וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכולוגיה של כלניות

ד"ר תמר בן נפתלי

12.10.2006 / 13:12

טבע-תרפיה היא שיטת טיפול עתיקת יומין, ועכשיו היא גם מגיעה לארץ. מאיפה זה בא ולמה זה כדאי

טבע-תרפיה היא גישה טיפולית חדשה-ישנה, הקוראת תיגר על עולם הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונלי, ופותחת דלתות לעולם חדש של ריפוי, דרך חיבור לאיכויות ותכונות הטבע.

השיטה משלבת פסיכולוגיה הומאנית ותרפיה באמנויות, ולמעשה הגישה הבסיסית איננה חדשה לאנושות. החיבור של אדם–טבע הוא מולד, ומופנם ביחסי גומלין הדדיים בכל מישור. יש הטוענים שרוב הבעיות הנפשיות והפיזיות הקיימות היום נגרמות בשל ניתוקה של החברה המערבית מהטבע. כולנו שכחנו שאיכויות הריפוי הקיימות בטבע הן רבות ומגוונות, וכאן ניתן ללמוד להשתמש בהן ככלים טיפוליים לכל דבר.

הטיפול בעזרת גינון וצמחים הוא אחד מאומנויות הריפוי העתיקות ביותר בעולם, וראשיתו במרפאים השבטיים, שתמיד ביצעו את עבודת הריפוי שלהם במרחב מקודש – בטבע.

הגינון הטיפולי מתקיים בגינה, שדה, חממה וערוגות. בעזרת הצמחים וחומרי הטבע, יוצרים המטפל והמטופל מרחב המאפשר שינוי, צמיחה רגשית וריפוי. המסגרת הטיפולית יכולה להיות אישית, זוגית, משפחתית או קבוצתית. את התרפיה בטבע אפשר לשלב בתרפיה באמנות - טיפול באמנות פלסטית, שמתרחש בין מטפל מטופל ובתיווכה של האמנות. הטיפול המשולב כולל יצירה מחומרי הטבע, בסביבה טבעית ופתוחה, שמאפשרת דיאלוג טיפולי חדש-ישן נכון יותר.

בארה"ב, באנגליה ובספרד קיימות עדויות על שימוש בחקלאות כחלק מטיפול פסיכיאטרי, כבר בסוף המאה ה-17. בנג'מין רוש (Benjamin Rush), אשר ידוע כאבי הפסיכולוגיה האמריקאית, נחשב לפסיכיאטר הראשון שפתח את הדלת לקבלת השימוש בחקלאות, כחלק מטיפול בחולי נפש. בשנת 1798 הוא כתב שעבודת אדמה במסגרת חווה חקלאית היא בעלת אפקט מרפא לחולי נפש.

בישראל החלו להכשיר מטפלים בגינון הטיפולי והטבע-תרפיה רק בשנים האחרונות. ארגון הגג של הנושא הוא "אדם–צומח - העמותה לקידום המקצוע בישראל". התכנית להכשרת מטפלים מיועדת לכל אדם הקרוב לתחום הטיפול ומאמין בכוחם המרפא של האמנות והטבע, במסגרות חינוכיות, שיקומיות ותומכות אחרות, עם אוכלוסיות שונות.


ד"ר תמר בן נפתלי מקיבוץ העוגן, היא ממפתחות השיטה המשולבת ומרצה בבית ברל במסלול לתרפיה באמנות ובעלת מכון "תמר- ה" לתרפיות בין תחומיות.

כל מי שמעוניין להתעמק בנושא, מוזמן להשתתף בהרצאתה של ד"ר בן נפתלי, בפסטיבל "סגול ", שייערך בתאריכים ב-19 עד ה-21 באוקטובר בחוף דור. מחיר כרטיס: 320 ¤ לשלושת הימים. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully