וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצבניים או עייפים? זו הנקודה בכף היד שלחיצה עליה תציל אתכם

ירון צבי - רפלקסולוג בכיר

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 10:57

טיפול רפלקסולוגי משלב טיפול פיזיולוגי מצד אחד וטיפול אנרגטי/רגשי מצד שני המסייעים לגוף להחלים ולהגיע להרמוניה טבעית. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על רפלקסולוגיה בגישה ההוליסטית + טיפים ליישום עצמי על כפות הידיים

רפלקסולוגיה. ShutterStock
כל מה שאתם צריכים לדעת על רפלקסולוגיה בגישה ההוליסטית/ShutterStock

מהי רפלקסולוגיה בגישה ההוליסטית?

המילה "הוליזם" מגיעה מהמילה היוונית הולוס (ολοσ) אשר משמעותה: שלם הכולל את כל חלקיו. התפיסה ההוליסטית רואה את האדם כיחידה אחת המורכבת מ: שכל, תודעה, רגשות, גוף ונפש. רכיבים אלה מתפקדים יחד בסדר מסוים ובכך מתחברים למערכת הוליסטית אחת. סדר זה מביא להרמוניה אשר אליה שואפת ההוליסטיות. במקרים בהם אחד או יותר מהרכיבים יוצא מאיזון, נפגע התפקוד וההרמוניה מופרת.

הרפלקסולוגיה מתייחסת לאדם כשלם וכך גם הטיפול הרפלקסולוגי אשר משלב טיפול פיזיולוגי מצד אחד וטיפול אנרגטי/רגשי מצד שני - יחד, שני הטיפולים חוברים לשלמות ומסייעים לגוף לחזור להרמוניה הטבעית שלו. מדעית כבר הוכח (מדע הפסיכונוירואימונולוגיה) שגוף ונפש הולכים יחד ומשפיעים האחד על השני: הגוף יכול לערער את הנפש והנפש יכולה לחולל מחלות בגוף. גוף האדם נוצר בהרמוניה והיא למעשה הבריאות. ההגדרה של בריאות לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO Constitution) היא: "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת, יחד עם היכולת לנהל חיים פוריים מבחינה חברתית וכלכלית". כלומר גם מצב בו אין מחלה מסוימת, אינו נחשב בריא אלא אם מתקיימת רווחה גופנית, נפשית וחברתית מושלמת. אנו מושפעים מגורמים רבים, חיצוניים או פנימיים (מצב כלכלי, מצב בטחוני, סביבה חברתית, עונות השנה, חוויות רגשיות וכדומה). השפעה זו מביאה להפרה של ההרמוניה (רווחה) ולגרימת מצבי מצוקה ובהמשך אולי למחלה.

הגישה ההוליסטית ברפלקסולוגיה מתמקדת בחיזוק היכולת של הגוף לעזור ולשקם את עצמו. הרפלקסולוגיה מסייעת להזכיר לגוף את היכולות הטמונות בו להניע את תהליך ההחלמה ומאפשרת אף להעצים אותו. בהיותה חלק ממקצועות הרפואה המשלימה, אשר מטרתה להשתלב עם הרפואה המערבית ולהשלים אותה, הרפלקסולוגיה רואה את האדם בגישה הוליסטית. היא מתייחסת לגוף כמכלול שלם, גם במקרים בהם התלונה היא על איבר נקודתי כזה או אחר. כל סימפטום הינו הפרה של האיזון וההרמוניה. היא קושרת את הגוף והנפש יחד ובוחנת את ההשלכות הקשורות לחיבור הרגשי והפיזי. אחת המטרות של הטיפול הרפלקסולוגי היא הבאה לשינוי תודעתי כדי לסייע להחלמה.

רפלקסולוגיה. ShutterStock
הטיפול מסייע לגוף לחזור להרמוניה הטבעית שלו/ShutterStock

4 האלמנטים

היות ובני האדם הם חלק מהטבע, הרפלקסולוגיה משקפת את הטבע בכפות הרגליים. לטבע 4 אלמנטים עיקריים: אדמה, מים, אש ואוויר. הרפלקסולוגיה ממפה את 4 האלמנטים האלה בכפות הרגליים ובגוף:

אדמה - אלמנט האדמה בגוף הוא מהאגן ומטה. בכף הרגל אלמנט האדמה ממוקם בעקב (360 מעלות).
מים - אלמנט המים בגוף הוא מתחת לחזה (שריר הסרעפת) עד לאגן. בכף הרגל אלמנט המים ממוקם מסוף העקב עד מתחת לכרית הדריכה (360 מעלות).
אש - אלמנט האש בגוף הוא מאמצע הגרון עד מתחת לחזה. בכף הרגל אלמנט האש ממוקם בכל אזור כרית הדריכה (360 מעלות).
אוויר - אלמנט האוויר בגוף הוא מקצה הראש עד אמצע הגרון. בכף הרגל אלמנט האוויר ממוקם בכל אזור האצבעות (360 מעלות).

בנוסף למערכות פיזיולוגיות שונות, כל אלמנט מייצג גם היבטים אנרגטיים, רגשיים ותכונות אישיות:

אלמנט האדמה - מייצג בין היתר: שורשיות, נחישות, בטחון ובטחון עצמי, עוצמה וחוזק, צמיחה, הכלה, פוריות, הרגלים, אינסטינקטים, צרכים בסיסיים של האדם, מחזוריות ואת זמן העבר.
אלמנט המים - מייצג בין היתר: נחישות, כוח רצון, ניקיון וטוהר, צלילות ובהירות, התחדשות, אינטואיציות, יכולת הסתגלות, רגשות ואת זמן ההווה.
אלמנט האש - מייצג בין היתר: תשוקה, יצירתיות, חום, אנרגיה, עשייה, אמביציה, אגו, מגע פיזי, התרגשות, התלהבות, נתינה וקבלה, נשימה, אורך רוח, סבלנות, אהבה, טרנספורמציה חומרית רצונות ואת זמן העתיד הקרוב.
אלמנט האוויר - מייצג בין היתר: רוחניות, צלילות, שלווה, יכולת הקשבה, חשיבה, ניקיון, רוב החושים, אופטימיות, חלומות ופנטזיות, ביטוי, תקשורת, הבנה ויכולת ניתוח מצבים, מחשבות ואת זמן העתיד הרחוק.

בעזרת האלמנטים השונים המטפל יכול לקבל אינדיקציה לגבי היבטים כאלה ואחרים על המטופל ותוך כדי תשאול ושיחה ממוקדת יותר, להגיע לרבדים עמוקים ולהתאים את הטיפול בצורה המקסימלית.

רפלקסולוגיה. ShutterStock
- אלמנט האדמה בגוף הוא מהאגן ומטה. בכף הרגל אלמנט האדמה ממוקם בעקב (360 מעלות)/ShutterStock

הקשר בין מערכות הגוף לרגשות שלנו

לפי הרפלקסולוגיה לכל מערכות ואיברי הגוף יש גם צד אנרגטי/רגשי, בין אם זו מערכת השתן אשר בין היתר משויכת לפחדים, הלבלב הקשור לשמחת חיים, העצמות אשר מספרות על יכולת התמודדות עם שינויים ועל עברו של האדם, השרירים המבטאים יכולת הוצאה לפעול של רעיונות, המעי הגס אשר משויך ליכולת לשחרר דברים ולפנות מקום לדברים חדשים בחיים וכן הלאה.

בעזרת שיטת אבחון זו, המטפל מקבל עוד נקודות לשאלה מול המטופל וכך יכול לבנות את תוכנית הטיפול בהתאם. במקרה של אדם עם בעיות במערכת השתן כולה או בחלקה, ינסה המטפל לבדוק בעדינות אם ישנו עניין של פחדים. במידה וכן, טכניקת הטיפול תתמקד הן בהקלה על פחדים באופן כללי והן במערכת השתן עצמה.

מיפוי רפלקסולוגי. ShutterStock
הנקודות בכף הרגל שמסייעות בטיפול רפלקסולוגי/ShutterStock

גם אתם יכולים לנסות את זה בבית

ברפלקסולוגיה ניתן לטפל גם דרך כפות הידיים. אבחון נעשה רק בכפות הרגליים, אך טיפול רפלקסולוגי בהחלט יכול (ובהתאם לצורך, גם מומלץ) לכלול טיפול גם בכפות הידיים.

בראייה הרפלקסולוגית, ישנם ערוצי אנרגיה אורכיים בכל הגוף מכף רגל עד ראש. ערוצי אנרגיה אלו נקראים זונים (אזורים). נגיעה בכל נקודה ונקודה לאורך כל אחד מערוצי האנרגיה האלה משפיעה לא רק פיזיולוגית על זרימת דם ומערכת העצבים באזור מסוים בגוף אלא גם אנרגטית. עבודה על ערוצי אנרגיה אלה מסייעת בין היתר להמרצה ולהעלאת מצב הרוח והאנרגיה או לחילופין להורדת הלחץ והעומס.

טיפים ליישום עצמי על כפות הידיים בעזרת ערוצי האנרגיה:

במצבים של עצבנות, לחץ דם גבוה, התרגשות יתר, עומס וכדומה - יש לעבור עם האגודל מראש כל אצבע בתנועה איטית לאורך כל האצבע והיד עד למפרק כף היד. יש לעשות זאת מספר פעמים על כל אצבע (סה"כ 30 שניות לכל אצבע) בשתי הידיים.

במצבים של אנרגיה ירודה, עייפות, לחץ דם נמוך וכדומה - יש לבצע את אותה טכניקה אך בכיוון ההפוך, ממפרק כף היד עד לסיומת כל אצבע. יש לעשות זאת מספר פעמים על כל אצבע (סה"כ 30 שניות לכל אצבע) בשתי הידיים.

כך תעשו זאת:

רפלקסולוגיה: טיפים לטיפול דרך כפות הידיים/ירון צבי, www.yaron.clinic

צ'אקרות

הרפלקסולוגיה מחוברת גם לתחום זה ומציעה טיפול צ'אקרות. צ'אקרה אשר משמעותה "גלגל" בסנסקריט עתיקה, הינה למעשה פתח מעגלי של אור/אנרגיה אשר דרכה האנרגיה של היקום חודרת לגוף האדם. הצ'אקרה קולטת אנרגיה מהסביבה, מהקוסמוס וממקורות נוספים. בעזרת תעלות אנרגטיות היא מזרימה את האנרגיה הזו לתוף הגוף, דבר אשר עשוי להביא לשינויים הורמונאליים, פיזיים ורגשיים. את האנרגיות מהצ'אקרות ניתן להרגיש הן פיזית (למשל תחושת חום נעימה) והן רגשית (מחשבות, רגשות וכדומה).

ישנן 7 צ'אקרות עיקריות:
צ'אקרה 1 ממוקמת אנרגטית באזור שבין פי הטבעת לאברי המין (פרינאום).
צ'אקרות 2 עד 5 ממוקמות אנרגטית מול כל אורכו של עמוד השידרה, בסדר עולה.
צ'אקרה 6 ממוקמת אנרגטית מול אזור הגבות (העין השלישית)
צ'אקרה 7 ממוקמת אנרגטית מול מרכז הראש (קודקוד).

הצ'אקרה הראשונה מאפשרת העברת אנרגיה מהאדמה, בעוד שהצ'אקרה השביעית מקבלת אנרגיה מלמעלה. בכל צ'אקרה, האנרגיה חודרת בתדר אחר ובכך משפיעה כל אחת מהן בצורה אחרת על איברי ומערכות הגוף. הצ'אקרה השביעית סגורה בדרך כלל ונפתחת בזמן המוות. במקרים בהם צ'אקרה זו נפתחת במהלך החיים, זהו מצב של הארה. שימו לב שכל צ'אקרה מתחלקת לתתי צ'אקרות.

אם צ'אקרה היא חסרת אנרגיה אז יכול להיות שאותו אזור חסר אנרגיות פיזיולוגית ו/או רגשית. במקרים אלה, טיפול צ'אקרות מסייע להביא להקלה פיזית או רגשית על אותו אזור. כשמטפלים בצ'אקרות, מטפלים בכולן. תמיד מתחילים בתחתונה, כך שגם אם אחת העליונות חסרת אנרגיה, התחלת העבודה מלמטה תאפשר לכל צ'אקרה לתת אנרגיה לזו שמעליה.

הצ'אקרות עוסקות גם בהשפעה ובהתפתחות הרוחנית-רגשית של האדם. הן אלה אשר יוצרות את האיזון הפנימי אצלנו. ההתפתחות הרוחנית של האדם תלויה בין היתר במצבן המאוזן של הצ'אקרות. מצבי סטרס, מחלות וגורמים פיזיולוגיים ורגשיים אחרים עלולים לגרום לחסימה של צ'אקרה. אם ישנה חסימה בצ'אקרה מסוימת, לא תוכל להיות התקדמות והתפתחות עד לפתירת החסימה באותה צ'אקרה. כאן נכנסת הרפלקסולוגיה לפעולה ובעזרת טיפול צ'אקרות מתבצע ניסיון להביא לפתיחת החסימה ולאפשר זרימת אנרגיה מלאה בין כל הצ'אקרות.

צ'אקרות. ShutterStock
טיפול רפלקסולוגי מסייע גם לפתיחת צ'אקרות/ShutterStock

זמנים בכפות הרגליים

דבר נוסף שניתן לראות בכפות הרגליים בעזרת הרפלקסולוגיה הוא מעגלי גילאים בשנות חיי האדם. כל 25-30 שנים בקירוב מתחדש מעגל גיל בחיי האדם (סוג של התחדשות של דור). ככל שהאדם מבוגר יותר, כך ניתן לזהות יותר ויותר מעגלי גילאים במהלך חייו.

כל 25-30 שנה בחיים שלנו, אנחנו משנים פזה. אם לדוגמא בגיל 25 האדם חשב על משפחה, הרי שבגיל 50 הוא מוצא עצמו מבוסס, מסודר ומתחיל לחשוב על מה הוא רוצה מעצמו בחיים ומתחיל לראות את ההתבגרות (מה שלא ראה לפני זה). בגיל 75 שוב משתנה הפזה ושם המילה זקנה מתחילה לתפוס מקום, (גיל הזהב, הגיל השלישי).

לפי תיאוריה זו, אם קרה לאדם משהו מסוים בגיל מסוים בחיים והוא לא טופל, יש סיכוי שעוד כ-25 שנה באותה תקופת חיים, האדם יתלונן על בעיה או יופיע סימן ברגל באזור שמייצג את התקופה הבעייתית ואז דרך זה ניתן יהיה לנסות לשאול מה קרה בתקופה הזאת שלא פתור (לא נדיר לשמוע אנשים שטוענים כי הכול טוב בחיים והם לא מבינים למה הם חלו במחלה כזו וכזו).

בעזרת שיטת אבחון זו, ניתן לשאול שאלות אשר עשויות לגרום למטופל לחזור ולשחזר אירועים מהעבר אשר אולי השפיעו על מצבו הנוכחי. בשאיפה, שיחזור והצפה של אירועים כאלה יסייע למטופל לשחרר דברים שהיו תקועים במשך שנים על גבי שנים, על ידי כך, נוכל להביא לאט ובהדרגה להקלה על תסמינים כאלה ואחרים מהם המטופל סובל ולמעשה קשורים לעברו.

רפלקסולוגיה. ShutterStock
זמנים בכפות הרגליים/ShutterStock

מטמורפיק

שיטה נוספת המתמקדת בעבר הרחוק יותר, כבר בשלב ההיריון. לפי תיאוריה זו, האיבר הראשון בגוף שעומד בפני עצמו ולא תלוי בדבר הוא עמוד השדרה, לכן הזיכרון הקדום ביותר שלנו עוד מתקופת ההיריון נמצא ויושב בעמוד השדרה ונטמע לתוכו. יש סיכוי שחוויות שחוותה האם במהלך ההיריון, ישפיעו על העובר והוא ייקח אתו דפוסי התנהגות או חשיבה מתוך ההיריון להמשך הדרך, לחייו כאדם בוגר.

בעזרת המטמורפיק והרפלקסולוגיה, ניתן למפות את כל תהליך ההיריון כולל הלידה, על עמוד השדרה בכף הרגל. בטיפול מטמורפיק, שמשמעותו הוא שינוי מהותי, מתבצעת טכניקת טיפול המשמשת להצפה של דברים עמוקים וטיפול בתבניות חשיבה והתנהלות שייתכן ונלקחו ונטמעו אצל המטופל עוד בתקופת היותו בבטן אימו.

כל דרכי האבחון והטיפול האנרגטיים/רגשיים ברפלקסולוגיה, מיושמים אך ורק לאחר בדיקה ואבחון פיזיולוגי יסודי של כף הרגל עצמה ושל האזורים והאיברים הפיזיולוגים בגוף המשתקפים בכפות הרגליים. אין זה נכון ואף לא מקצועי לאבחן אנרגטית/רגשית לפני האבחון הפיזיולוגי במלואו.

הכותב הוא ירון צבי, רפלקסולוג בכיר.
מתמחה בטיפול תומך במגוון בעיות רפואיות ומטפל בכיר במטופלים אונקולוגים ואחרים.

לאתר של ירון צבי לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully