וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורו

אדר ריכטר

3.7.2006 / 16:07

האם ביחסי גורו-תלמיד יש מקום להתעללות וכסף? הספר 'גורו' יעזור לכם בזיהוי גורו מתחזה ויבהיר לכם האם אתם זקוקים להדרכה

מורה זן אמר:
"הלכתי אל מורי עם לא כלום ויצאתי עם לא כלום".
"אם כך, מדוע ללכת למורה?"
"אחרת, איך הייתי יודע שבאתי עם לא כלום ויצאתי עם לא כלום?"

(מתוך 'שיחות מטורפות – מעשי זן')

הוא לא מורה רגיל שמעביר מידע, לא רופא שמרפא את הגוף ולא פסיכולוג שמטפל בנפש – הגורו, לפי המסורת ההודית, הוא ישות המחוללת שינוי תודעתי מהפכני באדם ומעניקה לו חווית זהות עם האינסוף. פרייה הרט, תלמידתו הקרובה של היוגי סוואמי ונקטסאננדה, החליטה להיכנס לעומק העניין הזה והוציאה לאור את 'גורו' - ספר קטן על נושא גדול, שיכול לשרת נאמנה את כל מי שתוהה מה זה גורו ולמה בכלל צריך אחד כזה.

בתחילת הספר דנה המחברת בשאלה מהו תפקיד הגורו, איך הוא אמור להיראות מבחינה פיזית ונפשית, ובשאלות המתבקשות האם ידע מוביל להארה ומהו הפוטנציאל הטמון בגורו כמעביר אנרגיה וכישות מטהרת, מרפאת, מעצבת ומשחררת. הרט לא מזניחה גם את הצד השני של כל הסיפור, ודנה בסוגי תלמידים שונים, ובנושאי קבלה ונתינה. הספר מעלה גם את שאלת הרלוונטיות של תפקיד הגורו ותוהה האם יש מקום ביחסי גורו-תלמיד למגע, התעללות וכסף.

הכותבת החליטה להתמקד בתרבות ההודית הקלאסית שממנה צמח המושג גורו, ולא להיכנס לשדות אחרים. הספר כולו מתובל במשלים וסיפורים מכתבים הודיים עתיקים ונוגע באספקט הרחב של הנושא, באופן אובייקטיבי ככל האפשר, מבלי להתעלם גם מהצד השלילי, הכולל מתחסדים, נוכלים ושרטלנים, המצויים בתחום, וכולל אפילו הדרכה קטנה: איך ניתן לזהות גורו מתחזה.

הכותבת תרגמה 3 מספריו של יוגי סוואמי ונקטסאננדה לעברית, וחיברה יחד עם פרופסור דוד שולמן את הספר סנקסריט: מבוא לשפת האלים. 'גורו' מסתיים בנקודת מבטה האישית על הנושא, ושיתוף הקוראים במהלך חייה וחוויותיה עם הגורו שלה, והוא לא היה שלם ללא הוזכרו בו אושו ולצידו קרישנמורטי - הגורו שהטיף לשחרור מכל מסגרת והאמין כי האדם הוא המורה של עצמו.


'גורו', מאת פרייה הרט, הוצאת מפה 152 עמ', מחיר: 64 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully