכל אדם - אישה וגבר כאחד, מצויים כלל הארכיטיפים: בכל אישה יש גם קיסר ומלך חרבות, בכל גבר יש גם קיסרית ומלכת מטות. הארכיטיפ הנשי והזכרי נמצא בכולנו בתמהיל זה או אחר ללא קשר לזהות מינית או מגדרית על שלל גווניה. קולקטיב הארכיטיפים המצוי בנו מייצר שלמות פנימית שנישאת מעבר למגדר. במובן זה המבנה העתיק של הטארוט מקבל משמעות כמעט פוסט מודרנית ומפתיע אותנו בפלורליזם ובהבנה של נפש האדם. בכל זאת גם יונג היה בקטע. כבר אמרנו? ומעניין מה היה חושב על הסרט החדש של ברבי...


על הכותבים:

מנדלבוים שגיא, מנהל בית הספר ללימודי הגשמה אישית, טארוט וחלומות, מחבר רב המכר "המדריך לקריאה בקלפי הטארוט", עוסק בהומיאופתיה קלאסית, בעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא התפתחות אישית, טארוט וחלומות. קלפי טארוט ועוד - באתר של שגיא.
"שגיא מנדלבוים | העצמה אישית, טארוט וחלומות" - האינסטגרם של שגיא.

ליאת כהנא, עורכת לשון וטקסט, כותבת על תרבות ורוחניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully