וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי ירח

לא חייבים לדפוק שינה של 10 שעות כדי לקום עירניים. אפשר להסתפק גם ב-5, כל עוד תעשו את זה נכון - כתבה שישית בסדרה

לפחות שני ליטר ביום

כולם יודעים שכדאי לשתות לפחות שני ליטר מים (8-10 כוסות) ביום, ובמיוחד בחודשי הקיץ החמים. ובכל זאת:

אנחנו צריכים לשתות לפחות שני ליטר ביום!

מלבד העובדה שמים טובים לעור הפנים ושומרים לכם על הכליות, הם גם קשורים לאיכות השינה ורמת העירנות האופטימאליים אליה אנחנו רוצים להגיע. הגוף שלנו מאבד ביום ממוצע כמות נכבדת של מים, לפי הערכים הבאים:
כמעט חצי ליטר מים אנו מאבדים דרך הריאות.
חצי ליטר אנו מאבדים דרך העור.
ליטר וחצי עד שניים אנו מאבדים דרך מערכת השתן ומערכת העיכול.

כאשר הגוף לא מקבל מספיק מים, הוא נכנס למצב חירום ומגיב בשתי דרכים הרלוונטיות לאיכות השינה ומצב העירנות: הוא "מייצר" סוג של עייפות הפוגמת ברמת העירנות שלנו - רבים הסובלים מעייפות משעות הצהריים ואילך, יגלו שמצבם ישתפר פלאים, אם הם יתחילו לשתות בצורה מסודרת שתי כוסות כל כמה שעות.

בנוסף, אם הולכים לישון בגוף "צמא", הדם יהפוך סמיך מידי ולא יצליח לספק חמצן בצורה יעילה לכל האיברים, במיוחד למערכת העיכול, שזקוקה להרבה מאד מים כדי לתפקד במהלך הלילה. זו תפעל בצורה פחות יעילה והתוצאה תהיה יקיצה פחות איכותית ופגיעה ברמת העירנות במהלך השעות הראשונות של הבוקר.

חלומות טובים - אין, צרבת - אאוט

מערכת העיכול, הדורשת אנרגיה רבה כדי לפעול, מאטה את פעילותה במהלך הלילה ומתקשה לעבד את המזונות שהגיעו אליה במהלך השעות האחרונות של היום. אם תוסיפו אליה מאכלים כבדים לפני השינה, איכות השינה תרד.

הנחיות תזונתיות כלליות שישפרו את איכות השינה:
נסו להקפיד על ארוחת ערב קלה ולהימנע ממאכלים כבדים כמו בשר, דגים ושומנים. זכרו ואמצו את דברי הרמב"ם: "בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו בן מלך ובערב כמו אביון".

נסו להימנע בערב ממאכלים בעלי ריכוז סוכרים גבוה, העלולים להעלות את רמת האנרגיה לפני השינה ולהפריע לאיכות השינה במחצית הראשונה של הלילה.

מומלץ להימנע ממאכלים הגורמים לגזים, צרבות או בעיות עיכול. אלו עלולים ליצור שינה לא שקטה ולהקשות על הגוף להיכנס לשלבים העמוקים של השינה.

את המזונות הכבדים מומלץ לצרוך במהלך היום (בוקר וצהריים), כיוון שהם נותנים לגוף את האנרגיה שהוא צריך לטווח הקצר והארוך, ומעלים את רמת העירנות.

המזונות הקלים, הכוללים בעיקר פחמימות , הם אלו המייצרים אנרגיה לטווח קצר ולכן הם סוג המזונות שעדיף לצרוך בשעות הערב. בנוסף, מחקרים מראים שתזונה המכילה בעיקר פחמימות בשעות הערב, עוזרת בייצור המלטונין, הורמון השינה.

שאלה-תשובה

שאלה: האם חיוני להקפיד על מועדים קבועים לשינת לילה ויקיצת
בוקר?

תשובה: כן, מכיוון שכך בנויה המערכת הפיזיולוגית שלנו. היא זקוקה לשיתוף פעולה בו אנו נלך לישון ונקום בשעה קבועה. על הצורך הזה כתבתי במאמר הראשון בו הצגתי את הקשר בין טמפרטורת הגוף למחזוריות השינה.

האם כשמתכננים לקום מוקדם מהרגיל כדאי ללכת לישון מוקדם יותר?

תשובה: לא. עדיף לתת לגוף לקום עייף יותר ו"לספוג" במקרה חד פעמי זה את תופעות הלוואי הנלוות ליקיצה מוקדמת. אם זה אפשרי, מומלץ לישון 45 דקות במהלך היום ולהחזיר קצת אנרגיה שחסרה לגוף, ניתן לפצות על עייפות זו בצריכת מזונות קלים במהלך הערב ותזונה כבדה יותר במהלך היום. כמו כן מומלץ ביום שכזה להיות כמה שיותר בשמש (על נושא זה כתבתי בהרחבה במאמר השני), והכי חשוב הקפידו במקרה שכזה שלא לצרוך קפה לפחות שש שעות לפני השינה ותנו לעצמכם לישון טוב בלילה שאחרי.

ללכת לישון מוקדם יותר לא יפתור את הבעיה, כיוון שכניסה למיטה מוקדם יותר לרוב תסתיים בשכיבה ללא שינה במיטה במקרה הטוב, ובמקרה הרע שינה מוקדמת יותר תשבש את מחזוריות השינה ובלילה למחרת הגוף יצפה שנלך לישון שוב מוקדם יותר.

תגובות ושאלות בנושא שינה אפשר להשאיר כאן באמצעות כפתור התגובות. שאלות נבחרות ייענו במאמר הבא.


הכותב:
© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully