וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עומדים בלחץ

אבי בחט

22.6.2011 / 8:50

הכאבים הראשונים המזהירים שמפרק הברך בסכנה עלולים להופיע בגב התחתון, מפרקי הירך או בשוקיים - לפני שהמצב מחריף אפשר להחזיר את הגוף לאיזון

בעיות וכאבים בברכיים הם שכיחים מאוד אך יכולים להיות בעלי אפיונים שונים ולנבוע מסיבות מגוונות. לא לכל כאב או בעיה יש מענה בגישה המבנית של הרולפינג, אך לשמחתנו בתחום זה הרפואה הגיעה להישגים נכבדים ובמקרה הצורך היא יודעת להחליף מפרק שאין לו תקנה. אולי דווקא משום כך ראוי להבין קצת יותר מתי אין למפרק תקנה ומה כן אפשר לעשות לפני התערבות ניתוחית.

נושא מאמר זה הוא ניסיון להסב את תשומת הלב אל הברכיים, המפרקים המורכבים ביותר בגופנו, ולהציע דרך שתעזור "להשתמש" בהן נכון כדי למנוע בעיות וכאבים בעתיד ולהקל על הסובלים בהווה. הדרך שאני מדבר עליה היא שיטת הטיפול רולפינג הפועלת להחזרת האיזון המבני לגוף לאחר שהתעקם. העבודה היא משותפת למטפל ולמטופל ועיקרה מגע עמוק שממוסס את ההידבקויות במעטפת השריר והאחראיות לקיצורו.

מישור התנועה הנכון

ראשית, חשוב להבין את מישור התנועה הנכון של הברכיים ולאפשר להן לנוע בעיקר בו. אני מגדיר מישור זה כ"מישור החוצה של הרגל". הווה אומר, כשאנחנו מסתכלים על הרגל מלפנים - אם נחצה אותה לכל אורכה לשניים כך שנקבל שני חצאי רגל, אזי המישור שנמצא במפגש שבין שני החצאים הוא המישור החוצה של הרגל.

הבעיות מתחילות כאשר התנועה העיקרית של הברך היא בסטייה פנימה מהמישור החוצה של הרגל לכיוון מרכז הגוף או החוצה. ברור שכשמתקיימת סטייה כזו הלחץ המופעל על הברך (ובהתחלה זה בעיקר לחץ על השרירים), איננו מאוזן. מצב זה יוצר עומס, חולשה ודלקת בצד העמוס. כל אלה מביאים איתם את הכאבים. אגב, הכאבים ייתכן שיופיעו בהתחלה במקום אחר (גב תחתון או בשוק או אפילו באזור מפרקי הירך), אך מקורם עדיין בכיוון התנועה הלא נכון של הברך.

מדוע בעיה בכיוון התנועה של הברך יוצרת כאב במקום אחר בגוף? מכיוון שאין לחץ ישיר בין העצם העליונה של הברך (פמור) לעצמות התחתונות (טיביאה ופיבולה). אילו היה לחץ כזה הברך שלנו הייתה מתפרקת מהר מאוד! מה שמעביר את הלחץ של משקל הגוף אל האדמה כאשר המצב תקין הוא המתח השרירי. כשהלחץ אינו מאוזן באזור הברך הוא עובר גם לחלקים עליונים ותחתונים של המבנה (כמו מפרק הקרסול מלמטה ומפרק הירך מלמעלה). באותה עת מתחיל להיגרם גם נזק לשרירים שסופגים את הלחץ הלא מאוזן.

ככל שמתעלמים מהכאבים הראשונים ולא מייצרים איזון מחודש של המבנה, כך מחריף הנזק ומגיע לדלקת בסחוסים או לקרע, ואז מתחילים להופיע הכאבים החמורים יותר שנובעים משחיקת הסחוס ומלחץ ממשי בין העצמות. מצב כזה הוא קשה ועלול להביא לצורך בניתוח ובהחלפת ברך.

איזון מחודש של זווית התנועה

אתמקד בשלב המקדים של כאבי השרירים כיוון שבנקודה זו עדיין ניתן למנוע את הניתוח ואפשר ליצור תיקון במבנה. ראשית, הכאבים העלולים להופיע דווקא בגב התחתון. הסיבה לכך שהם מופיעים דווקא באזור זה היא שכאשר הגוף מזהה שמפרק הברך "חולה", לא חזק מספיק ואינו מעביר היטב את התמיכה לגוף, אז הגוף "מנסה" למנוע את הלחץ על הברך כדי לשמור עליה ולמנוע את החרפת מצבה. לשם כך הוא מפעיל את שרירי הגב שפועלים כדי להעביר הלאה את התמיכה שהברך אמורה הייתה לספק לחלק העליון של הגוף. פעילות יתר זו של שרירי הגב יוצרת כיווץ שרירים ובעקבותיו קיצור בהם ומכאן הדרך ללחץ ולכאבי גב תחתון סלולה.

באופן דומה הכאבים הראשונים עלולים להופיע בשוקיים מכיוון שהשרירים שם נמצאים במתיחה כרונית בגלל זווית ההישענות הלא נכונה של הברך. אותו הסבר מתאים גם לכאבים המופיעים במפרקי הירך שעלולים להיות הראשונים לספוג את הלחץ הלא מאוזן.

בטיפול אצל מומחה ליציבה נכונה, ההקלה המשמעותית על הכאבים תירשם כאשר ייווצר איזון מחודש של זווית התנועה של הברך לאורך המישור החוצה של הרגל. במקרים רבים האיזון הזה מתחיל להיווצר עם פתיחת הקיצורים בצד הפנימי של הרגליים. בתוך סדרת הרולפינג (עשרה מפגשים), שלב זה של פתיחת הקיצורים בצד הפנימי של הרגל מגיע בטיפול הרביעי, שלב מוקדם יחסית בתהליך המבטיח הקלה.

ככל שמוסדרת גם הפעילות הנכונה של שריר האיליופסואס (זהו השריר היחיד המחבר בין עמוד השדרה לרגל והוא עובר דרך האגן) מופחת גם עומס היתר על השריר הקדמי של הירך (הקוודריצפס) כך שגם כאן תורגש הקלה בכאבים בירך וגם בגב התחתון.

בעזרת הרולפינג ניתן בהחלט להקל, להפחית ולעתים גם להתגבר לגמרי על בעיות ברכיים ועל כאבים הנובעים מתנועות לא נכונות, המפרות את חלוקת העומס המאוזנת של משקל הגוף.

* אבי בחט הוא מורה ומטפל בשיטת בחט – טיפול במגע ותנועה, שיטה המהווה אינטגרציה בין עבודתם של ד"ר איידה רולף, ד"ר מילטון טרייגר, ופאולה גרבורג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully