וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלום וברכה

דורית בר

10.1.2011 / 8:20

גם לאנשים שמגשימים חלומות יש פחדים, רק שהם מתייחסים אליהם כמו אל עננים חולפים. דורית בר שמים בהירים

השאלה הנפוצה ביותר שנשאלת בתוכנו כאשר אנחנו באים במגע עם הרצון הפנימי להגשים חלום היא – "אבל איך?". השאלה עצמה מכילה בתוכה את הספק, את חוסר האמונה שזה בכלל אפשרי, ואת תחושת חוסר האונים לגבי האופן שבו נוכל לעשות זאת. החדשות הטובות הן שאם נתבונן לעומק על ההיסטוריה האנושית (מהטמה גנדי, נלסון מנדלה, בנימין זאב הרצל ועוד), וגם אם נבחן את סביבתנו הקרובה, נגלה אנשים שמגשימים חזונות גדולים לגבי עצמם, שהולכים עד הסוף עם מה שבוער בהם ומצליחים, ובכך מוכיחים שזה אפשרי.

החדשה הטובה השנייה היא שכל חלום מגיע עם תוכנית פעולה מובנית בתוכו, וכל שעלינו לעשות הוא להיענות בטוטאליות ולהקשיב. ככל שאנחנו נענים להגשמת החלום – כך ייחשף בפנינו הצעד הראשון, שבתורו יחשוף את הצעד הבא, וכן הלאה. במובן הזה, ברגע שאנחנו מקשיבים במלוא תשומת הלב לדחף עמוק שפועם בקרבנו, הוא עצמו מוביל אותנו כמו מדריך מיומן, ואנחנו נדרשים לאמון מוחלט ותנועה קדימה.

האויב המרכזי העומד בפנינו בבואנו להגשים חלומות הוא הפחד. הוא יכול ללבוש צורות שונות – ספקות לגבי הצלחת הפרויקט או הרעיון, פחד מכישלון, חששות מתגובות לא אוהדות של הסובבים, חשש שנאבד את מקום העבודה הנוכחי אם נלך עד הסוף עם רעיון אחר לחלוטין, צורך באישור ועוד. הפחד הוא כמו מפלצת גדולה ואימתנית שמאיימת עלינו שאם נזוז צעד אחד היא תבלע אותנו חיים. מפלצת הפחד מקבלת חיים מכך שאנחנו מעניקים לה את תשומת לבנו, מאמינים לה בכל לב, מטמיעים את מסריה ונמנעים מפעולה שסותרת אותה.

אנשים שמגשימים חלומות אינם בהכרח נטולי פחדים, אלא שההתייחסות שלהם לפחד שונה. הוא לא משחק תפקיד עבורם, הם מתייחסים אליו כמו ענן חולף, בזמן שהם תופשים את החיים ואת היצירה שלהם בתור השמיים עצמם – רחבים לאין שיעור, חסרי מגבלה, נינוחים ושמחים.

ליצן החלומות

אם נקשיב היטב לליצן החלומות שמופיע בכל פעם שניעור בתוכנו הדחף לעשות משהו חדש, אחר ובלתי צפוי, נפגוש דמות צבעונית מאד, שובבה, ילדית ומלאת שמחה וצחוק. היא רוצה להדביק אותנו בכל האיכויות הנפלאות הללו שיש בה, וכל מה שהיא דורשת מאיתנו הוא להתחיל להתייחס לחיים כמגרש משחקים גדול, להביא לחיינו איכויות של קלילות, הומור ותום לב ולהתחיל לשחק עם החלומות שלנו – לא להתייחס לשום דבר יותר מידי ברצינות, לא לחלומות ולא לעצמנו. ליצן החלומות מלמד אותנו שהכל אפשרי באמת. הוא מסביר שאם ננסה להגשים את החלומות שלנו מתוך כובד ראש ודאגה, זה לא יילך. הוא מביא איתו חכמה ילדית שמתייחסת לחיים כשדה אפשרויות אינסופי.

חלומות הן הדרך של הנשמה לדבר אלינו, לומר לנו מה היא רוצה שנעשה, באיזה נתיב כדאי שנפסע כדי להרחיב את נוכחותה בחיינו, ובדרך זו נגדל ונצמח להיות יותר ויותר עצמנו האמיתי. חלומות אמיתיים מעצם טבעם עשויים להיראות לנו בלתי אפשריים, גדולים מידי ואפילו מפחידים. אלה הם בדיוק החלומות שעלינו לקחת בשתי ידיים ולהגשים במו ידינו. במובן הזה הקלישאה המקובלת 'חיים רק פעם אחת', יכולה לשרת אותנו, שכן גם אם אנחנו מאמינים בתורת גלגולים כזו או אחרת, הרי שהצורה המסוימת שבה הגענו לעולם (הכשרונות והנטיות) היא חד פעמית.

השאלה היחידה, אם כך, היא - האם אנחנו עומדים להגשים את עצמנו? אנחנו יכולים לפסוע בביטחון לעבר הפיכת הרעיונות שלנו לממשות, להוליד את עצמנו כמי שלוקחים אחריות מלאה על חייהם, ומתוך כל אלה לגלות את משמעות החיים שלנו, שהיא עצמה מקור חיים בלתי נדלה. במובן הזה אנחנו חייבים להגשים את עצמנו, שכן אם אנחנו לא נעשה זאת, אף אחד אחר לא יוכל לעשות זאת במקומנו. שאפתנות, הישגיות, התמדה, אקטיביות ואהבה יסייעו בדרכנו להפוך להיות מוגשמים באמת. בכל בחירה אחרת אנחנו דנים את עצמנו לחוש מרמור, תסכול ואכזבה מעצמנו ומהחיים. כשאנחנו בוחרים להגשים חלומות, אנחנו בוחרים לחיות, לקבל אל תוכנו את העושר האינסופי של חוויית החיים, ההפתעות, המסתורין, החיוניות והיופי.

תרגיל

שלב ראשון – מומלץ בכתיבה: הרשו לעצמכם לחלום בגדול, כתבו חזון גדול על חייכם, או בטאו במילים את התמונות שרצות בתודעתכם שמספרות לכם על חוויות שאתם רוצים לחוות, על פעולות שאתם רוצים לעשות. הרחיבו ככל האפשר, חושו את החופש והשמחה שטמונים בחלום. לצד זאת, כתבו את כל ההתנגדויות שעולות בכם – הפחדים, החששות והספקות.

שלב שני – שאלו את ליצן החלומות, אותו קול פנימי שמספר לכם מהו החלום שלכם, מה הצעד הראשון שעליכם לעשות כדי להגשים את מה שהתגלה ובצעו אותו בכל העוצמה. אפשרו לו למלא אתכם בשמחה. לצד זאת, בדקו מהן ההתנגדויות שממשיכות לטרפד את הפעולה החיובית של ההגשמה. קחו אחריות על הטיפול בעצמכם ועל הסרת המחסומים הללו, זה יכול לקרות בעבודה עצמית או עם אדם אחר. העיקרון הוא שכל עוד ישנן התנגדויות פנימיות מכל סוג הן מפריעות לתהליך ההגשמה המלאה של עצמכם.

*דורית בר היא מנחה בכירה בשיטת האור הלבן ובטכניקת השאלה, מדריכה יחידים וקבוצות להתפתחות אישית ורוחנית בנתיב 'חכמת חיים – פתרונות חדשים לבעיות ישנות', מאמנת אישית ועסקית, בוגרת לימודי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית טיפול משפחתי וזוגי, זמרת ומנחה ערבי 'בהקטי' – שירה וכתבים מקודשים.

סדנת יום 'מי מפחד משינוי?' תתקיים ביום שבת 15/1/11 בתל אביב.

  • עוד באותו נושא:
  • חלומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully