וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על היאנטרה יוגה - היוגה טיבטית

ירון בהיר

14.7.2010 / 8:25

גם הטיבטים לא ויתרו על התענוג הכרוך בנשימות ובשליחת איברים לכיוונים שונים, והביאו אל העולם את היאנטרה יוגה

לרוב, כשאנו מדברים על יוגה, אנו מקשרים אותה עם התרבות ההודית, ובצדק. אך למעשה בתרבויות אחרות לא ויתרו על התענוג שבשליחת איברים לכיוונים שונים בשילוב שאיפות ונשיפות, ולכן ברחבי המזרח התפתחו תרגילים פיזיים שמשפיעים לטובה על הגוף והתודעה, כמו ה-צ'י קונג והטאי צי'. חברינו מוקפי הרכסים המושלגים שבטיבט, פיתחו גם כן שיטת תנועה (למרות שמקורה הוא אכן בהודו) שנקראת בטיבטית "טרול קור" והובאה למערב על ידי נמקאי נורבו רינפוצ'ה, שגם העניק לה את השם "יאנטרה יוגה".

היאנטרה יוגה היא שיטה שמשלבת נשימה ותנועה על מנת ליצור איזון בין התודעה לגוף הפיזי והאנרגטי. בעבר הועברה שיטת תרגול זו למתרגלים מתקדמים לאחר שעברו שנות אימון רבות, אך לפני כשלושה עשורים, מתוך צורך לפתח שיטה שתעזור לתלמידים המערביים לאזן את הגוף-תודעה, החל נמקאי נורבו רינפוצ'ה להעביר את היאנטרה יוגה לתלמידיו. אל ארצנו היא הגיעה באיחור ורק לפני כשנתיים נערך כאן קורס ראשון עם המורה ליוגה נעמי זייץ, שאורגן על ידי "אטי" - קבוצת תלמידים של רינפוצ'ה.

באוגוסט הקרוב ייערך קורס נוסף של יאנטרה יוגה, שיועבר על ידי אורית קינן תחת השגחתו של פאביו אנדריקו, התלמיד הראשון שהוסמך ללמד יאנטרה יוגה ומלמד שיטה זו מאז אמצע שנות השבעים. כמו כן הוסמך אנדריקו על ידי רינפוצ'ה ללמד ולהכשיר מורים ליאנטרה יוגה. לשמחתי, יצא לי לפגוש את אורית קינן ולשאול אותה מספר שאלות לקראת הקורס, על מנת להבין טוב יותר מה הטיבטים עושים לחיטוב התודעה.

להבין את טבע התודעה

- אז מה זה בעצם יאנטרה יוגה?

- "היאנטרה יוגה היא שיטה בסיסית ויסודית להטמעת המהות העמוקה של לימודי הדזוגצ'ן בשלוש הדלתות (גוף, קול ותודעה) של המתרגל. דרך תנוחות ותנועות המשולבות עם הנשימות, האנרגיה של המתרגל מוסדרת ומגיעה להרמוניה, מה שמאפשר לתודעה למצוא את האיזון האותנטי והרגיעה, שהם הבסיס להימצאות במצבה הטבעי".

- כלומר, עיקר התרגול נעשה דרך תנועה שנמצאת בקואורדינציה עם נשימה?

- "נכון, התנועה מבוצעת בקואורדינציה מלאה עם הנשימה ובעצם תומכת באחזקות הנשימה השונות איתם אנו עובדים ביאנטרה יוגה".

- יאנטרה יוגה היא לא שיטת היוגה היחידה שמשלבת תנועה ונשימה וכניסה למצב תודעתי אחר - גם בהאטה יוגה יש מאפיינים כאלה. מה לדעתך ההבדל בין שתי השיטות?

- "יש דמיון רב בתנוחות אליהן אנו מגיעים בשתי השיטות, אולם הדרך להגיע אליהן שונה במהותה. ביאנטרה יוגה, כל יאנטרה היא בעצם משהו שבנוי מ-7 משפטים של תנועות פיזיות המשולבות בתנועה נשימתית משתנה. בחלקה המרכזי של כל יאנטרה התנועה מאפשרת אחזקת נשימה ייחודית הפועלת באופן עדין ועמוק על המצב האנרגטי והתודעתי של המתרגל".

- זה לא מהיר מדי ומלחיץ?

- "התנועה בשיטה זו היא הרמונית, זורמת וחופשייה, אין בה שום דבר מלחיץ. במידה ולמתרגל יש קושי לשהות בתנוחה מסוימת, מתאימים את התנוחה ליכולתו מבלי לפגוע בביצוע אחזקת הנשימה".

- איך השפיעה עלייך היאנטרה יוגה?

- "ליאנטרה יוגה יש השפעה מאוד מאזנת ומקרקעת עלי. פחות מתח נוכח בחיי והחיים בכלל נחווים באופן פשוט וקליל יותר. בשבילי זה הרבה מאוד".

- לאיזה אנשים מתאים התרגול הזה?

- "לכל אחד, לכל מי שרוצה לחיות באופן בריא ומאוזן יותר. ומי לא רוצה באיכויות אלה? אבל אין ספק שלא כולם מרגישים שזה התרגול המתאים להם".

- הזכרנו קודם את ה'דזוגצ'ן', מה השמשמעות של זה בעצם?

- "משמעות המילה 'דזוגצ'ן' הינה 'השלמות הגדולה'. זו דרך הנסמכת על ההכרה בשחרור עצמי, והבנת טבעו האמיתי של הפרט – ללא עיוותים והטעיות ומתוך הירגעות במצב זה".

- למה אנחנו מבקשים להבין את הטבע של התודעה?

- "כי כולנו רוצים לחיות חיים מאושרים ונטולי סבל".

- והיאנטרה יוגה היא שלב הכנה להבנה הזאת?

- "הנשימה שלנו קשורה באופן הדוק לרגשות שלנו ולמצב תודעתנו. תרגול היאנטרה יוגה מאפשר שליטה על הפראנה (אנרגיית החיים). כאשר זו מאוזנת, קיים בסיס שמאפשר למתרגל לגלות ולשהות במצב הטבעי של התודעה. גם עבור אלה שאינם מתרגלי דזוגצ'ן, ליאנטרה יוגה השפעות חיוביות רבות הן בהיבט הבריאותי והן בהיבט הרגשי והמנטאלי".

ב- 4-8 באוגוסט תעביר אורית קורס ביאנטרה יוגה בסטודיו רבניצקי בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully