וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוכבים חושפים: מי הייתה אריתה פרנקלין?

20.8.2018 / 11:37

מפת הלידה של הזמרת אריתה פרנקלין, שהלכה לעולמה בשבוע שעבר, מראה על קונפליקט מעניין שלא מעט זמרים חווים, בין הבית - לבין העולם, אבל זה לא הקונפליקט היחידי שליווה את חייה

ארית'ה פרנקלין. AP
אריתה פרנקלין/AP

מפת הלידה של אריתה פרנקלין

מפת הלידה של אריתה פרנקלין. יאיר טריבלסקי
מפת הלידה של אריתה פרנקלין/יאיר טריבלסקי

מפת הלידה של הזמרת אריתה פרנקלין, שכונתה "מלכת שירי הנשמה" והלכה לעולמה בחמישי האחרון, מציגה קונפליקטים רבים שליוו את חייה. השמש (בעגול אדום בצד ימין) נמצאת במזל טלה האימפולסיבי והילדותי השייך ליסוד האש, אבל האופק - הדרך שבה מראה את עצמה ארתה לעולם, נמצא במזל עקרב המופנם, השייך ליסוד המים. אין ביטוי רגשי ישיר כשיש קונפליקט שכזה: הרגשות האמיתיים נשארים מתחת לפני השטח במזל עקרב, אולם הפעולות, ההחלטות והביצוע - שייכים למזל טלה.

ונוס הרגשית פתוחה חברתית בבית התקשורת שלה, אולם כוכב התקשורת שלה, מרקורי, נמצא במזל דגים המופנם והסגור. הצד הנשי שלה תפקד לא מעט כאלמנט תקשורתי - בעוד המילים שרצתה באמת לומר נותרו מאחורי הקלעים.

אריתה נולדה לבית טוב ועשיר, בניגוד להרבה זמרים וכוכבים אפרו אמריקאיים שנולדו בגטאות ובמשכנות העוני. המקום המייצג את הבית עצמו נפתח במזל דלי שמאופיין בגישה ליברלית ורחבת אופקים. בהמשך, הבית מייצג את התקשורת שלה עם האיש המשמעותי בחייה, אביה, שהיה גם כומר בכנסיה. כאן, בכנסייה, התחילה אריתה את הקריירה שלה כזמרת גוספל, שירי עם אפרו אמריקאיים, כפי שזמרי סול רבים עשו. אלה היו מקהלות עוצמתיות שהכנסיות השתמשו בהן כדי לחבר בין האנשים בקהל, ואת התפילות הם שרו ורקדו. דרך המקהלה של הכנסייה גילו אותה וקידמו אותה כבר מגיל צעיר.

אולם כשרון לחוד - וחיים רגשיים לחוד. כבר בגיל 15 היתה ארתה פרנקלין אם לשני בנים משני אבות שונים, שאפילו לא ידעה מי הם. חיי הרגש אכן היו בלגן אחד גדול: החלטות אימפולסיביות, דכאון, פרטנרים לא יציבים. גם כשהתחתנה בסופו של דבר והביאה לעולם ילד נוסף, התגרשה מהאיש שהתברר כמתעלל ולא יציב. את הקונפליקט הזה אפשר לראות באופן ברור בזוית העימות בין השמש. מיקוד המפה שנמצאת בבית החמישי - בית היצירתיות והביטוי האישי הייחודי של פרנקלין - לבין נפטון הרגשי, שליט הבית הרביעי המייצג את הבית והמשפחה: שוב פלנטה ביסוד האש מול פלנטה רגשית המייצגת יסוד מים, שוב עוצמה ואיכות שהולכות לאיבוד מול נפטון המטשטש ומערפל המטרות.

ארית'ה פרנקלין. Frank Micelotta, GettyImages
כשרון לחוד – וחיים רגשיים לחוד/GettyImages, Frank Micelotta

אולם, למרות ההישגים הגדולים, אי אפשר לומר שאריתה פרנקלין היתה מאושרת במיוחד. ונוס הרגשית (בעיגול כתום בתחתית המפה) חטפה שתי זויות פעולה לא קלות (בקו שחור מימין) מהכוכבים אורנוס התזזיתי וסטורן הנוקשה, שהביאו איתן חיי רגש תזזיתיים ובעייתיים מאוד, עליות וירידות קיצוניות במצב הרוח, וקושי משמעותי לממש את הישגיה האמנותיים באופן אישי ולהביא איתם עושר ואושר.
הירח, הנפש, שוהה במזל סרטן המשפחתי אולם ונוס שמייצגת את הנשיות הפרטית שלה נמצאת במקום ההפוך, במזל דלי, וחיי הרגש הפרועים שלה התנגשו בצורך העמוק בבית חם משפחתי ומעניק.

כוכב מרקורי התקשורתי (בריבוע תכלת בתחתית המפה) צמוד גם לנקודה שנקראת ראש דרקון, ומסמלת את המטען שאנחנו מביאים מהגלגול הקודם שלנו. במקרה של ארתה - קול נפלא (מרקורי) ויכולת יצירתית מאוד, שנמצאים ממש מול ראש הדרקון (בריבוע כחול בראש המפה) שנמצא בבית העשירי המסמל את בית הקריירה שלה, הנקודה הגבוהה ביותר במפה: יותר סמלי מזה פשוט לא יכול להיות.

אריתה פרנקלין זכתה באין ספור פרסי מוזיקה ותקליטיה הגיעו לשיאי ההשמעות בקנה מידה עולמי, אולם מפת הלידה שלה מראה שוב כמו במפות לידה של אמנים רבים אחרים (צ'רלי צ'פלין, מייקל ג'קסון וכו) שאין קשר בין הישגים אמנותיים לבין הבחירות הרגשיות האישיות וחיי הרגש בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully