וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך ארוכה ומפותלת

אתם נופלים, מתייסרים ועוברים חוויות קשות, אבל בסוף תשרדו הרי וחיוך של ניצחון יעלה על פניכם. חלק ראשון

"יתר על כן, איננו צריכים אפילו להסתכן בהרפתקה עצמה, משום שגיבורי כל הזמנים עברו אותה לפנינו. המבוך ידוע לפני ולפנים, עלינו רק ללכת אחרי החוט המוביל בדרכו של הגיבור, ובמקום שחששנו פן נמצא תועבה, נמצא את אלוהים. במקום בו חשבנו שנהרוג את זולתנו, נהרוג את עצמנו. במקום בו חשבנו לפרוץ החוצה, נגיע למרכז קיומנו. ובמקום שחשבנו כי נהיה בודדים, נהיה עם כל העולם". (ג'וזף קמפל - "כוחו של מיתוס")

יש הרבה מחלוקות סביב השאלה: האם נכון לספר לילד בן 6-7 סיפורי מיתולוגיה? יש הרבה טענות נגד: הילדים לא מספיק גדולים, מוסר ההשכל מורכב מידי עבורם ועוד. אחד האבות שהשתתף בשיעור שהעברתי בנושא אמר שמדובר בסיפורים אכזריים, בהם הגיבור סובל, מתייסר ועובר קשיים. "אלו אינם סיפורים לילדים", פסק.

אך למרות הטענות הרבות ישנה טענת בעד אחת מנצחת. אם ננסה לבחון את הסיפור בעיני הילד נגלה מה מיוחד וחשוב בסיפורים אלו: הילד חווה דרך הסיפור את עצמו. נכון, הגיבור נופל ועובר חוויות קשות, אבל הדבר החשוב הוא שהגיבור שורד. הוא מצליח למרות התלאות וכשהכל מסתיים – עולה חיוך ניצחון על פני הילד. חיוך קטן השווה אלף מילים, כי הניצחון אותו חווה הילד הוא כבר לא של הגיבור המיתולוגי אלא של עצמו, והוא מבין שכן, החיים קשים לפעמים, אבל בסוף מנצחים. לא מדובר כאן במוסר השכל מורכב, אלא בהדרכה בסיסית לחיים.

מסע הגיבור הינו אחד המוטיבים המרכזיים בכל הסיפורים המיתולוגיים וסיפורי העמים. לרוב יהיה זה סיפור על אדם "הנולד" עם כוחות מיוחדים ולפעמים על אדם רגיל ההופך להיות מיוחד, אך דבר אחד בטוח: לכל הגיבורים האלו לא קל. הם עוברים תלאות וייסורים, יש להם אויבים, הם כל הזמן במתח ולחץ והכי גרוע – הם בודדים. אולי בעצם זה לא כיף להיות גיבור כשחושבים על זה, אך סיפורים אלו לא נוצרו לשם שעשוע, אלו סיפורים הבאים לספר לנו על עצמנו והם מפת הדרכים שמצייר לנו הלא מודע הקולקטיבי. מפה העוזרת לנו להבין את הדרך לחיים מאושרים ומלאי סיפוק.

במיתולוגיות השונות ישנם שני סוגים של מסעות גיבור: האחת נקראת מיתולוגיה של צד ימין והיא מלמדת כיצד להישאר חלק ממערך החברה. כאן הגיבור לומד לקבל על עצמו את הערכים של החברה ולומד להיות חבר מכובד, תורם ושותף למאמץ החברתי. במיתולוגיה השנייה נוכל למצוא את מסע גיבור מסוג אחר, מיתוס של צד שמאל: הגיבור אינו מרגיש חלק מהחברה, הוא מרגיש חריג, לא מתאים ונפלט החוצה. בעקבות זאת הוא יוצא למסע של גילוי עצמי ועוזב את המוכר והבטוח לטובת מקום מסוכן, בו אין לו תמיכה או עזרה – מסע קשה שבסופו הוא מגלה מי הוא.

בשבוע שעבר כתבתי על סיפורם של ארבעת האבירים, ארבעה נסיכים שהיו צריכים לצאת למסע התבגרות שבסופו הם יהפכו למלכים. בסדרת מאמרים זו אציג גיבורים נוספים הקיימים בקלפי הטארוט היוצאים למסע, ואכתוב על מסע ההתבגרות שלהם, המסע אל ה"אני".

שני מטות – יאסון וגיזת הזהב

לגיבור שלנו בסיפור גיזת הזהב קוראים יאסון וכבר מגיל צעיר מאוד הוא מרגיש נטע זר, לא שייך. הוא בו יחיד למשפחה של איכרים ועובד קשה כדי לעזור למשפחתו. יש לו הורים אוהבים מאוד, משפחה חמה, אך הוא בכל זאת מרגיש שמשהו חסר, שהוא נועד לעשות דבר אחר, נועד לגדולות. יום אחד הוא מקבל מכתב (מזכיר את הסיפור של הארי פוטר, לא?) ובו הוא מוזמן לבית הספר של כירון, גדול המורים ביוון, זה שבאופן אישי אימן את הרקולס ותחת ידיו האמונות עברו מלכים וגיבורים רבים.

מה שהוא לא יודע זה שהוא בן מלך החי בגלות. אביו נרצח על ידי דודו ואילולי נאמני השלטון שהבריחו אותו מבעוד מועד, גורל דומה היה נופל בחלקו. יאסון הוא צאצא של אל, ואכן נועד לגדולות, אך לפני שהוא יתחיל את המסע האמיתי שלו עליו ללמוד, להתפתח ולהכיר את הפוטנציאל הנמצא בתוכו.

שני מטות הוא קלף העוסק בלימודים, ומסע הגיבור, מסע ההתבגרות שהשואל צריך לעבור, יתרחש רק אם הוא ילמד. כמו יאסון, השואל מרגיש לא שייך, שהוא נועד לגדולות, אך הסוף הטוב אותו הוא מחפש עוד רחוק וכדי להגיע אליו עליו תחילה ללמוד. כך למשל, אם השואל רוצה קידום בעבודה, עליו להכיר בעובדה שלמרות כישרונותיו הרבים, הוא עוד לא מוכן. כשהוא יסיים את התואר, כשיכיר את המחלקות השונות, את ההיבטים השונים של התפקיד שלו, אז הוא יהיה מוכן לקידום. אם השואל רוצה קידום עליו להפסיק להתמקד בקידום, ולהתחיל לשים לב ללימודים שתחילה עליו לעשות.

זה היה נפלא אם בזוגיות הייתה הבחורה יושבת בדייט ושואלת את בן הזוג הפוטנציאלי: "ובכן, יוסי, ספר לי היכן למדת זוגיות", והוא היה אומר: "למדתי זוגיות בטכניון וסיימתי בהצטיינות". "מעולה", תשיב הבחורה "יוצאי הטכניון הם בני הזוג הכי טובים שהיו לי. מבחינתי אפשר להתחיל זוגיות".

אך שיחה כזו לא תתקיים ועל אף שזה רעיון לא רע ללמוד תואר ראשון בזוגיות, לימודים אלו אינם אקדמיים. קלף שני מטות בזוגיות מראה שמשהו עוד לא בשל אצל השואל בתחום הזה. זה לא אומר שצריך ללכת לפסיכולוג ולדבר שנים על הילדות שלנו, אולם זה הזמן לזהות את המקומות בהם יש לנו קושי ולטפל בהם. בנוסף, הקלף מראה שזה הזמן להיות יותר נוכח ולהכיר טוב יותר את הצד השני: לעשות דברים ביחד, להקשיב יותר, להתעניין, וכך כשנהיה ערים לחסרונות שלנו, כשנטפל בעצמנו וכשנהיה מוכנים פשוט להיות שם בזוגיות – הזוגיות תצלח.

ארבעה מטות – היציאה למסע גיזת הזהב

יאסון מחזיר לעצמו את הממלכה ודודו (כן, אותו הדוד שלקח מאביו את השלטון) מודה בעובדה שהוא המלך, אך שוב זה אינו מספיק - כדי לקבל את המלוכה עליו לצאת למסע הרפתקאות. "אתה צעיר, חסר ניסיון ולמרות שהממלכה מגיעה לך, לא גדלת כאן ואינך מכיר את האויבים או את החברים שלך. אם תעלה לשלטון, העם יתמרד", אמר לו הדוד. "לך וחפש את גיזת הזהב וכשתמצאנה תהיה הגיבור שהעם מחפש ואז וודאי שתוכל למשול".

יאסון מסכים לכך, מדוע? כי הוא בכל זאת מרגיש שהוא עדיין אינו מוכן. בזכות הכריזמה שלו והאש הבוערת בו, הוא מגייס לעזרתו נסיכים (בני אלים נוספים) וגיבורים רבים (לרבות הרקולס ואורפיאוס). ספינה מפוארת וחזקה נבנתה עבורם, שכונתה על ידי הגיבורים בשם "ארגו", והגיבורים שלנו, הנקראים "הארגונאוטים", יוצאים לדרך.

קלף ארבעה מטות בקריאה הוא קלף חיובי, המדבר על מסע ניצחון. זהו קלף של הצלחה ועל הקלף בחרו ארטור וייט ופמלה סמית לצייר את אחד ממסעות הניצחון החשובים מכולם – את החתונה.

אך יחד עם זאת יש לזכור כי זהו אחד מקלפי מסע הגיבור. זהו קלף של צורך בהתבגרות שבו עלינו לעבור מסע, והקלף מזכיר לנו כי הדרך היא זו שחשובה: המסע עצמו, ההרפתקה, הם אלו שיחוללו את השינוי הפנימי לו אנו זקוקים ולא המטרה. לא תמיד התוצאה היא זו שחשובה, ובמקרה זה חשובה יותר הדרך. המסר בקלף זה הוא ליהנות מהדרך ומהפרטים הקטנים. אנו כל כך משולהבים, כל כך "נעולים" על המטרה, שאנו מתקשים לראות כי הדרך חשובה לא פחות. אם אנו חושבים על תואר, חתונה, הצלחה בעסק וייצא הקלף זהו סימן לכך שאנו מפספסים את ההנאה וההתרגשות שבדרך, את החיים עצמם.

החיים אינם מטרות העומדות בפנינו, הם החוויה והלימוד שאנו אוספים בדרכנו: את ההתאהבות בתהליך הזוגיות, את הלימוד והחוויה הקיימים בפתיחת העסק או בלימודים לקראת תואר. זהו החלק הכי חשוב במסע, שם אנו מתבגרים ולומדים, ואת כל זה אנו עומדים לפספס. אז לאן יש לנו לרוץ ?

שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully