וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חם בלב

פרופ' משה שטרנפלד

25.6.2006 / 16:34

התקרחות, עצבנות או כאב לב - השפעות החום הפנימי, ובעיקר החיצוני, על הגוף והנפש לפי הרפואה הסינית

חם. חם מאוד. השילוב של חום ולחות גבוהה, הם אלו שיוצרים את עומס החום המקשה עלינו כל כך. החום מחייב את הגוף להפעיל מנגנון של קירור, בדומה לרדיאטור במכונית. ההזעה ואידוי הנוזלים אמנם נוטלים חום מן הגוף, כך שהגוף מצטנן במקצת, אך במקביל אובדן הנוזלים גורם לעליה בצמיגות הדם.

מזג האוויר החם עלול גם להעלות את חום הגוף הטבעי, עד כדי מכת חום. אם אחוז הלחות באוויר גבוה, יש סכנה כי הגוף לא יצליח לווסת את מידת הפרשת הזיעה ובכך נפגם מנגנון הבקרה של מידת אובדן הזיעה. זו הסיבה שאנשים יכולים לאבד כמות נוזלים רבה ביותר ולא להיות מודעים לכך.

לפי הגישה הסינית, חום ושמש שייכים ליסוד האש - לב ומעי דק. כאשר הגוף נחשף לחום חיצוני גבוה, החום החיצוני בעצם מלבה את האש הפנימית, ודרגת החום במגמת עליה, כלומר, הלב או המעי הדק חמים יתר על המידה. מבחינה אורגנית תיתכן הפרה של האיזון של פעילות הלב, שתתבטא בהפרעות קצב של הלב עם התקפי דופק מהיר, סדיר או לא סדיר. מבחינה רגשית יתכן אי שקט נפשי.

האדם, הכליות, החום

עודף החום יכול להשפיע לרעה על הלב בכך שהוא יגרום לכליאת אנרגיה ודם. הסימפטומים הם כאבים תעוקתיים, עד כדי אוטמים בשריר הלב (התקף לב). מבחינת המעי הדק, יתכנו כאבי בטן (על רקע כליאת אנרגיה), שלשולים מימיים עם או ללא דם או עצירות על רקע חוסר נוזלים וצואה יבשה ביותר.

החום של המעי הדק עלול גם להיכנס לשלפוחית השתן ולגרום לתגובה דלקתית, עם או ללא דימום. החום הרב והגברת ה"אש" מחלישים את הכליות למעשה מאדים את המים (שלפי חמשת היסודות הם הכליות ושלפוחית השתן). למצב החולשה של הכליות יש השלכה על המצב הכללי של האדם. הכליות אחראיות על משק הנוזלים והמלחים של הגוף. הן אחראיות על העצמות, שיער הראש, מוח העצם המייצר דם, הזנת המוח ובכלל על חלוקת האנרגיה לכל רקמות הגוף השונות.

כוח הרצון והנחישות שלנו קשורים ישירות לכליות. הפחדים והחרדות מחלישים את הכליות. כליות חלשות בין יתר התופעות המוכרות משנית לכך כוללים גם נשירת שיער.

לסינים הפתרונות

כדי להימנע מנזקי החום, מומלץ לכל אחד להקפיד לשתות את נפח הנוזלים המתאים לו באופן אישי, לא לעסוק בפעילות גופנית מאומצת ולא לצרוך שמנים, ממותקים, כבדים כמו או חריפים. כדאי להעביר את הפעילות הספורטיבית לשעות הבוקר המוקדמות או שעות אחה"צ המאוחרות ולפנות ערב. גם ללבוש שלנו יש חשיבות רבה: בגדים כהים הקולטים את רוב קרני השמש אינם מומלצים. בגדים כבדים ולא מאווררים אינם מומלצים.

במקרים אחדים יזדקק האדם לתמיכה טיפולית, שתכלול את חיזוק הכליות ופינוי חום עודף. במקרים של נשירת שיער, יינתן הטיפול בהתאם למתחולל בגוף המטופל, תוך שימת דגש על הכליות והשיער. חשוב לציין כי עלול גם להיגרם נזק עקב צמיגות דם גבוהה, בה ניתן לטפל באמצעות אומגה 3. בטיפול בשיער יהיה עלינו לתמוך בהגברת זרימת הדם. עם זאת, יש להדגיש כי המניעה היא הטיפול הטוב ביותר הקיים.


ביום שישי הקרוב (30 ביוני) בשעה 10:00 תיערך הרצאה במרכז לרפואה סינית בתל אביב, בנושא התמודדות עם ההשפעות השליליות של חום הקיץ והחשיפה לשמש על גוף האדם. ההרצאה תכלול גם את נושא חיזוק שורשי השיער וצמצום הנשירה על פי הרפואה הסינית.

ההרצאה תתקיים במרכז לרפואה סינית, רח' לוי אשכול 50, שיכון ל', ת"א.
ההשתתפות במפגש ללא תשלום, אך יש להרשם מראש בטלפון: 03-6996937 או בדואר האלקטרוני המצויין למטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully