וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיכה של קופידון

תנו את הטלפון שלכם, לכו למועדונים, צאו לדייטים - זה אולי לא יצליח, אבל כשהיקום יראה שאתם פועלים, זה יגיע. חלק ראשון

"יתר על כן, איננו צריכים אפילו להסתכן בהרפתקה עצמה, משום שגיבורי כל הזמנים עברו אותה לפנינו. המבוך ידוע לפני ולפנים. עלינו רק ללכת אחרי החוט המוביל בדרכו של הגיבור, ובמקום שחששנו פן נמצא תועבה, נמצא את אלוהים. במקום בו חשבנו שנהרוג את זולתנו, נהרוג את עצמנו. במקום בו חשבנו לפרוץ החוצה, נגיע למרכז קיומנו. ובמקום שחשבנו כי נהיה בודדים, נהיה עם כל העולם". (ג'וזף קמפל, - "כוחו של מיתוס")

החיבור בין קלפי הטארוט לסיפורי המיתולוגיה בכלל, ולסיפורי המיתולוגיה היוונית בפרט, קיים לאורך כל ההיסטוריה הידועה של הטארוט. כמעט בכל ספר מהמאות הקודמות ניתן לפגוש אזכורים אלה או אחרים של הסיפורים המיתולוגיים ביחס לקלפי הטארוט: מסדר שחר הזהב, אליפז לוי, קראולי, פופוס, ארטור וייט ורבים אחרים מזכירים לא פעם דמות מיתולוגית או חלק מסיפור כשהם מנסים לבאר את פירושי הקלפים.

את העבודה המרכזית והחשובה סביב אותם סיפורים המחברים את קלפי הטארוט עם הארכיטיפים, היסודות המשותפים לכולנו, עשתה ליז גרין. רבים מכירים את פועלה המרשים של ליז גרין בתחום האסטרולוגיה, ואין אסטרולוג שלא מחזיק בספריה שלו את מגוון הספרים החשוב שהיא כתבה בתחום. אך מעטים יודעים שפועלה בתחום קלפי הטארוט מרשים לא פחות. לאחר שנים של מחקר ועבודה, בשנת 1986, היא הוציאה קלפי טארוט מרהיבים, בהם היא הציגה את החיבור שהיא עשתה בין קלפי הטארוט והמיתולוגיה היוונית. כיום יש לה באנגליה מרכז בו היא מלמדת את משנתה הקושרת את הקלפים עם רעיונות פסיכולוגיים וארכיטיפים.

בסדרת מאמרים זו נצא בעקבות הסיפורים והארכיטיפים אותם הקלפים מציגים ונפגוש את הגיבור האמיתי, את עצמנו.

סדרת הגביעים - פסיכה וקופידון

הסיפור המייצג את יסוד המים הוא אחד מסיפורי האהבה היפים שנכתבו. בסיפור, כמו בכל סיפור, מוצגת אהבה בלתי אפשרית. אהבה בין אל לבת אנוש - בין אל האהבה קופידון, לפסיכה היפה. "האיש הרע" בסיפור היא אמו של קופידון, אפרודיטי, העומדת כחיץ בין זוג אוהבים זה. אך כמו בכל הסיפורים המיתולוגיים, המשקפים את היסודות עליהם כולנו בנויים, זהו לא רק סיפור אהבה, כי אם הסבר, מפת דרכים, המכין את הזוג עם מה שמצפה לו, ואת הכלה לעתיד עם המפגש הגורלי עם החמות לעתיד. וכן, גם לפני 2,500 שנה אמהות לא שחררו כל כך מהר את הבנים שלהם וגם אז לא נתנו להם להביא כל אחת הביתה.

שני גביעים – המחזר והמחוזר

סיפורנו מתחיל כשנולדה פסיכה, היפה בנשים. כבר כשנולדה הבינו כולם שהיא לא ילדה רגילה, ואכן בשנותיה הראשונות יופיה היה כה רב שרבבות עלו לרגל כדי לחזות בה. תושבי עירה, המשפחה וההורים היו מאוד גאים. מלכים הזמינו אותה לארמונם ואצילים ביקשו את ברכתה.

כולם היו שמחים, אך אפרודיטה, או בשמה האחר - ונוס, אלת היופי, לא הייתה מרוצה. מעבר לעובדה שהיא הייתה קנאית ותחרותית, היא לא הבינה מדוע בני האדם זונחים את מזבחותיהם ועולים לרגל כדי לחזות בבת אנוש, שיופיה יתפוגג בעוד מספר שנים. "היופי שלי הוא נצחי", היא אמרה, "אלוהי. לא אתן לדבר זה להמשיך!". מיד קראה לבנה, קופידון, וביקשה ממנו לירות בפסיכה את אחד מחיצי האהבה המפורסמים שלו שאין מהם מפלט, לא בקרב בני האדם ולא בקרב האלים, ולגרום לה להתאהב ביצור מכוער שתצא למסע בעקבותיו, שירחיק אותה מבני האדם ומעולם הזוהר.

קופידון, הילד הממושמע של אמא, עמד לעשות את אשר ציוותה עליו, אולם כשראה את פסיכה, הוא נוכח לגלות שהוא מאוהב בה. בלי חיצים הוא התאהב, אך מה עושים? כיצד יוכל לממש את אהבתו מצד אחד ומצד שני לגרום לה להיעלם מעל פני האדמה?

"תחילה אירה בה את חיצי, ואגרום לה להתאהב בי", אמר לעצמו, "ולאחר מכן אראה מה אעשה". לאחר שחיצו פגע בה, הלך קופידון אל האורקל (המקום בו בני האדם מתייעצים עם האלים), ניגש והזהיר את הכוהן מפני צרה איומה העתידה לבוא. הוא סיפר כי נחש מכונף עומד לעלות למחרת בצהרי היום מהים ולהשמיד את העיר. "יש רק דבר אחד שיכול להציל את העיר", אמר קופידון, "צריך להקריב את היפה מכולן - את פסיכה". אך ציין בנוסף שאסור לספר לה כי היא מוקרבת לקורבן, אלא כי עליה להאמין כי עלם חמודות מבקש את ידה, וכי כל מבוקשו הוא שתעמוד על קצה הצוק, מחכה, כשעיניה קשורות. ופסיכה הסכימה.

מדוע הסכימה פסיכה? כיוון שהיא סבלה מתסביך מפורסם בשם "תסביך פסיכה", שלפיו דווקא בגלל שהיא כה יפה, אף גבר מעולם לא העז להתחיל אתה, והיא מצד שני החלה לפקפק ביכולתה למשוך גברים לחייה. אחיותיה וחברותיה כבר מזמן התחתנו והיא מעולם לא זכתה לחיזור. לכן כשהגיעו אליה בני עירה וסיפרו לה שעלם חמודות מבקש את ידה היא הסכימה, וזאת למרות שביקש שתחכה לו על קצה צוק עם עיניים קשורות. "לכל אחד הרי יש חיסרון", אמרה לעצמה. "יש כאלו שהם מקריחים, אחרים משמינים, והמחזר שלי אוהב מסתוריות. להיות על קצה צוק עם עיניים קשורות איננה דרישה גדולה בסך הכול".

וכך היה: למחרת בצהריים עלה קופידון מהים בדמותו האחרת - נחש מכונף, ולקח את פסיכה איתו לארמון. למרות אומץ לבה, חששה מאוד פסיכה מהעתיד. היא ישבה מתוחה, חיכתה, וניסתה שלא לחשוב על הרע מכל והופתעה להרגיש פתאום את ז?פיר, הנעימה ברוחות, שנשאה אותה למעלה והביאה אותה לגן רך כמיטה, מבושם בריחות נפלאים. כל כך נעים וטוב היה לה, עד ששכחה מהכול ונרדמה.

הגיבור בקריאה - ההתנהלות שלנו

כשיוצא הקלף שני גביעים בקריאה, זה אומר שאנחנו לא מתנהלים נכון. אנו פסיביים מידי ומצפים שהדברים יקרו מאליהם, אך אם לא ניקח את המושכות לידיים לא נקבל את התוצאות שלהם אנו מחכים. הקלף אומר שעלינו להפסיק להיות פסיביים, לחקור את הנושא לעומק וליזום פעולה שתביא תוצאות.

ליז גרין, בקלפי הטארוט שלה, לא ציירה בקלף זה בחור ובחורה בברית זוגית, כפי שצייר ארטור וייט, אלא בחרה לצייר ציור הבא לחדד את עקרון המחזר-מחוזר כפי שהסיפור והארכיטיפ מייצגים. בקלף שלה רואים את קופידון מגיע בתעופה מאחורי פסיכה, אשר קשורה על סלע.

גם כאן, כמו בכל קלפי השניים, אנו די "תקועים" וצריכים להבין איך לעבור לשלב הבא. בשני גביעים הפיתרון הוא להפוך אקטיביים וליזום. למעשה, הקלף קורא לנו לחקור לעומק את נושא השאלה ולהיות תמיד כמה צעדים לפני הצד השני כך שיהיה לנו יתרון בכל צעד שנעשה. במצב אידיאלי נמצא עצמנו בסיטואציה בה נהפוך למחזר אקטיבי של הצד השני שהוא פאסיבי כאשר היוזמה והיתרון יהיו לצידנו. מחזר הוא, לדוגמה, מחפש עבודה המגיע לראיון והופך למראיין של מקום העבודה כדי לבדוק האם מקום העבודה בכלל מתאים לו.

אפשר להגיד שכשיוצא הקלף בקריאה אנו נמצאים במבחן, מבחן השפע. היקום בוחן אותנו, והתוצאות יהיו בהתאם לרמת ההשתדלות שלנו. אם נראה ליקום שאנו רוצים, נקבל את מה שאנו רוצים, אולם אם למשל מישהי אומרת שהיא רוצה זוגיות, אולם מה שהיקום רואה זו מישהי שמסרבת לחברה שרוצה להכיר לה מישהו, ש"לא בא לה" ללכת למועדון עם חברות ולהכיר בחורים, ושכשכבר מישהו מתחיל אתה היא נותנת לו טלפון שגוי - אם היקום רואה את כל זה, ברור מדוע אותה בחורה לא מתחברת לשפע של הזדמנויות כמו חברותיה, כי היא לא הצליחה לעבור את המבחן. התשובה שלנו בקלף זה: "תני לו את הטלפון שלך, לכי למועדונים, הירשמי לאתר היכרויות. זה אולי לא יצליח, אבל כשהיקום יראה שאת פועלת, זה יגיע.

שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית ומנהל את פורום הטארוט בוואלה! בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully