וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תדעו מה עובר על הילד שלכם - דרך החלומות שלו

דפנה ביסמוט

28.10.2021 / 23:36

החלומות של ילדינו יכולים לגלות לנו המון על עולמם הפנימי, הרצונות, השאיפות והפחדים שלהם. פיענוח נכון של חלומותיהם יכול לסייע לנו כהורים לתת את הכלים הנכונים לילדים שלנו ולתמוך בהם בשעת משבר

חמש עובדות על חלומות/מערכת "אסור לפספס"

חלומות הם כביש מהיר לתת המודע שלנו. הם משקפים דברים מחיי היומיום שלנו ומסייעים לנו להבין את הרצונות הכי כמוסים והפחדים הכי גדולים שלנו. חלומות של ילדים ובני נוער מהווים מבט חשוב לעולמם הפנימי. הם עשויים לבטא מצוקה נפשית, פחד ובעיות חברתיות שבגילים אלו מאוד קריטיים לבניית הזהות הבוגרת שלהם. כהורים נשאלת השאלה האם אנו מסוגלים לסייע להם בהתמודדות עם בעיות שונות בעזרת פיענוח החלומות שלהם?

ילדים נוטים לפרש את החלומות מהזווית שלהם, כשהפירוש העצמי הופך לסוד שהם שומרים לעצמם, לעיתים גם בהיבט שלילי ומסוכן. הורים שיש להם שיתוף פעולה, הבנה ושקיפות ביחסים עם ילדיהם, יכולים להיעזר בחלומות שלהם כדי להיחשף לרגשות הכי עמוקים שלהם. דרך פיענוח המסרים המסתתרים בחלומות נוכל לתת להם את הכלים הנכונים ולסייע להם בפתרון בעיותיהם. אני ממליצה גם להורים למתבגרים, שבדרך כלל נוטים פחות לשתף את הוריהם בחוויותיהם, לנסות לגשת לילד, להציע לו לכתוב את חלומותיו ביומן אישי ובמקרה שהוא חולם על משהו יוצא דופן - לבוא ולשתף.

חלומות יכולים להעיד על נושאים רבים עמם מתמודד המתבגר, כולל הזהות המינית שלו, בשלות מינית, דחפים מיניים ופנטזיות, מרדנות כלפי סמכות וכללי החברה, לקיחת סיכונים, הימורים, התנסות בסמים, אלכוהול או סיגריות, הפכפכות רגשית, תחושה של איבוד עצמי, ריקנות וניכור, רצון להגיע למימוש עצמי והגדרה עצמית ורצון להביע דעות שונות.

חלומות. ShutterStock
חלומות מעניקים הצצה לנבכי הנפש/ShutterStock

לפניכם תשעה סוגי חלומות שעשויים להעיד על בעיה:

עוד בוואלה!

חלמתם על השיער שלכם? זו הסיבה שאסור לכם להתעלם מזה

לכתבה המלאה

חלום על טביעה

חלומות על טביעה בים עשויים להעיד על תחושת תסכול וייאוש שעובר החולם. יש לשים לב לדברים אחרים המופיעים בחלום. אם החולם ניצל בידי אחד מתלמידי בית הספר בו הוא לומד, ייתכן שהוא פיתח רגשות כלפי אותו אדם. במקרה כזה הים מסמל את עולם הרגשות וחוסר הביטחון של החולם בנוגע לקשר עם אותו תלמיד. הטביעה עצמה מאותתת על מצוקה בעוד ההצלה עשויה להעיד על פנטזיה, רצון לבנות קשר עם הגורם המציל. במקרה כזה יש לסייע לילד להבין את רגשותיו כלפי אותו אדם, להבין אם זה משהו שיש לו סיכויי הצלחה במציאות ובמידת הצורך לעודד את הילד לנסות לקדם את הקשר הזה.

חלום על יחסי מין

בגיל ההתבגרות הפנטזיות באים לידי ביטוי הן במישור המיני והן במישור החברתי כציפייה למימוש. חלומות על קיום יחסי מין בגיל ההתבגרות עשויים להעיד על התפתחות מינית ורגשית של המתבגר. ישנם חלומות בהן האקט מבהיר את הזהות המינית של המתבגר. לעיתים חלומות אלו אינם מעידים על צורך בחוויה מינית אלא על שאפתנות והתמקדות במימוש רצונות. במקרה זה החולם צריך לסמן לעצמו מטרות ואתגרים שהוא רוצה לעמוד בהם בשנה הקרובה - ולהחליט על האמצעים שיעזרו לו להגיע לשם.

חלום על יצור חי שרודף אחריך

בגיל ההתבגרות יש משקל גבוה למה שהסביבה חושבת עליך, במיוחד בעולם הרשתות החברתיות. חיה שרודפת אחריך בחלום עשויה להעיד על אדם הקורא לעצמו "חבר", אך הוא אינו כנה עם החולם ועלול לפגוע בו. אם בחלום כלב רודף אחריך והוא כלב של אחד החברים שלך, יש לבחון מחדש את הקשר עם אותו חבר.

חלומות. ShutterStock
יש סיבה לחשוד באמינות של חבריך/ShutterStock

חלום על כינים, תולעים או גירוד

חלומות מסוג זה מסמלים דאגות, חששות או מטרדים בחיי היומיום של המתבגר. לרוב הדבר קשור להיבט החברתי ולדימוי האישי בחברה. חלום על תולעים בידיים עשויים להעיד על דאגות בתחום העשייה וההתמדה. התולעים בחלום משקפים דאגות שמפריעות לחולם להתמיד בהצלחתו בלימודים ובחיים. במקרה זה מומלץ לבדוק אלו גורמים מפריעים לו לעמוד במטרותיו.

חלומות על מעוף

היכולת הרוחנית מתחילה להופיע אצלנו בגיל ההתבגרות ולכן חלומות על מעוף מסמלים את הניצנים הראשונים של הרוחניות והמודעות של חלומות כיציאה מהגוף - חוויה אסטרלית. התעופה בחלום מסמלת על תעוזתו של החולם ועל יכולת רוחנית להתנתק מהמציאות למציאות מקבילה.

חלומות. ShutterStock
התנתקות למציאות מקבילה/ShutterStock

חלום על נפילה או תאונת דרכים

חלומות אלו מסמלים פחד מאובדן שליטה, סטייה מהמטרה וכישלון. נפילה ותאונה בחלום מסמלים שהחולם לא עומד במטרה שהציב לעצמו ובעקבות זאת נאלץ להכיר בכישלון ולאכזב את הוריו. החולם מבקש בחלום עזרה חיצונית למימוש יעדיו. חלום על תאונה בו חבר הנוסע ברכב נפגע עשוי להעיד על החשש של החולם לפגוע בחבר ולהביא לנתק ביניהם. אם החולם נוהג בחלום אז הנהיגה יכולה להעיד על אופי מנהיגותי אצלו.

חלום על מוות

בגיל ההתבגרות, המתבגר מנסה להבין את הגבולות בין החיים למוות. מוות בחלום מסמל סיום של פרק בחייו של החולם ותחילתו של פרק חדש. המוות מראה שלחולם יש קשיים רגשיים לעבור ממצב אחד למשנהו. בחלום על מות אדם שהחולם קשור אליו מאוד מעיד על הבנה של החולם שהאדם הזה עשוי למות מתישהו ועל הפחד לאבד אותו. מות אותו אדם בחלום עשוי לסמל על שינוי חיובי בחייו של "המת" בחלום.

חלום על טיפוס הרים או עליה במעלית

חלומות אלו מסמלים ציפיות גבוהות שיש למתבגר מעצמו בלימודים או בחברה. עליה במעלית או טיפוס על הר מעידים על שאפתנות ויכולות של החולם להתפתח במקומות שלא מוכרים לו - ולהצליח בהם.

חלומות. ShutterStock
חלום המעיד על שאפתנות/ShutterStock

חלום על הורים מתגרשים

בגיל ההתבגרות הילד מסוגל להבין איך מתנהלת מערכת היחסים של הוריו. חלומות על גירושים מראים שהחולם מוטרד ממערכת היחסים של הוריו וחושש מההשפעה של זה על חייו. חשוב למתבגר לשמור על יציבות במסגרת החיים האישית שלו מאחר שהדבר מהווה בסיס יציב מול חבריו. שינוי בסטטוס המשפחתי עשוי להשפיע לרעה על מצבו החברתי והלימודי. לעומת זאת, חלום על הורים גרושים שמתאחדים מעיד על הרצון של החולם לאיחוד בין הוריו ושאיפה למשפחה מאוחדת.

ילדה כותבת ביומן אישי. ShutterStock
תנו לילד לכתוב את החלומות שלו ביומן אישי ועודדו אותו לשתף אותכם/ShutterStock

כיצד מסייעים?

מודעות הורית לחלומות של ילדיהם המתבגרים ולמסר שלהם הוא נושא שיכול לאפשר בסיס לשיתופיות בין ההורה לילד המתבגר. חיי המתבגר מורכבים ואנו כהורים יכולים לסייע לו ע"י שיפור יכולת ההקשבה שלנו והשיחה עמו. אני ממליצה להציע לילד ליצור "מחברת חלומות", מעין יומן אישי בו הוא יתעד בכתב את חלומותיו, בעיקר את אלו שהשפיעו עליו במיוחד. מומלץ לדרבן את הילד לשתף בחלומות הללו ובעזרת פענוח נכון שלהם לסייע לו להתמודד עם חייו כמתבגר ולנו בתהליך ההעצמה שלו. בנוסף ניתן לבצע תרגילי דימיון מודרך. תהליך הדמיון המודרך ניתן בשילוב מוזיקה מרגיעה ונשימות עמוקות בה המתבגר לומד להרגיע את עצמו אם לפני השינה ואם לפני מבחן חשוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully