וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוגה בכיסא - שיעור מספר 1

רונית אייזנברג

9.4.2006 / 12:03

הרפיה בישיבה על כיסא ותרגילי נשימה בישיבה מזרחית על המזרון - מבוא ליוגה בכיסא

יוגה בכיסא היא שיטה שהתפתחה במערב, מתוך הצורך ההולך וגובר של אנשי משרד, המבלים את רוב שעות היום בישיבה, בפעילות גופנית. את תרגילי היוגה בכיסא ניתן לתרגל במשרד, בבית הספר, בבית וגם יחד עם חברים.

מקור היוגה בהודו לפני כ-5000 שנה, והיא שיטה ייחודית המשלבת תרגול גופני, נפשי, מנטלי ורוחני. פירוש המילה יוגה הוא "איחוד", ואכן, היוגה יוצרת תחושת איחוד ואיזון בין גוף להכרה.

בתרגול היוגה בכיסא ישנה התאמה (אדפטציה) של ארבעת הטכניקות המרכזיות בתרגול היוגה המעשי:
1. אסאנות - תרגילי תנועה: האסאנות ביוגה מבוצעות, בדרך כלל, על גבי המזרון. בתרגול היוגה על כיסא נבחרים מספר מסוים של אסאנות ותרגילי תנועה שניתן לבצע בישיבה.

2. פראנימה - תרגילי נשימה: תרגילי הנשימה היוגים מבוצעים מטבעם בישיבה מזרחית על המזרון. תרגול היוגה בכיסא מאפשר למתרגלים שאינם מסוגלים לשבת ישיבה מזרחית, לתרגל בנוחות וללא מאמץ מיותר לגב. המתרגל נשען על הכיסא, שומר על הגב זקוף ומניח את כפות הרגליים על הרצפה. במהלך תרגול תרגילי הנשימה על הישיבה להיות נינוחה ומאוזנת.

3. הרפיה: בישיבה על הכיסא ניתן לתרגל מספר טכניקות להרפיה. ההרפיה חשובה לשחרור מתח הנאגר בתאי הגוף. ישנה חשיבות מיוחדת להרפיה לאנשים העובדים מול מחשב רוב שעות היום ועיניהם זקוקות למנוחה.

4. מדיטציה: על פי תורת היוגה, מדיטציה היא מצב שאנו מאמנים את ההכרה לקראתו. אימון ההכרה מבוצע על ידי שלושת הטכניקות הקודמות ועל ידי הטכניקה הרביעית של תרגילי הריכוז. תרגילי הריכוז מטרתם לשפר את יכולתנו להעביר את תשומת הלב פנימה, להתמקד במטרה: לימוד, עבודה או פעולה מסוימת. לפתח את יכולת הקשב החיצונית והפנימית. תרגילי הריכוז יוצרים תחושת מיקוד ושלווה בהכרה.

הנחיות לתרגול בעזרת הסרטונים

טרם תחילת התרגול 3 הנחיות חשובות:
* תרגול היוגה בכיסא מתאים לכל גיל- לילדים, נוער ומבוגרים.
* אם הנכם סובלים מבעיה רפואית כלשהי אנא התייעצו עם רופא טרם תרגול היוגה בכיסא.
* תרגול הסרטונים מול המחשב הינו על אחריות המתרגל בלבד.

1. שימו לב שמצורפות הנחיות בכתב לכל התרגילים המודגמים בסרטונים המצולמים. תוכלו להדפיס לעצמכם את התרגילים ולהתאמן בבית ובעבודה, גם לא מול המחשב.

2. ניתן לתרגל בכל פעם סרטון אחד, לפי התרגול לו אתם זקוקים באותו הרגע. ניתן גם לתרגל מספר סרטונים ברצף. להלן הצעות לשילובים המומלצים לתרגול:
א. להעיר את עמוד השדרה + הרפיה.
ב. שחרור מפרקים - פלג גוף תחתון + שחרור מפרקים פלג גוף עליון + הרפיה.
ג. שחרור חגורת כתפיים עליונה + מנדלה.
ד. מנדלה + תרגילי עיניים + הרפיה.
ה. נשימה יוגית + להעיר את עמוד השדרה+ הרפיה.
ו. נשימה יוגית + תרגילי עיניים.
ז. בימי הקיץ: תרגילי קירור ושחרור + מנדלה+ הרפיה.
ח. בימי החורף: להעיר את עמוד השדרה + שחרור מפרקים - פלג גוף תחתון+ שחרור מפרקים פלג גוף עליון + הרפיה.
ט. למעוניינים בתרגול ארוך: שחרור חגורת כתפיים עליונה+ להעיר את עמוד השדרה+ שחרור מפרקים- פלג גוף תחתון+ שחרור מפרקים פלג גוף עליון + הרפיה.
י. רוצים לתרגל את כל הסרטונים ברצף?
נשימה יוגית + שחרור חגורת כתפיים עליונה+ להעיר את עמוד השדרה+ שחרור מפרקים- פלג גוף תחתון+ שחרור מפרקים- פלג גוף עליון + תרגילי עיניים + תרגילי קירור ושחרור (לתרגול רק בימים חמים) + מנדלה + הרפיה.

יוגה בכיסא - שיעור מספר 1

לצפייה בשיעור הראשון - "למתוח את עמוד השדרה" - לחצו על הלינק

על רונית אייזנברג - מנחת תרגול היוגה בכיסא

רונית אייזנברג, מנחת תרגול היוגה בכיסא, עוסקת ביוגה ומדיטציה מזה 12 שנה. מרכזת מגמת לימודי היוגה ב"מכללת רידמן" – המכללה הבינלאומית לרפואה משלימה. מרכזת ומלמדת בקורס להכשרת מדריכי יוגה לילדים מזה שנה רביעית. מייסדת "המרכז לקידום היוגה בישראל" שהוקם בשנת 99'. המרכז הפעיל פרויקט ארצי בנושא "יוגה בחינוך" – עם ילדים ובני נוער.

מרכזת מטעם ארגון המורים העל-יסודיים, השתלמויות לעובדי הוראה בשנת שבתון בנושא "שיטות הרפיה ושילבן בתהליך ההוראה" במסגרת תוכנית הלימודים עובדי ההוראה לומדים כיצד להנחות תרגול יוגה בכיסא בכיתת הלימוד, בבית-הספר.


מתמחה ביוגה- תרפיה (יוגה טיפולית): עוסקת בטיפול ביוגה פרטני וקבוצתי בילדים, נוער ומבוגרים.

מנחה סדנאות והשתלמויות בתחום היוגה במסגרות שונות.


לשאלות בנוגע לתרגול "יוגה בכיסא" ולפרטים נוספים ניתן ליצור קשר בטלפון 03-5445991 או במייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully