וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא למשתטחים בלבד

21.9.2005 / 9:00

חגיגות בהר מירון וסגולות לבריאות טובה בקבר רחל - הכל על קברי צדיקים בספרו החדש של צבי גילת

הספר "קברי צדיקים – האנשים, המקומות, הסיפורים, האגדות" מציג 53 טיולים אל קברים מקודשים ומוקדי עלייה לרגל, ברחבי הארץ. הוא נפתח בהקדמה על ההיסטוריה של מנהג ההשתטחות הקדום, שתחילתו נטועה כבר בימי תקופת 12 המרגלים שנשלחו לארץ, אז השתטח כלב בן יפונה על קברי האבות בחברון, בבקשה שיסייעו לו להינצל ממזימת חבריו להוציא את דיבת הארץ רעה.

המחבר, העיתונאי צבי גילת, סוקר את כל קברי הצדיקים המצויים בארץ, מקברי האבות וחכמי המשנה והתלמוד, מנהיגי חסידים ממזרח אירופה, צדיקים מצפון אפריקה ואפילו צדיקים "חילונים" שקבריהם נעשו מוקדים של עלייה לרגל. הספר מביא את המסורות והאגדות הקשורות בצדיקים ובקבריהם ומספר על חייהם.

הספר מחולק ל-9 "שערים", שהם 9 פרקים, וזאת לפי חלוקה לאזורים גיאוגרפים: הגליל העליון, מירון וסביבתה, צפת וסביבתה, הגליל התחתון, טבריה והכנרת, מישור החוף והשפלה, ירושלים וסביבתה, דרום הארץ ולבסוף יהודה ושומרון. בפרק הנספחים אפשר למצוא תאריכי הילולות, ימי זיכרון וימי עלייה, סגולות מיוחדות המיוחסות לקברים מסוימים, כמו למשל קבר חבקוק "המתמחה" בהצלת חיים, קבר רחל אימנו המיוחס לבריאות וקבר חולדה הנביאה הידועה ב'סליחה'. עוד בנספחים אפשר למצוא מה הם המנהגים הכלליים הנהוגים בביקור בקברי צדיקים: מתי עולים, מה מברכים, במה מצטיידים וכו'.

דיון בכל קבר נפתח בהסבר הגעה למקום ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית, אם קיימת, שעות פתיחה, סגולות מיוחדות, אם יש, יום עלייה והאם ניתן לערוך פיקניק באזור. בהמשך ניתן למצוא הסבר על הדמות, ההיסטוריה, תיאור סכמטי של הקבר וגם תיאור האווירה במקום, התרשמותו האישית של הכותב וציון ארועים מעניינים שהתרחשו בעת שהותו שם. אם הצדיק הוא דמות תנ"כית ילוו ההסברים בפסוקים מקראיים מתאימים. הספר מלווה באיורים מקסימים בשחור-לבן של דמיטרי בליאקוב ובמפות דרך שימושיות.

הספר מיועד לכל אדם ובהחלט לא רק למשתטחים ולבעלי אמונה. הוא מספק היבט מעניין וחשוב על החברה הישראלית ועומד בתקן של ספר היסטוריה. הוא הזמנה לטיול ומסוגל להעביר את אווירת המקומות מבלי לבקר בהם. המחבר עסק במחקר שארך שנתיים בטרם יצא הספר לאור וניכר שעשה עבודה יסודית שהיתה גלומה בה הנאה רבה. ראוי לציין כי נכללו בספר, ובצדק, קבריהם של גדולי האומה וגיבורי ישראל, עמודי התווך של החברה הישראלית, כמו הרצל, זאב ז'בוטינסקי, רבין, נעמי שמר ועוד.

"קברי צדיקים – האנשים, המקומות, הסיפורים, האגדות" מאת צבי גילת.
כריכה רכה, 304 עמודים. הוצאת מפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully