וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך פרחי באך יכולים לסייע לילד שלכם להתמודד עם פחדים

שני יעקבי ברמן

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 10:16

פרחי באך יכולים לסייע לילדים שלכם בהתמודדות עם מגוון רחב של קשיים, החל מפחד משינויים ועד התקפי זעם לא צפויים. הנה 5 מקרים נפוצים - והדרכים לטפל בהם

38 תמציות פרחי הבאך הקיימות והידועות כיום מופקות משלל חלקי הצומח: פרחים, צמחים, עצים ועלים (מלבד תמצית אחת) תוך הקפדה על עיקרון דילול החומר. מבוגרים רבים נעזרים כיום בתמציות פרחי הבאך, אולם מעטים יודעים שהם מתאימם לשימוש גם עבור בעלי החיים והצמחים, אך הקסם הגדול וההשפעה המרשימה ביותר היא אצל ילדים.

העובדה שהטיפול מציג הטבה משמעותית תוך זמן קצר, מציבה מולנו חלופה טיפולית נפלאה בסיוע לילדים בהתמודדות עם אתגרים שונים. נכון, חייבים לציין שלעיתים אין מנוס מטיפול רגשי לילד ולהורה כדי לעבוד על הקושי. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון ששיחה עם פסיכולוג ילדים או פסיכותראפיסט דורש שיתוף פעולה - ויש ילדים שמתקשים להיפתח בפני מטפל. בנוסף, בטיפול רגשי יש אלמנט של זמן ארוך - שהוא רכיב נחוץ ברכישת האמון - על מנת להגיע לשיפור המיוחל. היתרון המיוחד של הטיפול באמצעות פרחי באך הוא העקיפה המעשית של הקושי הזה.

תמציות פרחי באך יכולים לסייע עם התמודדות במגוון קשיים. הנה חמש דוגמאות נפוצות:

ילדים. ShutterStock
כך פרחי באך יכולים לסייע בהתמודדות עם פחדים/ShutterStock

1. התמודדות עם שינויים

ילדים, כמו מבוגרים, נדרשים לפעמים להסתגל לשינויים. במהלך השנתיים האחרונות, בעקבות מגפת הקורונה, התדירות של השינויים שהילדים שלנו נדרשו להסתגל עלתה, אף מעבר לתדירות הגבוהה ממילא אצל ילדים.

ככלל, רוב הילדים הם סתגלתנים ועם תיווך ותמיכה של ההורים, הם בדרך כלל מתמודדים נפלא ומתרגלים מהר יחסית למצבים שונים, לרבות מעבר בין מסגרות חינוכיות, מעברי דירה וכדומה. אך, במקרים בהם יש עומס שינויים, או שינוי שהוא פחות טבעי (חלילה מקרים של גירושין או מוות של אדם קרוב) יתכן שיהיה צורך בעזרה מקצועית.

תמצית פרחי הבאך המובהקת ביותר לתמיכה בתקופות שינויים היא Walnut (וולנאט). תמצית זאת מעדנת את ההתמודדות, תומכת, "עוטפת" ומעניקה את ההגנות הדרושות על מנת להתמודד בהצלחה.

אם הילד התחיל בתהליך הסתגלות, אך מתקשה להתמודד עם השינויים - התמצית הרלווטנית היא Honeysuckle (הניסקל), המרככת את ההתנגדות לשינויים.

טיפ להורים - נסו להבין את הקושי של הילד ולא להאיץ בו. שימרו על סדר יום קבוע ככל הניתן - השגרה הקבועה מהווה עוגן עבור הילדים, בעיקר בתקופה של שינויים.

עוד בוואלה!

כך תאבחנו מראש כיצד הצד השני יגיב במצבי לחץ

לכתבה המלאה
ילדים בבידוד ביתי או סגר מביטים מבעד לחלון. ShutterStock
Walnut (וולנאט) מצויינת להתמודדות עם שינויים - בעיקר אלו שהגיעו עם הקורונה/ShutterStock

2. התמודדות עם פחדים

פחדים וחרדות מסויימים מהווים חלק נורמלי משלב התפתחות. כך, למשל, חרדת נטישה סביב גיל שנה, פחד מרעשים חזקים ומפתיעים, פחד מחושך ומפלצות סביב גיל 4 וכד'. עם תמיכה, הקשבה והקניית תחושת בטחון לילדים, רוב הפחדים יחלפו בהדרגה. לעומת זאת, כאשר הפחד נותר מעבר לשלב הנורמטיבי בהתפתחות ו/או כאשר יש בו אלמנט משתק הגורם להמנעות ופגיעה בחיים השגרתיים של הילד - יש צורך בהתערבות.

בין 38 תמציות פרחי הבאך, יש 7 תמציות שמיועדות לטיפול בפחדים ומתוכן 2 התמציות השכיחות ביותר לפחדי ילדים הן מימולוס ואספן.

תמצית Mimulus (מימולוס) - מתאימה לילד שיודע להצביע ולשתף במקור הפחד. ילדים שמפחדים ממפלצות, מחושך, מבעלי חיים מסוימים וכו', יעזרו בתמצית שתעזור להם לחזק את האומץ הפנימי שלהם בעמידה מול הפחדים.

תמצית Aspen (אספן) - לעומת המימולוס, מדובר בתמצית המתאימה לילד שחווה פחדים פתאומיים ולא ממקור קונקרטי שהוא יכול להסביר אותו, פחדים שנוחתים ללא סיבה מובנת ולעיתים קרובות עלולים לגרום גם לסיוטים בלילה. התמצית תסייע לילד להרגיש בטחון ושלווה פנימית ולהרחיק מעצמו את האפיזודות בהן הפחד משתלט עליו "משום מקום".

טיפ להורים - נסו לתת לילדים לגיטימציה לספר על הפחדים שלהם ותנו להם את הבטחון שאתם כאן לסייע להם להתמודד. הימנעו מניסוחים כגון "אין לך ממה לפחד". אלו רק מקשים על הילד וגורמים לו להרגיש בנוסף לפחד גם תסכול שלא מבינים אותו.

ילדים. ShutterStock
תמצית Mimulus (מימולוס) מסייעת לילדים שמפחדים ממפלצות/ShutterStock

3. התמודדות עם התקפי זעם

התקף זעם הינה התפרצות רגשית שמקורה בתחושת כעס/חוסר אונים/תסכול. התקף הזעם מתבטא לרוב בצעקות, בכי, תוקפנות, זריקת חפצים ולעיתים אף גולש למצבי אלימות. לרוב לוקח זמן, הן לילדים והן להוריהם, להירגע מההתקף.

התמצית המתאימה באופן המובהק ביותר עבור טיפול במצבי זעם היא Cherry Plum (צ'רי פלאם). זוהי תמצית המסייעת לילדים לווסת את עצמם. היא תומכת בהסתת העוצמות הפנימיות לבנייה עצמית במקום יציאה מהכלים.

טיפ להורים - נסו לבחון וללמוד מה עוזר לילד שלכם להירגע: לדוגמא, יש ילדים שעוזר להם מגע וחיבוק - ויש אחרים שדווקא מקל עליהם להישאר לבד.

ילדים. ShutterStock
Cherry Plum (צ'רי פלאם) תסייע להתקפי זעם/ShutterStock

4. התמודדות עם בטחון עצמי נמוך

בכל גיל ניתן לשפר ולהעלות את הבטחון העצמי, אך אין ספק שקל יותר לעשות זאת בשלבי הילדות, כשהאישיות עדיין מתעצבת ויכולת השפעה שלנו ההורים גבוהה יותר. המחיר שמשלמים ילדים עם ערך עצמי נמוך, עלולים להתבטא בקושי חברתי ולימודי. החשש מכשלון עלול לעכב את ההתקדמות שלהם.

שתי תמציות פרחי באך שעשויות להיות רלוונטיות הן Centaury (סנטאורי) ו- Larch (לארץ').
Centaury (סנטאורי) הינה תמצית המתאימה לילדים מרצים, המתקשים לעמוד על שלהם. לרוב הם יעדיפו להגיד "לא" ולמנוע התמודדות, מתוך חשש לאכזב את הסובבים אותם. תמצית זו תסייע להם להתחבר לעצמם, להכיר בכך שרצונותיהם וצרכיהם לא פחות חשובים משל האחרים. ה-Larch (לארץ') הינה תמצית המתאימה לילדים ביישנים, "חסרי עמוד שדרה", ילדים הסובלים מרגשי נחיתות. בעזרת תמצית זו הם יוכלו להכיר במעלותיהם, מה שיגרור בהמשך שיפור תדמית עצמית ובניית בטחון עצמי.

טיפ להורים - אפשרו לילדים להשתתף ולעזור במטלות הבית ועודדו אותם על כל התנסות. חפשו תחביב שהילד טוב בו ועזרו לו לפתח אותו ולהשתפר בו בקצב שלו.

ילדים. ShutterStock
Centaury (סנטאורי) ו- Larch (לארץ') מעולות לשיפור הבטחון העצמי/ShutterStock

5. התמודדות עם פרפקציוניזם

יש ילדים שדורשים מעצמם להיות לא פחות ממושלמים. הם מציבים לעצמם סטנדרטים גבוהים מידי, משמעת עצמית נוקשה והם יבקרו את עצמם בכל פעם שלא יעמדו בסטנדרטים שהם עצמם קבעו. התמצית שיעילותה היא המובהקת במיותר למקרה זה היא תמצית Rock Water (רוק וואטר) המרככת ומרגיעה, מאפשרת חמלה עצמית, מוציאה מתקיעות ועוזרת בזרימה.

טיפ להורים - הראו לילדים שגם אתם טועים והוו דוגמא להתמודדות עם כשלונות. לדוגמא, נסו לשתף ולספר על תקלה בעבודה או עוגה שנשרפה.

שני יעקובי ברמן היא יועצת ומדריכת הורים בשילוב תמציות פרחי באך ופענוח ציורים. לאתר שלה לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully