וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשם של החלטות

דורית בר

13.12.2010 / 8:35

מה הקשר בין תהליך קבלת החלטה למים המסתערים עלינו בימים אלה? דורית בר מתחדשת כמו הדשא בעולם יפה רחוץ

ממה להתפרנס? איפה לגור? עם מי להתחתן? כיצד להירפא ממחלה? מהי שיטת החינוך הטובה לילדיי? מהי התזונה המתאימה עבורי? מהו הצעד הבא בקידום העסק? האם להיענות להצעת עבודה שקיבלתי? שאלות אלה הן רק חלק קטן מתוך ההחלטות הרבות שעלינו לקבל בכל יום. בדרך כלל, הצורך לקבל החלטה גורם לנו לכיווץ ומתח - אנחנו מאד רוצים לקבל את ההחלטה הנכונה, לא לטעות, לפעול בצורה מדויקת.

מתוך האווירה הלחוצה הזו, אנחנו נעים בתזזיתיות בין תשובות סותרות שקיימות בתוכנו, רגשות מנוגדים, פחדים, מחשבות קונפליקטואליות ורעיונות של חברים ויועצים. התחושה שזו החלטה משמעותית והרת גורל מגבירה את הצורך לדעת במהירות האפשרית מהי ההחלטה הנכונה, כיצד לפעול ואיך לנוע. בתוך כל זה אנחנו בדרך כלל מבולבלים, מתלבטים, נעים בין תשובות שונות, ולא יודעים להחליט.

הפחד הכי גדול שלנו הוא לא לדעת - מה יקרה אם לא נדע מה נכון, אם נישאר מבולבלים לנצח? מתוך הפחד הזה אנחנו מעדיפים להחליט מתוך מה שכבר ידוע לנו, ולא מסוגלים להרפות לתוך הלא ידוע. האמת היא שהחלטות נכונות לא מתקבלות על ידינו, הן קורות מעצמן, מתוך חוסר מאמץ, פשוט מופיעות בתוך תודעתנו או בתוך החיים באינסוף צורות יצירתיות. אולם כדי שנוכל לזהות החלטה ובאמת לחבוק אותה לתוך חיינו בשמחה ובשלווה דרושים מאיתנו שלושה צעדים: הצעד הראשון - לוותר על מה שאנחנו יודעים, הצעד השני - להיות סבלניים וחסרי פחד בהמתנה לתשובה שתופיע, והצעד השלישי - להגשים בטוטאליות את ההחלטה שמופיעה.

הצעד הראשון – הרפיה מהידוע

ניתן לדמות את התודעה שלנו למעין מיכל, רוב הזמן המיכל שלנו מלא במחשבות, רגשות, תחושות, רעיונות, זכרונות, טראומות ועוד. בבואנו לקבל החלטה בנושא חשוב בחיינו, הדבר הראשון שאנחנו פוגשים הוא את כל מה שאנחנו כבר יודעים ביחס לאותו נושא, את כל מה ששמענו, קראנו, חשבנו, למדנו, את כל מה שבני המשפחה שלנו אומרים לנו, החברים, הפסיכולוג, המאמן ועוד.

בדרך כלל מדובר במרחב כאוטי שאין שום אפשרות לראות בתוכו בבהירות מה נכון לנו – ומה שהכי חשוב לגבי המיכל המלא של התודעה שלנו הוא העובדה שהוא ישן, אין בו שום דבר יצירתי. הוא כבר ידוע לנו, ולכן לא יכול לחדש לנו שום דבר על עצמנו ועל ההחלטה הנכונה עבורנו. אם כך, להרפות מהידוע משמעו פשוט לראות את המיכל המלא, ולהניח אותו בצד מתוך הדחף העמוק לגלות משהו חדש לגבי החיים שלנו. אנחנו לא מסתפקים במה שאנחנו כבר יודעים, ונעים בנחישות לעבר מה שאנחנו עדיין לא יודעים.

הצעד השני – להיפתח אל הלא ידוע

הלא ידוע הוא כל מה שאנחנו עדיין לא יודעים, פעמים רבות אנחנו פוגשים את המרחב הזה כשאנחנו יוצרים משהו – שיר, סיפור, מאמר, סדנה או ציור. גם אינטואיציות עמוקות שמופיעות בתוכנו יש-מאין מגיעות מתוך הלא ידוע, כאילו יש צד נסתר בחיים שרוב הזמן אינו נגיש לנו, ולפעמים הוא מופיע בתוכנו כתובנה או ידיעה חדשה. לאחר שהרפינו ממה שאנחנו כבר יודעים, אנחנו נכנסים מתוך בחירה ומודעות אל המסתורין - החוויה היא חוויה של ריקות, חלל, אין ידיעה, יש רק נוכחות של הקשבה. אנחנו לא רגילים לא לדעת, פעמים רבות נעדיף לקבל החלטות פזיזות ואימפולסיביות, רק כדי שלא ניאלץ להישאר ריקים וחלולים בהמתנה לתשובה שתופיע מתוך החיים עצמם.

אין בנו מספיק אמון שלחיים עצמם יש יכולת להציג בפנינו את ההחלטה הנכונה עבורנו - אם רק נהיה בשקט, רפויים ורגועים וננוח בתוך חוסר הידיעה. ההסכמה לא לדעת דורשת מאיתנו לוותר על התפישה שאנחנו תמיד יודעים, שיש לנו תשובה לכל דבר. המוכנות להודות שאני לא יודע, ואני רוצה לדעת, אבל כרגע אינני יודע - מקלפת מעלינו עוד שכבה של פחד ומאפשרת לנו לאבד שליטה לתוך החיים. בשלב הזה אנחנו נדרשים לסבלנות ופתיחות, התשובה תופיע יש-מאין, ייתכן שדרך אדם שידבר איתנו על הנושא, ייתכן שדרך ספר או סרט, וייתכן שפשוט נקום בבוקר עם הידיעה בתוכנו, ונגלה שההחלטה התקבלה בחוסר מאמץ.

הצעד השלישי – הגשמה

כאשר החלטה מתקבלת בדרך הזו ברוב המקרים היא תפתיע אותנו ותדרוש מאיתנו לגדול לעברה, להשתנות, לפעול בצורות חדשות או לראות דברים בצורה אחרת. לכן, תהליך קבלת ההחלטות מסתיים רק כאשר אנחנו מגשימים הלכה למעשה את מה שהתגלה בפנינו מתוך ההקשבה העמוקה ללא ידוע. באופן הזה אנחנו מלמדים את התודעה שלנו להיות מיכל ריק ופתוח אל החיים, שמעוניין במערכת יחסים של אהבה עם החוכמה שמתגלה מתוך החיים עצמם. במובן הזה, כל החלטה שעלינו לקבל היא הזדמנות יקרה מפז לבוא במגע עם הצד המסתורי של החיים.

ניתן לדמות תהליך קבלת החלטות למצב שבו אנחנו הולכים להנאתנו בגשם, בזמן שטיפות הגשם שיורדות על ראשינו מלאות בחוכמה עמוקה ואקסטטית לגבי חיינו. בדיוק כפי שאין אנו יכולים ליצור גשם בעצמנו ולתזמן את הופעתו – כך איננו יכולים באמת לשלוט באופן או בזמן שהחלטות מופיעות. אנחנו יכולים רק לנוע בתוך החיים, פתוחים וסבלניים ולהיפתח לגשם של החלטות המומטר עלינו מתוך המסתורין.

דורית בר היא מנחה בכירה בשיטת האור הלבן ובטכניקת השאלה, מדריכה יחידים וקבוצות להתפתחות אישית ורוחנית בנתיב 'חכמת חיים – פתרונות חדשים לבעיות ישנות', מאמנת אישית ועסקית, בוגרת לימודי פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית טיפול משפחתי וזוגי, זמרת ומנחה ערבי 'בהקטי' – שירה וכתבים מקודשים.

סדנת יום 'חכמת חיים - קבלת החלטות במהירות האור!' מתקיימת ביום שבת 18/12/10 בתל אביב

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully