וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אור בוהק או שדים וקלשונים": כך נראית חוויית סף מוות

12.8.2021 / 23:29

חוקר מנסה לתאר כיצד נראית חוויות סף מוות - החל מאותו אור לבן בוהק ועד הופעתם של קרובי משפחה שנפטרו ואפילו שדים מרושעים - ומתייחס למחקר חדש שמצא כי לחוויית סף מוות יש בסיס אבולוציוני

Surviving Death -Official Trailer/Netflix

בסרטון: הטריילר לסדרה "Surviving Death"

חוויית סף מוות היא חוויה המתרחשת לעיתים בעת מוות קליני. אנשים שחוו מוות קליני מתארים זאת כחוויה חוץ גופית הכוללת בין השאר ראיית אור לבן בוהק, תחושת עונג עילאית ותיאור של חוויות בעוצמות שמעבר למה שניתן לדמיין. הפסיכולוג כריס פרנץ' טוען כי חוויית סף מוות עשויה להתבטא במגוון דרכים שונות אותן ניתן לפצל לשתי קטגוריות מרכזיות: טובות ורעות.

כריס פרנץ', ראש היחידה למחקר בפסיכולוגיה אנומליסטית בגולדסמיתס, אוניברסיטת לונדון, שוחח עם The Mirror על התופעה. "בדרך כלל חווית הליבה היא תחושת השלווה והאושר. חווייה חוץ גופנית וכניסה למימד רוחני אחר", הוא אמר, "חלקם עשויים לראות קרובי משפחה שנפטרו ודמויות דתיות, כמו גם את עצמם חוזרים לגופם. כמובן נדיר מאוד שמישהו יחווה את כל אלו בסדר הזה".

לדברי כריס, חוויות סף מוות עשויות להיות שליליות ולמעשה די מפחידות. הוא הוסיף: "החוויות 'הרעות' מתחלקות ל-3. הראשונה היא המקום בו האדם מודאג ובאופן טבעי מבועת מכך שהוא מת. השנייה היא כמעט גרסה סטריאוטיפית של גיהנום עם שדים וקלשונים. החוויה השלילית השלישית והכי מצמררת בעיניי היא אלה שמוצאים את עצמם בתוך חלל, לבד לגמרי, בידיעה שהם תקועים שם לנצח, בלא נודע. לעתים קרובות מקובל לתהות האם המדע יכול להסביר את המורגש בחוויית סף מוות. אחרי הכל, במשך מאות שנים אנשים תיארו 'אור לבן שמתקדם לעברם' - אך כפי שאתם יכולים לראות, החוויה שונה בכל פעם".

חוויית סף מוות. ShutterStock
חוויית סף מוות/ShutterStock

באופן מרתק, טוען כריס, מי שעובר חוויית סף מוות חיובית הופך להיות פחות חומרני, יותר רוחני ובאופן כללי מראה אכפתיות גבוהה יותר לאנשים אחרים ולסביבה שלו. הוא הוסיף: "הם עשויים להתקשות להסביר במילים את מה שהרגישו ודואגים שמא אנשים יחשבו שהם משוגעים, כשלמעשה ברור שהם לא. כעת כשהם מוצאים את עצמם בחזרה במציאות השגרתית הרגילה שלהם הבלתי ניתנת להשוואה, הם הולכים לשנות את חייהם. עשויים להתפתח בעיות בזוגיות, שיעור הגירושין אצל אלו שחוו חוויית סף מוות גבוה. אחרים עשויים לחשוב שהם נשואים לקדושה, אולי הם ימכרו את הבית ואפילו יעניקו אותו לצדקה. אנשים משנים את דרכם, הופכים לאנשים טובים יותר, מעריכים יותר את החיים".

חוויית סף מוות. ShutterStock
רבים מספרים שהם רואים אור לבן בוהק בסופה של מנהרה/ShutterStock

חוויות סף מוות מפחיתה את הפחד מהמוות - אך אם החוויה שלילית, היא יכולה גם להגביר את הפחד ממוות, כאשר נמצא כי אנשים רבים סבלו לאחר מכן מתסמיני הפרעת דחק פוסט טראומתית. כשכריס נשאל מה לדעתו עומד מאחורי החווייה, הוא השיב: "הדעות חלוקות. השאלה היא איך אתה מפרש את זה? יש אנשים שמאמינים שזה בדיוק מה שזה נראה, הצצה לחיים שלאחר המוות, כשהנפש שלך מופרדת מהגוף. אחרים מאמינים שאלה חזיונות של מוח גוסס, שאלה למעשה דברים מוזרים שקורים במוח - וחווית סף המוות מראה באופן מאוד מורגש כיצד זה להיות בתוך ההתרחשות המוחית הזאת".

נשים מתארות את חוויית סף המוות שלהן:

האם חוויית סף מוות מעניקה הצצה לחיים לאחר המוות?

מחקר חדש שנערך במשותף על ידי אוניברסיטת קופנהגן (דנמרק) ואוניברסיטת ליאז' (בלגיה) ופורסם ב-Brain Communications מראה כיצד חוויות סף מוות אצל בני אדם נובעות ממנגנונים אבולוציוניים. המחקר בדק את ההשערה לפיה התחזות למת אצל בעלי חיים למטרות הישרדות הוא המקור האבולוציוני של חוויות סף מוות אצל בני האדם ואכן מצא שהפנומנולוגיה וההשפעות של שני הדברים חופפות, כשלשניהם מטרה משותפת - לשרוד. כריס התייחס גם למחקר הזה: "זו בהחלט עוד הוכחה לאמיתות התופעה. מקווה שמחקרים נוספים יאירו אור נוסף, תרתי משמע, על הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully