וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדשא של הישן ירוק יותר

היא פתח לעולמכם הנפשי והרוחני ודעתכם תשתבש עליכם בלעדיה. שינה - תנו לה את הכבוד המגיע לה. חלק ראשון

"השינה היא שמץ מן המוות, שאנו שואלים לנו, כדי לקיים וכדי לחדש אותו חלק של החיים שנידלדל במהלך היום" (ארתור שופנהאור).

השינה היא מפתח לעולמות רבים וחשובים בחיינו: בזכותה אנחנו עירניים ומלאי מרץ במהלך היום, היא גורם חשוב בצלילות הדעת שלנו והיא גם הפתח לעולמנו הרוחני, לנפש ולהתעוררות רוחנית.

זה מפתיע עד כמה אנו ממעטים להעריך את השינה שלנו ואת החשיבות שלה. רבים מהאנשים עובדים קשה, ישנים לא טוב, קמים עייפים, רצים לעבודה ורק בסוף השבוע ישנים כמו שצריך. עם תחילתו של השבוע החדש הכול מתחיל מההתחלה ואנו נכנסים למרוץ החיים מבלי לחשוב שניתן לשפר את כל זה, שניתן לשפר את איכות השינה ולהיכנס למסלול של חיים טעונים באנרגיה ומלאי מרץ.

גם בעולם הרוח, עבור אלו המשתמשים בחלומות ככלי להתפתחות, פעמים רבות חסרה המודעות לאיכות השינה שלנו. ללמוד וללמד חלומות, תחום הקרוב מאוד לליבי, זה אתגר מאד רציני בעיניי. לא מדובר רק בשיעורים אקדמיים העוסקים בסימבולים, או בשיעורי מבוא בפסיכולוגיה. ללמוד חלומות זה יציאה למסע חניכות של ממש, בו אנו צריכים לעבוד ברצינות ולהתחיל מסע של התעוררות. זהו מסע הדורש מהתלמיד להיות מאוד רציני ורבים מהתלמידים שאני מכיר מתמידים ועובדים מאד ברצינות כדי לעורר את המודעות שלהם בחלום ובמציאות.

כדי שנוכל להשתמש בחלומות ככלי של ממש, אנו צריכים קודם כל להכיר את הכלי העוצמתי הזה, ולדעת כיצד להשתמש בו כמו שצריך. ראשית, אנו צריכים להכיר בעובדה שהכל מתחיל בשינה ועלינו ללמוד לישון נכון, שהרי מה הטעם להתחיל לעשות עבודה עם חלומות מבלי להיות מסוגלים לישון ולחלום כמו שצריך? לכן, לטובת אלו הרוצים להיכנס לעולם החלומות טוב יותר, ולטובת אלו הרוצים פשוט לישון טוב יותר ולהיות מלאי מרץ במהלך היום, אני מקדיש את המאמרים הבאים העוסקים בהבנת הפיזיולוגיה של השינה.

אפשר למות מזה

אתחיל מכמה עובדות שפחות מודעים אליהן בתחום החלומות והשינה:

• במחקרים שנעשו במעבדות שינה, הוכח שכאשר מונעים מהאדם את היכולת לחלום (נותנים לו לישון 6 שעות ויותר, אך לא לחלום) הוא מתקשה לשמור על צלילות הדעת ותוך ימים ספורים מפתח הזיות. ניסויים שנעשו על כלבים וחתולים הראו שמניעת חלום גורמת למותם של בעלי החיים בתוך 7-10 ימים.

• בעבר היה נהוג להרדים בכוונה פצועים כיוון שהשינה עזרה בריפוי הפציעות.

• אדם בוגר זקוק ל- 6-7 שעות שינה, לא יותר. אלו הישנים באופן סדיר מעל 8 שעות מפתחים סימפטומים של התמכרות לשינה. סימפטומים אלו דומים לסימפטומים שמפתחים אלו הסובלים מהיעדר שינה. באופן פרדוקסלי, עודף שינה יוצר תחושה של חסך שינה, מה שגורם לרצון לישון יותר.

• השינה בלילה מתחלקת למחזורי שינה בני כשעה וחצי. לקראת סיום כל מחזור שינה מתרחש שלב החלום, ובסיום המחזור אנו מתעוררים לכמה שניות ומתחילים מחזור שינה חדש.

• החלום עצמו הוא מרכיב קטן מהשינה. אנו חולמים כ- 45 דקות במהלך הלילה והחלום נמשך בין דקה לחצי שעה, בהתאם למחזורי השינה.

• חלום צלול, או בשמו האחר - חלימה, אותה שליטה על חלום שנתפסת בעיני רבים כבלתי אפשרית, אינה מתרחשת רק בזמן החלום. מחקרים אחרונים מראים שהחלימה יכולה להתרחש במהלך כל מחזורי השינה.

• במהלך מחזור השינה ישנו עוד שלב משמעותי (פרט לשלב החלום) הנקרא השלב השני, וכמעט ממחצית הלילה אנו נמצאים בשלב זה. שלב זה נקרא גם השלב הפרדוקסלי והחלק המעניין הוא שבשלב זה אנו מפעילים מודעות סלקטיבית. אנו יכולים להתעורר מלחישה קלה, או לזכור קולות שהיו בחדר מצד אחד, אך מצד שני יכולים להתעלם לחלוטין מרעשים אחרים ויכולים להמשיך לישון בשקט גם אם יש רעש מחריש לידינו.

• במהלך השינה המוח מאיט את התדר שלו והוא מגיע עד לתדר של 2-3 הרץ, תדר אותו ניתן למצוא גם אצל אנשים הנמצאים בתרדמת.

שינה וטמפרטורת הגוף

עד כמה שזה נשמע אולי מוזר, איכות השינה שלנו, כמו רמת הערנות במהלך היום, נקבעת על-ידי טמפרטורת הגוף שלנו. בשונה ממה שמלמדים בשיעורי ביולוגיה בתיכון, טמפרטורת הגוף אינה קבועה. טמפרטורת הגוף משתנה במהלך היום ויכולה להגיע אפילו להפרשים של עד כמעט שתי מעלות צלזיוס. בצעירותי, קצת לפני שפרשתי ממכון לחקר השינה ששם עבדתי כטכנאי רישום שינה שלוש שנים, נחשפתי בפעם הראשונה למחקרים בנושא חשוב זה. אני זוכר שכשקראתי על השפעת טמפרטורת הגוף על מחזור השינה, זה עורר בי התרגשות והבנתי שיש כאן תגלית אמיתית. רק שנים מאוחר יותר כשהתחלתי ללמד חלימה הבנתי כמה נתון זה חשוב וכפי שתגלו בהמשך – זהו המפתח לשינה טובה.

למעשה, טמפרטורת הגוף היא הגורם המרכזי הקובע את איכות השינה שלנו בלילה ואת רמת הערנות שלנו במהלך היום. אצל אדם בריא כשעתיים עד שלוש שעות לפני היקיצה טמפרטורת הגוף מגיעה לרמה הנמוכה ביותר, והיא יכולה להגיע אפילו לכ-36 מעלות צלזיוס (35.7 מעלות למי שמודד את הטמפרטורה במדחום בצורה אוראלית). קצת לפני שאנו מתעוררים טמפרטורת הגוף עולה במקצת (עשירית מעלה בדרך כלל) וביקיצה אנו יכולים למדוד טמפרטורה של 36.1 מעלות. כשאנו מתחילים את היום טמפרטורת הגוף שלנו עולה ומטפסת לטמפרטורה של עד 37 מעלות וחצי לאחר הערב.

ואז מגיע החלק החשוב: בלילה, בד"כ סביב השעה 22:00 טמפרטורת הגוף מתחילה לרדת וכשזה קורה אנו נרגיש עייפות ונרצה ללכת לישון. למעשה, מה שקובע את רמת הערנות שלנו או את הצורך שלנו לישון, היא היכולת של הגוף להעלות את טמפרטורת הגוף שלו במהלך היום והיכולת שלו לאפשר צניחה מהירה של טמפרטורת הגוף בלילה.

"רגע אחד", אני משוכנע שהייתם אומרים אם הייתם שומעים דברים אלו בשיעור, "אבל פעמים רבות במהלך היום אנחנו מרגישים נפילה אנרגטית, במיוחד סביב הצהריים, מה זה אומר?" זה אומר, חברים, שבצהריים יש ירידה של כמעט חצי מעלה וזו הסיבה שאנו מרגישים עייפות. אנו בדרך כלל נלחמים בבעיה חמורה זו: שותים קפה, הולכים לעשות כושר, מעשנים. "משהו לא בסדר איתי", רבים חושבים, אבל האמת היא שאין מה לדאוג - אנחנו לא חולים, וזהו מצב טבעי. הגוף רוצה לישון קצת ואם תתנו לו, הוא יגיד לכם תודה ויאפשר לכם רמות אנרגיה חדשות. אך גם כאן צריך לשמור ולעשות את זה נכון, בזמן הנכון ובמידה הנכונה ועל התרומה של שינת היום אדבר במאמרים הבאים.

יש מצבים ומקרים שבהם מחזור טמפרטורת הגוף לא סדיר, למשל במקרים כמו ייעפת (ג'ט לג). משהו משתבש וטמפרטורת הגוף לא מצליחה להשתנות. בחלק גדול ממקרים אלו, בהם העלייה והירידה של טמפרטורת הגוף כמעט ולא קיימת, זו הסיבה לאיכות שינה נמוכה ובמקרים מסוימים סימפטום זה מעיד על הפרעות שינה או נדודי שינה.

אז מה עושים? איך מצליחים לישון טוב? איך שומרים על ערנות ומרץ במהלך היום? ואיך ניתן להשפיע על טמפרטורת הגוף ולהעלות אותה במהלך היום (ולא, אין צורך ללכת עם תנור לעבודה)? על כל השאלות החשובות האלו ואחרות אענה במאמרים הבאים.

בינתיים, עד השבוע הבא, אני רוצה לתת לכם שיעורי בית ואני ממליץ להתחיל כבר מהיום למדוד את טמפרטורת הגוף שלכם. מדידה נכונה של טמפרטורת הגוף (ואגב, מדידה אוראלית היא נמוכה בכשלוש עשיריות מעלה מהחום האמיתי שלנו), תעזור לנו לדעת מתי הגוף שלנו באמת מצפה שנלך לישון ומתי אנו אמורים להתעורר.

את המדידות יש לעשות בשיטתיות ולנהל רישום. אני ממליץ לעשות לפחות 6 מדידות. מדידה אחת בבוקר, עם היקיצה, ואחת נוספת בלילה לפני הכניסה למיטה. במהלך היום בצעו עוד כארבע מדידות, במיוחד כשיש נפילה אנרגטית.

שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית ומנהל את פורום הטארוט בוואלה! בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully