וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש תקווה

נועה עילם-שדה

16.11.2010 / 8:20

ערכי יסוד אנושיים, כבוד לאחר ומודעות חברתית, הם מאבני היסוד בחינוך האנתרופוסופי. על בית חינוך אביב - בית הספר האנתרופוסופי הראשון בת"א

"לקבל את הילד ביראה, לחנכו באהבה ולשחררו לחרות" (רודולף שטיינר).

משמעות המילה אנתרופוסופיה היא ח?כ?מ?ת האדם (אנתרופו=אדם, סופיה=ח?כ?מ?ה). במרכז התפיסה האנתרופוסופית נמצאת האישיות החופשייה והחושבת של האדם האוטונומי, המסוגל להתעלות להבנה וניהול מוסרי של חייו. בבית חינוך אביב, בית הספר האנתרופוסופי הראשון בתל-אביב, החלו השנה הלכה למעשה לממש ולפרוט למעשים את עולם הרוח של האדם כבר מגיל צעיר.

האנתרופוסופיה בהיבט החינוכי שלה מתייחסת לשלבי ההתפתחות של הילד ומלווה צעד אחר צעד את הילדים מפעוטות לבוגרים. ילדים המתחנכים בדרך זו מקבלים כלים ומיומנויות בסיסיות לחיים: מיומנויות אישיות כמו היכולת להבחין בין טוב ורע ולפעול בהתאם, לנוע לקראת הגשמה עצמית, ולרכוש בטחון בעצמם ובהתנהלותם בעולם. הילדים רוכשים מיומנויות חברתיות, הכוללות יכולת ליצור קשרים אישיים משמעותיים ויכולת להתבונן בסביבה בצורה רחבה ולא אנוכית ולתרום לחברה הסובבת.

בגישה האנתרופוסופית כל ילד הנו אמן, איש מעשה, איש חברה ומדען, והשאיפה היא כי בוגרי בית ספר אנתרופוסופי ישמרו על הסקרנות הטבעית לחיים, לבני האדם ולתופעות הטבע, ויהיו פעילים בכל תחומי החיים.

ערכי יסוד אנושיים, כבוד לאדם ולסביבה ומודעות חברתית, הם מאבני היסוד בחינוך וולדורף (החינוך האנתרופוסופי, הנקרא כך על שם בית הספר הראשון). אין מדובר בסיסמאות כי אם בהקניית ערכים גם באמצעות בחירה קפדנית של הדמויות המחנכות - מדובר בדמויות המהוות דוגמה אישית, בהופעה, בשפה ובדרך פנייה לילדים ולמבוגרים.

התייחסות לילד כאל ישות רבת פנים

יסודות בריאים וחזקים, הנבנים בגיל הגן ובית הספר, הם הבסיס לחיים בוגרים, שיש בהם בחירה חופשית, הגשמה אישית ונתינה, חיים בעלי תוכן, מוסר ומשמעות. מבית הספר יוצא אדם בוגר, אשר באהבתו וקבלתו את עצמו יוכל להזדהות עם הצומח, החי והאנשים שסביבו.

התפיסה החינוכית מבוססת על התייחסות לילד כאל ישות שלמה ורבת פנים. מתפתחות יכולות גופניות, נפשיות ואמנותיות, כבסיס שעליו נבנית היכולת האינטלקטואלית, החשיבה המופשטת והחשיבה המדעית. תנועה, יצירה ומוזיקה הם חלק משגרת היום של הילד ומשולבים בלמידה.

חינוך וולדורף מכיר ומכבד את הטווח המלא של הפוטנציאל האנושי - לאורך כל שנותיהם בבית הספר הילדים לומדים דעת באופן רחב ועמוק: הם לומדים לקרוא, לכתוב, מתמטיקה, היסטוריה, תנ"ך ומדע. אך בנוסף כולם לומדים לשיר, לנגן בכלי נגינה, לפסל, לצייר, להמחיז ולעבוד בעבודות יד. מעל לכל הם לומדים לחשוב לבד, לכבד ולהעריך אחרים ולעבוד בהרמוניה.

ההכנה לחיים בונה אדם שלם, בעל ידע על העולם, אמפטיה ויכולות אינטלקטואליות ומעשיות לפתור בעיות של תקשורת מול העולם. בוגרי חינוך וולדורף מסוגלים לפעול מתוך חופש פנימי ויוזמה אישית בהיתקלם במהמורות בכל תחומי החיים. הם מסיימים את מסלול הלימודים עם כישורים לימודיים, קשת ידע נרחבת ואמונה כי רכישת דעת הינה חוויה חיובית.

*מפגש היכרות עם חינוך וולדורף יתקיים ביום חמישי ה-18.11 ב-20:30 בבית חינוך אביב, סלמה 6 ת"א. רישום לשנת הלימודים הבאה לגילאי 2-7 (גן וכיתות א') יתקיים ב-20:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully