וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אנחנו לא זוכרים חלומות? מפענח חלומות מסביר

יוסי דותן

עודכן לאחרונה: 9.8.2022 / 1:40

לא את כל החלומות שלנו אנחנו מצליחים לזכור. מפענח החלומות יוסי דותן טוען שהמוח שלנו משכיח את החלומות שפחות רלוונטיים לנו ומדגיש את אלו שיותר

חמש עובדות על חלומות/מערכת "אסור לפספס"

חלום הוא שיקוף של עניין מהמציאות, נקודת מבט שמראה את המשמעות הנובעת ממקרים במציאות בהם החולם משתתף - וממעשים בהם הוא עוסק ביום יום. לרוב לא ניתן להכיר במשמעותם העמוקה של עניינים במציאות ובו זמנית לפעול בהם עם ריכוז שנדרש כדי לבצע אותם באופן מוצלח. החלומות שנותרים בזכרוננו מחדדים את הנושאים שכדאי לשים בהם דגש.

זיכרון של חלום מוכר בכמה גרסאות - לפעמים יישאר שנים רבות ולפעמים יתפוגג שניות לאחר התעוררות משינה. זיכרון של חלום עשוי להישאר במלואו יחד עם הרגשה מוחשית כאילו קרה במציאות ולפעמים רק חלק קטן ממנו ישאר.

חלומות. ShutterStock
מדוע יש חלומות שאנחנו לא מצליחים לזכור?/ShutterStock

כל לילה אנו חולמים, אפילו כמה חלומות בכל לילה. ניתן להניח שלחלום יש תפקיד גם כשלא זוכרים ממנו דבר ואולי לחלומות שנשארים בזיכרון שלנו יש תפקיד מיוחד.

כמו שלפעמים מגרד במקום מסוים בגוף או מופיע פצעון על פני העור - ולאחר כמה ימים העניין חולף. הדבר דומה לחלומות שמופיעים ולא נשארים בזיכרון. יחד עם תפקודי הגוף, רגשות שעולים וחוויות שונות מהמציאות, גם החלומות מופיעים כדי לתמוך באיזון העצמי הדרוש לשמירה על המהות הפנימית המבקשת לבטא את עצמה באמצעות מעשים, בחירות וקיום בגוף.

החלומות מקיימים איזון שדרוש להשתתפות באירועים במציאות, זאת מבלי לאבד את הקשר עם מהותו הייחודית של כל אדם המבקשת לבטא את עצמה באמצעות מעשים וקיום בגוף. ברוב המקרים לא זוכרים את החלומות מכיוון שאלו כבר הביאו לאיזון הדרוש באופן שאינו דורש חקירה ומודעות מצד החולם. במקרים בהם חשוב שהמסר יעלה אל המודעות העצמית של החולם, חלום יישאר בזיכרון כדי שיהיה ניתן להרהר בו ולהעניק תשומת לב למשמעותם של עניינים במציאות. אלו העוסקים בטיפוח המודעות העצמית, מפתחים יכולת להתבונן במעשיהם וללמוד על אודות משמעותם - מפחיתים את האירועים בהם חלום של הלילה נשאר בזיכרון.

חלומות שזוכרים הם בדרך כלל שיקוף של מפגש עם מצבים חדשים במציאות. אדם שעסוק בשגרת יום קבועה, אינו מתעניין בתחומי עיסוק חדשים, תפיסות חדשות או יציאה מאזורים בטוחים בהם מיומנותו גבוהה - מפחית את הסיכויים לזכור חלום מכיוון שמעטים הם המקרים בהם נדרש לעשות בחירות חדשות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חלומות. ShutterStock
חלום יישאר בזיכרון כדי שיהיה ניתן להרהר בו ולהעניק לו תשומת לב/ShutterStock

השפעה של חומרים שונים כמו תרופות, קנאביס, או חומרים פסיכדליים שונים, גם כן משפיעים על האפשרות לזכור חלומות. במקרים כאלה החלומות נאגרים, במקרה של הפסקה בשימוש חווה החולם הצפה של חלומות שהמתינו לתנאים בהם יוכלו לעבור אל הזיכרון.

זיכרון של חלום נועד לעורר אצל החולם הרהורים על אודות עניין שדרושה בו בחירה, אם להשלים עם עניין מסוים או לחולל בו שינוי. חלומות לרוב יתאימו ליכולתו של החולם להתמודד עם עניין שמופיע בחלום. במקרים מסוימים לא זוכרים חלומות מכיוון שיכולתו של החולם לבחור בעניינים מסוימים אינה מצויה. אלו יופיעו כשהיכולת באותו עניין תגבר והאדם יהיה מוכן להתפתחות אישית נוספת.

הכתב הוא יוסי דותן, חוקר ופותר חלומות לפי שפת הסמלים.

  • עוד באותו נושא:
  • חלומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully