וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבונה פנימית

דורית בר

27.12.2010 / 8:15

בתוך כל אחד מכם שוכן יועץ חכם שיכול לספק לכם תשובות - רק תפסיקו לחשוב ותתחילו להקשיב. דורית בר חוקרת מוח

לכל אדם ישנה יכולת להתחבר למאגרי חוכמה אינסופיים הקיימים בתוכו. רוב הזמן אנחנו מנותקים מן המרחבים הללו של ידיעה ובהירות, עסוקים במחשבות ורעיונות המונעים מאיתנו את הפשטות והשלווה של מעיין החוכמה. בחברה המערבית הורגלנו להשתמש ביועצים שונים שיעזרו לנו במציאת תשובות וכיווני פעולה. פסיכולוגים, יועצים רוחניים, מאמנים ומתקשרים משמשים עבורנו כלי לחיבור לתבונה ואינטליגנציה של עצמנו, פשוט מפני שאיננו יודעים כיצד להתחבר לאותה תבונה פנימית.

תארו לכם שבכל רגע נתון היינו יכולים להתייעץ עם יועץ סתרים פנימי, מורה פנימי בדמותו של איש חכם יודע-כל. היינו יכולים לשאול אותו שאלות על חיינו, לקבל בעזרתו החלטות, לבקש משוב לפעולות שבכוונתנו לעשות ובכלל להרגיש את החוויה העמוקה הזו של ידיעה. היכן נמצא המורה הפנימי הזה? כיצד ניתן לדבר איתו? האם הוא נגיש לכולנו? אני מאמינה שחוכמה פנימית קיימת אצל כל אדם כפוטנציאל שיש לפתח. ככל שאנחנו מפנים אליה תשומת לב ומגשימים את עצותיה, כך היא גדלה והופכת להיות יותר ויותר משמעותית בתוך חיינו. הדרך לפתח את אותה חוכמה היא לעבור ממצב של חשיבה למצב של הקשבה.

מחשיבה להקשבה

המצב החושב הוא מצבה הקבוע והמוכר של התודעה האנושית. זה המצב שבו אנחנו בוחנים דברים לפי היתרונות והחסרונות שלהם, עורכים רשימות של בעד ונגד, בודקים אפשרויות בהתאם לניסיון העבר שלנו ומנסים למצוא את התשובה הנכונה מתוך חכמתם של אחרים. שי טובלי, הוגה דעות וסופר, משתמש במושג 'מוח חושב' כדי לתאר צורת חשיבה שנצמדת למה שמוכר לנו, לכודה בתוך ידע ומושגים קיימים ומתוך כך מוגבלת וצרה. כל עוד אנחנו חושבים לא נוכל לפגוש את הקול הפנימי בתוכנו שיודע, משום שבמצב של מחשבה יש בתוכנו עשרות, מאות ואף יותר קולות פנימיים שונים שמתווכחים זה עם זה.

החוכמה הפנימית מתגלה רק מתוך מצבי הקשבה. הקשבה משולה למרחבים חסרי מגבלה, שמאופיינים בדממה ובשלווה. בתוך ההקשבה אנחנו יכולים לנוח, ואז באופן מפתיע ומסתורי גם מופיעות תשובות חדשות שמקורן אינו ידוע. טובלי משתמש במושג 'מוח מקשיב' כדי להגדיר את הצעד הבא בתודעה האנושית שמאופיין בחופש ופתיחות לחדש. כאשר אנחנו מוכנים להשיל מעלינו רעיונות מוכרים ולהישאר פתוחים לחלוטין, אז אנחנו מתחילים לגלות חוכמה הולכת וגדלה בתוך מוח רענן ושוקק חיים.

מה שמאפשר את הקפיצה ממצב של חשיבה למצב של הקשבה הוא שלילה וניקוי של כל תכולת התודעה החושבת. כאשר נערוך את פעולת הניקוי נגלה שהמוח שלנו עמוס בפחדים, רגשות, תחושות, אפשרויות ותבניות חשיבה סותרות ביחס לנושא שלגביו אנחנו מבקשים לפגוש חוכמה חדשה בתוכנו. הניקוי דומה לאופן שבו אנחנו מנקים את ביתנו או את גופנו – כשזה קורה אין טעם להתעניין בפסולת, כי אם רק להנות ולהתרווח בתוך חוויית הרעננות והטוהר. הקשבה מתחילה להופיע ברגע שבו התרוקנות אמיתית מעצמנו המוכר והידוע קורית.

האני היודע

חיבור למקום בתוכנו שיודע מאפשר לנו חיבור ישיר לעצמנו. זהו מרחב של ודאות מוחלטת, של ביטחון ואמון בתשובות שמופיעות מתוכו. אנחנו יודעים כאשר אנחנו מוכנים לשלול מחשבות שמספרות לנו שאנחנו לא חכמים, שהתשובות מצויות מחוצה לנו, שההורים או החברים שלנו יודעים יותר טוב מאיתנו מה טוב עבורנו, שאנחנו לא מספיק טובים ושבהירות היא בלתי מושגת עבורנו. כל אלה הן רק צורות מחשבה, כמו עננים שיש לראות מבעדם את שמי האינטליגנציה האינסופית וחסרת המגבלה. ספקות, פחדים ותחושות חוסר ערך מרחיקים אותנו ממעיין החוכמה, והדרך היחידה להתמודד איתם היא הגברת הנחישות והדחף העמוק לדעת את האמת, לפגוש את המקום בתוכנו שיודע.

שמרית, בת 42, היתה נתונה במצב של בלבול וכאוס לגבי בחירות מקצועיות. היא תיארה מסע חיים כאוטי שבמהלכו היא בעיקר בחרה "לשבת על הגדר" ולא להחליט, שמא היא תבחר את הדבר הלא נכון. לאחר שפגשה את החוכמה הפנימית שבתוכה היא קיבלה אישור לידיעה שכבר היתה קיימת בפנים – שהיא נמשכת לעבודה עם בעלי חיים. מה שהיה מעניין בתהליך הטיפולי היה שבסך הכל קרתה היזכרות במשהו שהיא כבר ידעה, אולם היא לא מימשה אותו בגלל חששות שונים. ברגע שהתקבל מתוכה האישור הנוסף לגבי הכיוון המקצועי המתאים עבורה, ניתן היה לחוש את אדוות הבהירות שוטפות אותה בשמחה ושלווה של ידיעה. "עכשיו אני יודעת מה עליי לעשות", היא אמרה.

המקום הדומם שמתוכו נובעת אותה תבונה רחבה הוא גם מקור ליצירתיות בלתי נדלית. אנחנו יכולים לזהות את הקול האמיתי שבתוכנו בהתאם לאיכויות של חידוש, הפתעה והרפיה מתבניות מוכרות. מתוך כך נובעות תחושות והרגשות מתאימות של אקסטזה, ילדיות, תום לב, קלילות ויופי. כל אלה מתגלים דרכנו כאשר אנחנו מוכנים באמת להקשיב לעצמנו.

הפוטנציאל הרחב ביותר של פתיחות למרחבי החוכמה הפנימית יכול לאפשר לנו להתחיל לבוא במגע עם האינטליגנציה של החיים עצמם. שימוש בשאלות גדולות על החיים, כמו מה זאת אהבה, מהו מוות, מהי משמעות החיים וכדומה מרחיב את מעיין החוכמה הרבה מעבר לידע אישי שלנו על עצמנו – אל עבר ידע אלוהי. עצם הנטייה להתעניין בחיים הרחבים מהווה שער לאינטליגנציה האלוהית עצמה. במובן הזה החוכמה הפנימית שלנו היא חסרת מגבלה, היא מתרחבת בהתאם למידת המוכנות שלנו לצלול אל תוכה ולהרפות מהמחשבות שלנו, לצד שימוש בשאלות רחבות ועמוקות לאין שיעור.

תרגול

בחרו שאלה עמוקה לגבי החיים שמעניינת אתכם, ומצאו את המקום בתוככם שרוצה לחקור ולהבין את תופעת הקיום עצמה (ולא רק את חיינו האישיים). הקדישו זמן להגות בשאלה הזו במהלך שבוע. תנו לה להתגלגל במוחכם ולמלא את כלל הווייתכם, ואל תתעניינו בתשובות, כי אם בעצם האפשרות לבוא עם השאלה במגע. ייתכן שיופיעו תשובות יפות - נשמו אותן פנימה והמשיכו לשאול. אפשרו לחכמת החיים עצמה להיפתח בפניכם.

* דורית בר היא מנחה בכירה בשיטת האור הלבן ובטכניקת השאלה, מדריכה יחידים וקבוצות להתפתחות אישית ורוחנית בנתיב 'חכמת חיים – פתרונות חדשים לבעיות ישנות', מאמנת אישית ועסקית, בוגרת לימודי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית טיפול משפחתי וזוגי, זמרת ומנחה ערבי 'בהקטי' – שירה וכתבים מקודשים.

קורס 'חכמת חיים – פתרונות חדשים לבעיות ישנות' נפתח בת"א ב- 25/1/11 ובגבעת אולגה ב- 16/1/11 (מפגש היכרות ב- 9/1/11)

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully