וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין ייאוש בעולם כלל

יצחק אהרון

18.8.2010 / 8:41

הוא נחשב לאחד מענקי הקבלה והחסידות ומשנתו הייחודית סוחפת עד היום אינספור מאמינים. ר' נ-נח-נחמ-נחמן מאומן

אחד האנשים המשפיעים והמעצבים ביותר את פניה של היהדות הוא ללא ספק ר' נחמן מברסלב, מגדולי ומחשובי המקובלים והחסידים. הגותו ותורתו מעניקים מבט חדש ומקורי על פנימיות האדם ועל העולם, וכתביו הרבים הנלמדים בכל רחבי העולם מעוררים עניין רב מאוד גם מחוץ למעגל החסידות וליהדות שומרת המצוות. דומה כי בין כל גדולי ההוגים היהודים שבדורות האחרונים אין עוד הוגה שמשנתו הייחודית משמשת כר פורה לפירושים, לכיווני מחקר ולהתעניינות נרחבת ברובד המיסטי-רוחני.

מעטים האנשים הנושאים את התואר 'יחיד סגולה'. ר' נחמן הוא המובהק ביניהם, שסיפור קורות חייו הוא לימוד תורה לשמה. הוא נולד בעיר מז'יבוז' שבדרום רוסיה בראש חודש ניסן בשנת 1772 והיה נינו של הבעל שם טוב. ר' נחמן גדל באווירה חסידית-קבלית וכבר בצעירותו קבע את ייעודו. מנעוריו התחיל להתבלט בכישרונותיו המיוחדים ובהשקפת עולם פורצת דרך. הוא הרבה להתבודד בחיק הטבע ושפך שיחו לפני הבורא בשפה פשוטה הבוקעת מהלב. הוא עינה את נפשו, לרבות בהימנעות ממאכל וממשקה ואף הרבה להתפלל שעות ארוכות.

ר' נחמן התחתן מיד אחרי בר המצווה ועבר להתגורר בבית חותנו. באותה תקופה אישיותו הממגנטת ודרכו הייחודית סחפו מאליהן את חסידיו הראשונים. בגיל שלושים העתיק את מגוריו לכפר ברסלב, מקום בו התגורר תלמידו המובהק ביותר, ר' נתן, שלימים הקים את חסידות ברסלב. כבר בהיותו מנהיג של החסידים החליט לעזוב אותם ואת ביתו ולעלות לישראל כדי להשיג התעלות רוחנית ולהגיע לשלמות נפשית.

הוא ציין את חשיבות הישיבה בארץ ישראל ואמר "כל העניין שלי זה ארץ ישראל". ביקורו בארץ ישראל השפיע עליו מאוד, עד כי דבריו בליקוטי מוהר"ן מהווים דוגמה לאהבת הארץ והערכתה: "מי שרוצה להיות יהודי, אי אפשר כי אם על ידי ארץ ישראל". לאחר שהות קצרה חזר לעיר הולדתו ונפטר ממחלת השחפת בשנת 1810 בהיותו בגיל 38.

עורר מחלוקות רבות

ר' נחמן נחשב לאחד מענקי הקבלה והחסידות ומייסד חסידות ברסלב, שהיא אחת הזרמים המרכזיים והתוססים בחסידות וביהדות בכלל. להגותו המחשבתית ולכתיבתו מעוררת ההשראה השפעה ניכרת ביהדות עד ימינו. לאחר מותו לא מונה לו יורש וקבוצת החסידים נותרה ללא אדמו"ר ומכאן דבק בהם הכינוי "טויטע חסידים" (החסידים המתים).

את משנתו ניתן ללמוד תוך כדי התהוותה, בשונה ממסכתות חיים שעתידות להילמד לעתיד לבוא. את חייו הוא הקדיש ללימוד תורה והיה פורץ דרך בתחום התפיסה המחשבתית של הדת היהודית. בשל היותו צעיר וחדשן הוא גרר אחריו תגובות קשות ועורר עליו מחלוקות רבות בקרב אדמו"רים רבים שלא הסכימו עם דרכו הייחודית. לטענתו, המהפכה הרוחנית שחולל בתקופתו הבעש"ט לא באה לידי ביטוי בחיים היהודיים באותם ימים. לשיטתו יש להשפיע על כל העולם בכללותו ולהביאו אל תיקונו ברוח החסידות הישנה.

ספריו הרבים ויצירותיו המופתיות כוללים בין השאר את ליקוטי מוהר"ן - אחד החיבורים המשפיעים והחשובים ביותר בעולם החסידות; סיפורי מעשיות שהם קובץ סיפורי אגדה בעלי ממד קבלי-הגותי עמוק, וספר המידות העוסק בתיקון המידות על כלל ההיבטים השונים בחיי האדם. כל אלה מעידים על אדם בעל שיעור קומה יוצא דופן עם גאונות מתפרצת שאינה יודעת גבולות. דמותו של ר' נחמן התרוצצה כל חייה על הגבול הסוער בין המודע ללא מודע. קרי, בין החיים הגשמיים במציאות העכשווית ובין חיים רוויים סמל בעלי משמעות מיסטית ורוחנית שופעת, הן בתודעת האדם לעצמו והן עבור הכלל.

המעלה הגדולה ביותר - התבודדות

ר' נחמן הדגיש בעיקר את ערכה של האמונה הפשוטה והחשיב רבות את כוח התפילה הבוקעת מן הלב. הוא ייחס ערך רב לחשיבותה של השמחה בחיים הדתיים, והחשש מפני ייאוש, פחד ועצב אפיין אותו לאורך כל הדרך. דוגמה לאימרה מפורסמת משלו בעניין זה: כל העולם כולו גשר צר מאוד, והעיקר - לא להתפחד כלל!". אולם, לשיטתו המעלה הגדולה ביותר היא ההתבודדות. דרך רוחנית מאוד שבה האדם חושף ללא משוא פנים את צפונות ליבו ומדבר עם הבורא בשפה פשוטה החפה מכול גינוני לשון גבוהים.

הוא הדגיש שכל מי שיקרא את התיקון הכללי, הוא תיקון פגם הברית הבנוי מעשרה מזמורי תהילים שאותם הוא ליקט וייחס להם חשיבות עליונה ומכרעת (טז, לב, מא, מב, נט, עז, צ, קה, קלז וקנ), מובטח לו שיזכה לשפע עצום ברוחניות ובגשמיות.

קברו באומן שבאוקראינה הפך לאתר עלייה לרגל לרבבות יהודים מכל הזרמים, וכך מידי שנה בראש השנה, אך גם במהלך השנה כולה, עולים יהודים רבים מכל העולם לקברו לשם קיום הבטחתו הנצחית. לעניין זה משמעות רבה ומניסיוני האישי אעיד כי רבים הם האנשים שנושעו וזכו לחסדים רבים בכל תחומי החיים לאחר ביקורם באומן.

מבחר פתגמים נפלאים של ר' נחמן:

* תשוקות גשמיות הן כקרני שמש בחדר חשוך. נדמה שיש בהן ממש, עד שאתה מנסה לתפוס אחת מהן.

* אתה נמצא במקום בוא נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות.

* אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן.

* השמחה איננה עניין שולי במסעך הרוחני - היא חיונית

* נהוג לחשוב שהשכחה הינה חיסרון. אני סבור שהיא יתרון. לדעת לשכוח, פירושו להשתחרר מכל תלאות העבר.

יצחק אהרון הוא איש קבלה, ראש מרכז "חכמה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully