וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הו חצי גורל אכזר

יצחק אהרון

20.9.2010 / 8:45

האם הכל קבוע מראש או שיש לנו אפשרות לשנות את זה? הקבלה מלמדת אתכם להרחיב את גבולות ההתרחשות

מאז ומעולם חקרה האנושות את השאלה המורכבת, המעניינת והמסעירה ביותר מאז ימי קדם. מדוע לכל אדם צפוי מסלול חיים שונה - היש ביכולתנו לשנותו או שמא הוא נקבע ונחתם מראש? במאמר זה אציג מזווית צרה את הנושא באופן ממצה ככל האפשר, אם כי אינני מתיימר ולו לרגע לכסות ולהכיל בנאמר את כל התשובות לעניין הגורלות.

ובכן, האם הגורל עיוור או שמא בידינו להטותו לאפיקים חיוביים? חכמת הקבלה מלמדת כי האדם נולד לתוך מציאות צרופה כאשר הוא חסר אונים ומשולל כל יכולת שליטה ו/או בחירה לגבי עיקרי הדברים המהותיים בחייו: יום הלידה, שעת הלידה, מקום הלידה, מי יהיו הוריו, המין, השם שבחרו בעבורו וכמובן זמן המוות שהרי כבר נאמר "משעה שאדם נולד הוא מיועד ועומד למות בזמן שנקבע לו מראש".

תורת הסוד גורסת כי אין מקריות בעולם ולכל תוצאה יש סיבה ( לפי החוק הפיזיקלי) ולפיכך קיימת סיבה שורשית לכל מה שקורה איתנו בחיים האלה. פרט לעובדה כי לגילגולי הנשמות השפעה עמוקה ויסודית על מהלך החיים בגלגול הזה (אך לא נעסוק בכך כעת), נושאים כדוגמת עין הרע, עיכובים במזל, בנישואין, תאונות, מחלות, כשלונות והצלחות אינם קורים סתם כך ללא סיבה ומסובב ויש לייחס חשיבות מכרעת לכל הפרעה בקצב זרימת החיים. חכמי הקבלה לימדו כי קיימים חוקים וסדרים מדוייקים להפליא במערכת הבריאה ובעיקר נתנו דעתם על האופן שבו ניתן לשנות ולנווט את מהלך העניינים כך שנוכל להיות במצב אקטיבי משפיע ולא במצב פסיבי מושפע בלבד.

אתם יכולים לשנות את זה

מי מאיתנו לא עומד נפעם נוכח תהפוכות החיים ושואל מיהו ומהו אותו כוח עצום ומיסתורי שגורם לנו לנהוג באופן מסויים, שלאחריו עולות וצצות קושיות כמו איך יכולתי לעשות טעות כזאת? מדוע זה קורה לי? מדוע לא פעלתי אחרת? חשוב שנדע כי התבנית הבסיסית של תהלוכת גלגלי הגורל היא בלתי ניתנת להיפוך ונקבעה מראש טרם הולדת האדם, אך עם זאת ניתנה לאדם אפשרות בחירה וחופש פעולה נרחבים להשפיע על כוח מזלו, וכל זאת מעצם היותו "נזר הבריאה" ככתוב: "הכול צפוי והרשות נתונה לאדם במעשה....הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" (זוהר, תיקונים, ב ', צ"ח).

חכמי הקבלה גורסים כי הכול צפוי מכוח ההשגחה העליונה. כל תכונות האופי ונתיבי החיים מוטבעים באדם עוד בזמן העיבור ובטרם נשימתו הראשונה. ככתוב: "ר' חנינא בר פפא: אותו מלאך הממונה על ההריון לילה שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: רבש"ע, טיפה זו מה תהא עליה? גבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק" (תלמוד בבלי מסכת נדה דף ט"ז עמוד ב'). קרי, מה מספר ימיו של האדם בעולם הזה ומהם אותם קווי אופי ואיכויות אישיות לצד איכויות חיים אשר יושמו בו באדם עוד בטרם הולדתו?

ועוד מוסיף ר' נחמן בליקוטי מוהר"ן ואומר: "וכל אדם ואדם כאשר הוא בא לעולם, הוא בא עם בת זוגו המיוחדת לו ועם סכום ממון הקצוב לו שיהיה לו בזה העולם, וכמה פירות, היינו בנים שיהיו לו בזה העולם". מן הדברים האמורים עולה לכאורה כי אין ממש טעם לנסות ולהטות את הכף ולשנות לחיוב את נתיבי החיים המרכיבים את שאלת הגורל, שהרי ממילא הכול נקבע ונחתם.

אולם, היהדות כדת מחנכת מלמדת שיעור חשוב מאין כמוהו: "הרשות נתונה לאדם במעשה". כלומר, כל מה שהוטבע באדם הוא בגדר פוטנציאלים גלומים וראשוניים בלבד ואין זה מחויב המציאות כאבן שאין לה הופכין. ככתוב במשלי: "בינו לבין עצמו אדם מטיל גורל" (ט"ז בחיק), ללמדנו כי אף על פי ולמרות הקביעה הבסיסית אודות תבנית חיי האדם אין בכך כדי להנציח את מצבו ומעמדו לכל שנותיו בעולם הזה. לדוגמה, אדם שנועד בגלגול הזה להיות עני יוכל לתעל את גורלו לאפיקים גבוהים ע"י אהבת הזולת, מחשבה חיובית, פעולות רוחניות טהורות ועוד, ובכך לקרוע גזירת שמים ולזכות בעשירות. מאידך, אדם שבכוח גורלו קיים שפע וממון רב יוכל לאבד את הכול אם לא ישמור על פיו ולשונו, דהיינו יתרברב ויעורר קנאת אחרים מה שבנקל עלול להוביל לפגיעה אנושה בגורלו. שנאמר "מות וחיים ביד הלשון ואוהביה יאכל פריה" (משלי י"ח).

מחשבה יוצרת מציאות

בתורת הסוד היהודית נישנו פרקים שלמים העוסקים בענייני גורלות ומזלות והשפעתם המכרעת על איכות החיים. אחד המקובלים הבולטים בתחום המזלות היה ר' אברהם בן עזרא המכונה ראב"ע, שהיה בין השאר הוגה דעות ופרשן מקראי מובהק. לשיטתו יש חשיבות תהומית לשם האדם ותאריך הלידה המלא ( לרבות שעת הלידה ומצב הכוכבים) העשויים לתת מפת אבחנתית מדוייקת אודות גורל ומזל.

יובן למעיין בנאמר כי אין לאדם לבוא בטענות על אופיו ומהותו, אין זה בידיו ולא הוא בחר בכך. אולם, הוא נדרש לתעל את תכונותיו לאפיקים חיוביים והוא נתבע לדרך חיים השוללת כל התנהגות פוגענית באחרים ובסופו של דבר בעצמו.

ר' נחמן, ביצירתו המופתית ליקוטי מוהר"ן, מלמד כי אדם המטה עצמו במעשיו ובמחשבתו החיובית יוכל לשנות את גורלו מקצה לקצה. ככתוב: "דע שהמחשבה יש לה תוקף גדול. ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם יוכל לפעול שיהיה כך, ואפילו אם יחזק מחשבתו מאוד שיהיה לו ממון – בוודאי יהיה לו, וכן בכל דבר". מן האמור אנו למדים כי לאדם, נזר הבריאה, ניתן כוח עצום ורב המסוגל לחולל תמורות אדירות בחייו ולהגיע לשלוות נפש ולאיכות חיים, הן ברובד הרוחני והן בגשמי.

יצחק אהרון הוא איש קבלה, ראש מרכז "חכמה"

  • עוד באותו נושא:
  • קבלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully