וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באנו חושך לגרש

ד"ר ניר ברוש

31.5.2010 / 0:40

לפני שאתם מדלגים בחדווה או בצער משיטת טיפול אחת לשיטה אחרת, זכרו שהכוח האמיתי לריפוי מצוי בתוככם

במסגרת עבודתי אני נתקל באנשים רבים עם בעיות גופניות ונפשיות שונות. עם הזמן הבחנתי בכך שניתן לחלק אנשים אלו לשתי קבוצות: האחת היא קבוצת "האסכולה הישנה", שמתאפיינת בגישה - "אתה הרופא, המחליט, ואני אעשה כדבריך", ולעומתה קיימת קבוצה צעירה יותר, עם גישה למקורות המידע הרפואיים באינטרנט, שלוקחת אחריות מלאה על הטיפול. מטופלים מהסוג הזה מגיעים לטיפול עם דפי מידע אינטרנטיים, ידע עדכני והמלצות מקצועיות שהוכנו מראש. על מטופלים אלו ניתן לומר שהם הופכים כמעט לרופאים של עצמם.

מגמה זו ברפואה, שבה הכוח חוזר לידיו של המטופל, מהווה מדגם מייצג של מגמה כוללת, המחלחלת לכל תחום ותחום בחיינו. ניתן למצוא לה מקבילות בתחום הטיפול בנפש. למשל, לאחרונה נצפית התפשטות כלל עולמית של שיטות ריפוי יעילות ביותר, אשר טוענות כי האחריות והכוח לריפוי נמצאים בידיו של המטופל עצמו. כלומר, לא עוד היועץ, הפסיכולוג, או המאמן האישי הם המקור לפתרון בעיות, אלא האדם עצמו, מתוך משאביו הפנימיים הינו בעל הסמכות והכוח לכך.

מבין שלל השיטות והטכניקות הללו ישנן שתי שיטות מובילות בתחום שהפכו לסיפור הצלחה עולמי. אלו הן "העבודה" של ביירון קייטי, ו"המסע" של ברנדון בייס.

העבודה

כך תיארה ביירון קייטי את השיטה שפיתחה למגזין טיים, לאחר שנבחרה על ידיו לאחת מ-100 האנשים המשפיעים ביותר על המילניום הבא: "זו (שיטת העבודה) דרך לחתוך תחת כל דבר, שמחזירה את האחריות לידיו של האדם. האדם צריך לחפש את תשובותיו שלו, ולא את התשובות שמציע לו העולם".

"העבודה" היא סיפור הצלחה עולמי מסחרר, עם רב המכר שכתבה קייטי "לאהוב את מה שיש", שמתאר את השיטה ותורגם למעל 20 שפות, ופעילות רחבת היקף שכוללת את כלל שכבות האוכלוסייה - ממנהלים ובעלי חברות, ועד לילדים במצוקה ואסירים בבתי כלא. בשיטה זו של חקירה עצמית, הכוללת 4 שאלות והיפוך, יכול כל אדם לנפץ בכוחות עצמו כל תפיסה של המציאות שגורמת לו לסבל.

אינספור התיאורים של אנשים ש"העבודה" שינתה את חייהם מקצה לקצה, ויחסית במהירות, מוכיחים שהשיטה אפקטיבית ביותר. דוגמה אחת לכך היא התיאור מעורר ההשראה של א', לאחר שיישם את שיטת העבודה ברגע של משבר בחייו: "את העוצמה שקיבלתי באותו רגע אני תולה בשמחה שחוויתי, והיא הייתה ביטוי של בוז לכל המחשבות שלי שגורמות לי סבל עכשיו. פשוט לגלגתי לסבל כביכול, והרגשתי שאני משוחרר לגמרי... שמתי לב שכאשר אצלנו הדברים מאוזנים, אין מצב שהסביבה לא תרגיש את זה בצורה מיידית ותגיב במאור פנים..."

המסע

בעוד ש"העבודה" מלמדת אותנו כיצד להשתחרר ממחשבות מעוררות סבל, שיטת "המסע" של ברנדון בייס מכוונת לריפוי רגשות ומכאובים גופניים. גם כאן מדובר בטרנד עולמי סוחף. נכון להיום הטכניקה נלמדת במעל 30 מדינות בעולם, ספר רב מכר שמתאר את השיטה תורגם ליותר מ-20 שפות, וברחבי העולם מופעל פרויקט התנדבותי לסיוע לאוכלוסיות נחשלות.

כאשר נשאלה בייס מהו לדעתה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי קונבנציונאלי לבין הריפוי שמתרחש בטכניקת המסע, היא הסבירה כי בעוד שהפסיכולוג שואל שאלות אותן המיינד מנסה להבין ולנתח, ב"מסע" לא מתעניינים במה שהאדם חושב שקרה או בסיבה לכך, מכיוון שאז האדם חג בתוך עצמו במעגלים. במקום זאת, נכנסים פנימה לתוך הרגש, עד שמגיעים לשכבת הרגש שבראה את הסיפור מלכתחילה. נכנסים אורגנית לתוך הגוף ומנקים את המודעות.

"לי עצמי הרי היו זיכרונות שעבדתי עליהם שנים", מספרת בייס, "אבל רק כשסלחתי – הם הלכו ממני, הם הסתיימו". ישנם תיאורי מקרה של אנשים שנרפאו בעזרת "המסע" מסוגי סרטן שונים, כולל סרטן ריאה, ראש ושד. בייס עצמה החלימה מגידול ברחם באמצעות "המסע" ושיטות טבעיות שונות, ובעלה נרפא מדיכאון כרוני. מרשימים במיוחד הם תיאורי המקרה של ריפוי רגשות וטראומות עבר. כאן מדווחים מתנסים רבים על תוצאות עמוקות ומהירות יחסית. בייס עצמה מעידה כי אחת לשבוע היא עוברת בעצמה את המסע, נאה דורש נאה מקיים.

האור הלבן

"האור הלבן" היא שיטה צעירה פרי פיתוח ישראלי, המצטרפת לשתי אחיותיה הוותיקות במגמה של החזרת הכוח והסמכות לידינו בכל הנוגע להבנת עצמנו. את השיטה פיתח שי טובלי, סופר, הוגה דעות ומורה רוחני, בין השאר בהשראת טכניקות ביניהן "העבודה", "המסע", "זירו פוינט" של ד"ר גבריאל קאזנס וטכניקת "שחזור גלגולים".

שיטת האור הלבן גורסת כי בכל אחד מאיתנו מסתתר אור פנימי שבו מצויות התשובות לכל שאלותינו, ושדווקא כוח זה של האור הפנימי הוא שיכול לפתור את בעיותינו ולתת לנו את הכוח לכוון את חיינו, ולא עצות חיצוניות לנו. בתהליך פשוט ומהיר המותאם לכל אחד, כל בעיה בחיינו יכולה להפוך למקור של שמחה ואושר, לאחר שהובנה על ידינו כהלכה. השיטה עצמה צעירה מאוד, בת חצי שנה בלבד, וכבר מחוללת שינויים משמעותיים בחיי המתנסים בה.

ישנם דיווחים על בעיות גופניות שנפתרו באמצעות השיטה - כאבי גב, ברכיים, בעיית עור ארוכת שנים ועוד. בנוסף, שיטת האור הלבן עובדת באפקטיביות על דפוסים ומשקעים רגשיים. דוגמה לכך הוא סיפורה של ג', אישה שחשה מאז ילדותה נטושה ידי אביה הביולוגי, לאחר שעזב אותה ואת אמה. ג' גילתה במהלך טיפול באור הלבן כי היא ואביה מעולם לא נפרדו, כיוון שברמה הרוחנית העמוקה ביותר הם שותפים ואחים למסע. השחרור שג' חוותה לאחר התנסותה היה עצום, והיא דיווחה כי מטען כבד של שנים הוסר מעליה, מתוך הבנה פנימית עמוקה של מסע החיים והקשר העמוק שלה ושל אביה.

אם כן, לאור הנאמר, האם ניתן לומר כי מתחיל להיסלל כאן נתיב חדש להבנה, ריפוי והכוונה עצמית, אשר יוכל להחליף בבוא העת את השיטות המוכרות והישנות דוגמת הפסיכואנליזה? הנבואה, כמו שאומרים, לשוטים ניתנה. לעת עתה ניתן לקבוע כי הולך ומתבסס כאן זרם חדש, שצובר פופולאריות רבה בקצב הולך וגובר, אשר מחזיר את הכוח מידי המטפל המסורתי לידיו הטבעיות של המטופל, לידינו אנו.

הכותב הוא רופא קונבנציונאלי והומיאופת קלאסי, ומנחה מוסמך בשיטת "האור הלבן"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully