וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוגה הזאת היא אני

יעל בן-יצחק

15.12.2010 / 9:20

שתי נערות רוק מהמועדון המיתולוגי "רוקסן" גדלו להיות מורות ליוגה, רק שכל אחת מהן מנהלת סיפור אהבה אחר עם העניין. העיקר הבריאות

לפני זמן קצר פגשתי באקראי חברת ילדות שלא ראיתי קרוב ל-15 שנים. כששאלתי אותה מה היא עושה היום, היא סיפרה לי שהיא מדריכת יוגה. "קטעים איתך", אמרתי, "גם אני מדריכת יוגה!". שבוע לאחר מכן נפגשנו בבית הקפה השכונתי והעלנו זכרונות מ"תקופת רוקסן". רוקסן, למי שלא יודע, נחשב בזמנו לאחד המועדונים הרוקיסטיים הכי שווים בתל אביב, והיום - כמו כל דבר יפה שהיה כאן - בנו עליו בניין משרדים.

במהלך השיחה דיברנו על האופן שבו היוגה באה לידי ביטוי בחיינו. חברתי לימי הרוקסן הפרועים, מיכל, סיפרה לי שהיא קמה כל יום בשבע וחצי בבוקר, מתרגלת יוגה וקוראת בספרים הקשורים לפילוסופיה ההודית. בין שאכטה אחת לשאכטה שנייה שהיא לקחה מהסיגריה, היא זרקה לאוויר משפטים מהפילוסופיה ההודית שאת הקשר ביניהם לא ממש הבנתי. כששאלתי שאלות, מתוך ניסיון להבין, וקיבלתי תשובות שרק סיבכו אותי יותר, פשוט הפסקתי לשאול ורק הנהנתי בראשי לחיוב, נותנת למחשבות שלי אישור לנדוד למקומות אחרים.

כשסיפרתי למיכל שאני לא מחשיבה את עצמי ליוגינית ולמי יש זמן לתרגל יוגה כל בוקר, היא פתחה זוג עיניים, לקחה עוד שאכטה מהסיגריה וכמעט שללה ממני את רשיון ההדרכה שלי ביוגה. כן כן, לאחר 11 שנים של מערכת יחסים עם היוגה, אני מודה שהאהבה הגדולה שלי אליה מתבטאת בדרך שבה היא משתלבת בחיי ומאזנת אותם, ולא משתלטת עליהם וכופה עלי לחיות חיים הודים דתיים.

מי רוצה להיות יוגיני אדוק?

יוגה זו דרך חיים שהתחילה בהודו, לפי הרישומים הראשונים, לפני 2,500 שנה, ולהיות יוגיני זו אמונה או דרך חיים דתית בקרב ההודים. כשם שאצלנו, היהודים, הדת מגיעה בכמה צורות וצבעים, כך גם אצל ההודים יש רמות/זרמים לחיי הדת שלהם.

ארבעת הזרמים הם:

1. בהקטי יוגה: אם אתה אוהב/מעריץ את אלוהיך (קרישנה, וישנו, שיווה ועוד), אז זרם הבהקטי הוא בשבילך.

2. קרמה יוגה: אם אתה אדם שאוהב לשרת את הזולת ועובד לשם העבודה בלי מחשבה על התמורה לעבודתך (או בקיצור - אמא תרזה), אז זרם הקרמה הוא עבורך.

3. ג'יאנה יוגה: אם אתה חרשן ואוהב ללמוד וליישם את הידע שלך בתחום הפילוסופיה ההודית, אז זרם הג'אנה בשבילך.

4. ראג'ה יוגה: אם אתה אדם שאוהב לעבוד עבודה פיזית יחד עם עבודה רוחנית, זה הזרם עבורך והוא חובק בתוכו שמונה דרכים להשגת הגשמה עצמית.

בתוך שמונה הדרכים (או השבילים) של הראג'ה יוגה מצוי שביל אחד שמתוכו בעצם נולד תרגול היוגה המוכר לכולנו - והשביל הזה נקרא אסנה, או תנוחה. קיימות אלפי תנוחות (האחרון שספר אותן הגיע ל- 840,000) שמתוכן מתרגלים כיום במערב בסביבות 84 תנוחות.

כלומר: אם נשוב לרגע לשיחה שקיימתי עם מיכל, הרי שכדאי לעשות סדר חד בעניינים ולהבהיר שלהיות יוגיני אדוק כרוך, עוד לפני עשיית התרגולים, באינספור דברים נוספים. כך שכל "העמדת פנים" של מסירות טוטאלית לדרך נתפשת מראש בעיניי כחיוורת אל מול מה שהדרך המקורית דורשת.

אוסף של שיטות ומורים

מאחורי כל שיטה ביוגה עומד גורו (מורה רוחני) שיצר לעצמו "תוכנית אימון", שבה הוא ליקט מתוך מבחר התנוחת כמה תנוחות לתרגול. באופן הזה נוצרה שיטת תרגול שאותה הגורו העביר הלאה לתלמידיו הנאמנים, אשר הפיצו את השיטה בהודו ובעולם כולו. בין המורים הרוחניים שיצרו לעצמם שיטת תרגול נימנים סוומי שיבננדה, איינגר, ביקראם ועוד. בנוסף, קיימות שיטות תרגול נוספות,שגם אם שמן לקוח מהפילוסופיה ההודית הרי שגם הן נוצרו מתוך שיטת תרגול של גורו. שיטות אלו הן האשטנגה יוגה, בריג'ו, ויג'נאנה, קונדליני ועוד.

לכן, כאשר שואלים אותי איזו שיטה כדאי לתרגל, אני עונה שהדרך הנכונה ביותר ליהנות ולהפיק את המיטב מהיוגה היא פשוט למצוא את המורה הנכון ולא את השיטה הנכונה. כדי למצוא את המורה הנכון כדאי לנסות מספר מורים ולהיות קשובים: אחד מהם, ללא ספק, יהיה מתאים יותר מהשאר ויעביר את החוויה הנעימה ביותר שתלווה אתכם גם כשהשיעור יסתיים.

ב-11 השנים בהן אני מתרגלת יוגה התנסיתי בהרבה שיטות, אך מעבר לזה, התנסיתי בהרבה מורים. מדהים עד כמה חוויית התרגול היא שונה לחלוטין עם שני מורים שמעבירים את אותה שיטה. מכל מורה למדתי משהו חדש על עצמי ולקחתי משהו חדש להדרכה שלי, כך שכששואלים אותי מהי השיטה שאותה אני מלמדת, אין לי תשובה חד משמעית. השיטה שלי היא אוסף של שיטות ומורים, שמתוכו נולדה החוויה האישית שלי.

יעל בן יצחק מתרגלת יוגה משנת 1999, מדריכה ביוגה קלאסית משנת 2005 ואמא לאלה. מתמחה ביוגה בשילוב NLP (דמיון מודרך) לנשים העוברות טיפולי פוריות.

  • עוד באותו נושא:
  • יוגה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully