וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתקשר האישי שלכם

זיו אלוני

19.10.2010 / 8:20

אתם לא באמת צריכים להיעזר במתקשרים כדי לדעת מי אתם ולאן פניכם - בשביל זה הנפש המציאה את החלום

המיתולוגיה היוונית מתארת את מסעם של רבים אל מקום מרוחק ומסתורי הנחבא בין ההרים, בדרכם אל האורקל מדלפי, לשמוע את האלים מדברים מפיה של הפיתיה. הפיתיה היא הכוהנת הגדולה של מקדש אפולו, המקום בו האזינו העולים לרגל למילים המסתוריות אשר נפלטו מפיה של הכוהנת, מילים אשר נאמרו כחידה ורב היה בהן הנסתר על הגלוי. הפיתיה עוררה אמון ופחד בקרב המאזינים ולאחר שאמרה את דברה, המאזין המבולבל נאלץ לעזוב את המקדש ולתהות אודות דבריה הסתומים לבדו, ללא עזרתה.

אל מקדש זה הגיעו מאמיניו של האל אפולו המכונה 'לוקסיאס', שמשמעותו היא "האל הלא ברור", האל של הנבואות הסתומות. הם הגיעו לבקש תשובות לשאלותיהם, והדבר המשותף לכולם היה שהם חיפשו הכוונה, נחמה ותקווה בתשובותיה המעורפלות של הכוהנת.

יש הטוענים כי הפיתיה ישבה על גבי חצובה קטנה מעל מעיין מים חמים, שפלט אדים רעילים אשר גרמו לה להזיות ולערפול חושים וכי מצב זה היה מקור נבואותיה. רבים מספור נהרו אל הכוהנת מעורפלת החושים שתחרוץ את גורלם. אחד מהם היה מלך לידיה שבאסיה הקטנה. המלך קרויסוס הגיע בעצמו לשאול בעצתה של הכוהנת הגדולה, אם עליו לצאת למלחמה נגד פרס. היא ענתה במילים מתעתעות שפוענחו על ידי המלך כך, שאם יצא למלחמה, הוא יחריב ממלכה גדולה. ואכן הנבואה התגשמה, המלך יצא למלחמה, אך הייתה זו הממלכה שלו שהוחרבה.

ואם נדמה לכם שזהו רק סיפור מיתולוגי, הביטו סביבכם, שאלו והקשיבו לסיפורי האנשים שעושים את המסע הזה אל הפיתיה גם בימינו אנו. המרחק התקצר, נוף ההרים הוחלף בנוף האורבני ואפלולית המקדש הוחלפה באור הנרות, בחדריהם של "הכוהנים החדשים", הם המתקשרים למיניהם הקוראים בקפה ובקלפים.

במילים מכלילות הם יספרו לנו מי אנחנו ומהן הבחירות הנכונות עבורנו, הם יציפו אותנו במידע סותר שחלקו יהיה "מדויק" להפליא, נשמע מהם מילים מעורפלות המתארות לנו את עתידנו, וממילים אלו נרקום סיפור אישי ונחכה שיתממש. לעיתים נצא מהפגישה עימם ברגש של התעלות אשר במהרה יוחלף בבלבול ובחוסר וודאות. בדיוק כמו מאזיניה של הפיתיה, אנו נמשיך לתהות אודות דבריהם הסתומים, עד אשר נמצא לעצמנו פרשנות עצמית אשר תניח את דעתנו.

בין אם בהרי יוון בעת העתיקה או בערים המודרניות, בני האדם מחפשים הכוונה, נחמה ותקווה בסבך החיים האנושיים, בהם רב הנסתר על הגלוי. חוסר היכולת למצוא הגיון בקיום מביא את בני האדם לחיפוש אחר תשובות שהן מעבר למחשבה הלוגית.

המפה הפנימית שלנו

לא רק הפיתיה עירפלה את חושיה בכדי שתוכל להתנבא, גם מתקשרים בני זמננו מנסים בדרכים שונות, לסגת מהתפישה התודעתית היום יומית, השכלית, אל מצב שונה המכונה "ראייה". הנסיגה מהמחשבות נתפשת כמצב רצוי למטרת הבנה עמוקה של הקיום האנושי וכתנאי להשגת "ראייה" מעבר למקום ולזמן. רבים פונים למתקשרים, המצהירים על יכולתם לעקוף את הגבולות של התפישה הרגילה ולדעת את האמת אודותינו.

הסיבות שבגללן אנשים פונים למתקשרים הן רבות ומגוונות, אך בבסיסן ישנה האמונה שהמתקשרים יכולים "לראות" ולדעת את האמת העמוקה ביותר עבורנו וכי אנחנו איננו יכולים לעשות זאת בעצמנו. צריך אומץ רב בכדי לוותר על אמונה זו ולהעביר את משחקי "הראייה" למגרש הביתי. ולפני שאתם אומרים: "אני לא מתקשר" ו"היכולת קיימת רק אצל יחידי סגולה", הרשו לי להכיר לכם את המגרש הביתי שלכם – המתקשר האישי שלכם. הוא אמנם ידבר אליכם במילים מתעתעות לא פחות והחזיונות שיראה לכם יציגו תמונות מסתוריות, אבל כשתלמדו להכיר אותו לעומק, תגלו שאין אמין ממנו ואיש אינו יכול להכירכם טוב ממנו, אפילו לא אתם. אני מזמינה אתכם להיכרות מחודשת עם עולם החלומות שלכם.

החלום הוא מצב בו התודעה מעומעמת והתפקוד המרכזי של המוח עובר מההמיספרה השמאלית הלוגית להמיספרה הימנית אשר אחראית על הבנת המשמעות "שמעבר למילים". כתוצאה מכך השליטה של החלק החושב הליניארי נחלשת ומפנה מקום לאופני תפישה חדשים ושונים.

אחד מגדולי חוקרי החלומות, קלווין הול, טען שהחלימה היא חשיבה באמצעות תמונות ודימויים, וכי החלום הינו ביטוי תמציתי-סמלי לנושאים מורכבים ולמושגים מופשטים הקיימים במודעות של האדם. החלום מציג בפנינו את "המפה הפנימית שלנו" שנוצרה כתוצאה מהמפגש עם העולם. בחלומות ה"אני" שלנו נחשף ומערכות היחסים שלנו הופכות גלויות עבורנו. "השחקן" האישי שלנו בחלומות הוא העצמי שיודע את כל הסודות והמאווים שלנו, מכיר את המשפחה והחברים שלנו והיה איתנו בכל אירוע שאי פעם חווינו. את החלום אפשר לדמות להפעלת מכשיר הקלטה משוכלל, שלא רק מציג את ההקלטה אלא גם מציע העמדה חדשה לסיטואציות החיים שלנו, וממחיז אותן עבורנו בדרך שתתרום לנו להבנתן וליצירת שינוי בחיי היום יום.

דמיינו למשל אדם אשר מבצע החלטה חשובה כמו קניית בית. אותו אדם בוחן מספר רב של אפשרויות ולאחר חיפושים מרובים הוא מוצא את בית חלומותיו ואפילו בעל הבית המוכר הוא איש נחמד ונראה בעיניו אמין למדי. אך בשנת הלילה האדם חווה חלומות שליליים הקשורים לבית. הוא קם בבוקר מבולבל, למי להאמין - לתודעה הערה או לתודעה הישנה?

קחו בחשבון שהמוח קולט מידע באופן מורכב שאינו סלקטיבי אך המחשבה הערה, הרציונאלית, מבודדת את המידע הגלוי והמיידי ומפרשת אותו באופן לוגי. ואילו החלום יספק את המידע "הסמוי מן העין", את אותם רמזים עדינים הנסתרים מעינינו, כמו הבעות פנים עדינות או תנועות גוף סמויות, ובלילה המוח יספק לנו את המידע באמצעות סמלים ויזואליים וכחוויה רגשית. לכן יש להתייחס ברצינות לחוויות החלום, למשל - בעקבות חוויית חלום שלילית אודות בית שברצוננו לרכוש, יהיה כדאי לבצע את תהליך רכישת הבית בזהירות יתרה.

סיפור בלשי מלא בסמלים

החלום הוא חוזה העתידות שלנו, לא בגלל שהוא מספר לנו מה יקרה בעתיד, אלא בגלל שיש ביכולתו לקרוא את המפה הפנימית שלנו באופן מדויק ועמוק ולחזות את הצעד הבא הנובע מהמצב הקיים. למשל, התודעה מזהה שהמוכר משקר לנו ומספרת לנו דרך החלום שאם נקנה את הבית הזה, נפסיד כסף רב. הנבואה שמספק החלום היא קריאה מדויקת של מה שקיים כעת ומה שעתיד להתרחש בגלל מה שמצוי כעת.

השימוש בחלום כיועץ אישי, מתאפשר על ידי הבנה של הסמלים המופיעים בחלום והקשרים ביניהם. הדבר מצריך למידה ובחינה של ההתנסויות שלנו לצד הבנה של השפה הסימבולית של החלום. אחד המפתחות הבסיסיים להבנת חלומותינו הוא: כיצד הרגשנו בזמן החלום, או במילים אחרות מה הייתה האווירה של החלום. תשומת לב לחוויה הרגשית בחלום מספקת מידע בסיסי, לגבי החוויה שלנו מול אדם או מצב מסוים במציאות. האם ההרגשה רעה? האם אנחנו פוחדים בחלום? נרתעים? אולי דווקא נינוחים ושמחים?

מפתח נוסף בהבנת חלום הוא התחקות אחר רמזים הקשורים למציאות באופן ישיר. כלומר, האם פגשנו בו דמויות מוכרות, בסיטואציות שאנחנו יכולים להגיד שהן קשורות באופן מיידי וישיר למציאות שלנו? למשל, חלום על מעבר דירה כשבעצם, במציאות אנו מתכננים מעבר דירה? או חלום על זוגיות הרמונית ושמחה לאחר שחווינו דייט מוצלח?

אנחנו הפרשן הראשי של חלומותינו והבעלים של עצמנו וגורלנו. הבלעדיות שלנו על עולמנו הפנימי היא בדיוק הסיבה שבגללה ניתן לבטוח בעולם החלום שלנו יותר מאשר במתקשר המוכשר ביותר.

אתם מוזמנים לכתוב את חלומותיכם ולקרוא אותם כמו סיפור בלשי מלא בסמלים והקשרים מורכבים. לפעמים הקשר יהיה ברור ולפעמים תמוה ומבלבל. היו בטוחים שגם החלום המבלבל ביותר קשור ישירות אליכם. החלו לאמת את חלומותיכם אל מול אירועי המציאות שלכם, ובידקו אם חלום הלילה קשור באופן ישיר וברור למציאות הערה.

אולי חלמתם על משהו שלא יכולתם לדעת על התרחשותו או על כך שהוא עתיד להתרחש ואחר כך נודע לכם שהוא אכן קרה במציאות? למשל, אם חלמתם על חבר ותיק ולפתע הוא יצר איתכם קשר מחודש, או שחלמתם שאתם זוכים בכסף ולמחרת מגיע מכתב שמודיע לכם שמס הכנסה בדק את חשבונכם וזיכה אתכם בהחזר כספי.

ייתכן שחלומכם אותו כינינו "המתקשר האישי שלכם" הצליח לקרוא לא רק את המפה הפנימית שלכם אלא גם את "המפה של העולם" ויצר עבורכם קשר שהוא מעבר למקום ולזמן. ובעצם, אם אנחנו מוכנים להאמין לאדם אחר המתקשר עבורנו, מדוע לא נאמין שאנו יכולים לעשות זאת בעצמנו?

*זיו אלוני היא מתרגלת ומדריכת חלימה

  • עוד באותו נושא:
  • חלומות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully