וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוג או פרד?

מציאת הנסיכה או האביר כבר לא מתרחשת כמו באגדות - למה זה קורה ולמה כל כך קשה לנו למצוא אהבה? חלק ראשון

כשמדובר ברומנטיקה, נראה שהאביר על הסוס הלבן מתעכב כבר שנים רבות ופשוט מסרב להגיע. משנה לשנה המצב רק מחריף והמפגש המרגש שבינו לבינה כבר לא פשוט כמו פעם. כיצד קורה שכל כך הרבה פעמים הדייט הראשון נגמר עוד לפני שהוא התחיל? מדוע פעמים רבות הוא לא רוצה להתחייב והוא רק מדבר? איך זה שהוא שולח אינספור סמסים בהם הוא מדבר על חתונה וילדים, אך בפועל בסוף השבוע הוא מבריז?

בשנים האחרונות אני שם לב לכך שהחלה מגמה הולכת ומחריפה של קושי במציאת בן זוג על בסיס שאותו אני מכנה בטארוט: חוסר בשלות. מזה כמה שנים שמציאת הנסיכה או האביר כבר לא מתרחשת כמו בסיפורי האגדות, ונשים וגברים מתקשים להיכנס למערכות יחסים טובות.

נדמה שפעם הכל היה פשוט יותר, ועניין ה"גבר פוגש אשה" היה קל. כיום, לעומת זאת, תהליך מציאת הזוגיות הוא מורכב, ארוך ומייגע, ובהרבה מאוד מקרים נגמר לא טוב. כמובן שניתן להאשים בכך את האינטרנט, את העובדה שהיום יש הרבה יותר מבחר וידע ואנשים מטבעם רוצים את הטוב ביותר, אולם זה לא רק זה. לדעתי, כל אלו רק מחזקים את מה שטבוע בנו, את מה שסיפורים מיתולוגיים ואגדות מדברים עליו כבר מאות שנים, ובמקרה שלנו - את מה שארבעת האבירים מייצגים.

המיתוסים אותם אנו פוגשים בסיפורים ואגדות, הם מפת הדרכים המספרת סיפור דרכו האדם לומד להכיר את הדרך לחיים טובים ומלאים יותר. בהעדר מפת דרכים זו, נהיה אבודים ותלושים וספציפית במקרה של מאמר זה, נתקשה להתבגר.

קלפי הטארוט מייצגים מסע. זהו אינו מסע אחד, אלא אוסף של מסעות וסיפורים ארכיטיפיים (המוטיבים המשותפים שקיימים בנו לאורך הדורות ומושרשים בנו תרבותית), הלוקחים אותנו למקומות ורבדים שונים באישיות ובהוויה שלנו. הסיפורים אותם הם מייצגים יהיו חלקם מסתוריים, חלקם רוחניים, אך כולם מובילים אותנו לאותו מקום – אל עצמנו. הארכיטיפ, הסיפור, שאותו אציג היום, הוא הסיפור העתיק ביותר, שעוסק במערכת היחסים שבינו לבינה ודרכו אנסה לצייר את מפת הדרכים שאבדה.

מסע הגיבור

הסיפור שלנו היום הוא סיפור מסע הגיבור. מסע הגיבור הינו המוטיב הנפוץ ביותר בסיפורי אגדות ומיתוסים. מסעות הגיבור אמנם עטופים במעשי גבורה וכוחות על וסוחפים אותנו אל עולם דמיוני, אולם בסופו של דבר זהו מסע התבגרות דרכו לומד האדם כיצד מתבגרים, מה מחכה לו לאחר ההתבגרות, וחשוב לא פחות – מדוע עליו לעשות זאת.

ישנם שני מסעות גיבור מרכזיים אותם נפגוש במיתולוגיה. במסע מסוג אחד הגיבור אינו באמת יוצא למסע, אלא המסע מגלה אותו, הוא הופך בעל כורחו לגיבור ומגלה את תכונותיו המסתוריות. הדבר מתרחש רק כאשר קורה משהו, דוגמת מותו של אב שמובילה להתעוררות הבן, ובבת אחת אותו בן הופך לגיבור. על מסעות אלו אכתוב בהרחבה במאמרים הבאים כשאציג את הקלפים המתאימים, אולם הגיבורים עליהם אני כותב כאן עוברים מסע מסוג אחר: הם כן יוצאים למסע, מחפשים אותו וזקוקים לו, כי ללא מסע זה הם לא יתבגרו.

המסע של ארבעת האבירים הוא מסע שבו הגיבור יוצא כדי לגלות את עצמו, ולהבין איזה סוג של גיבור הוא ומהם כוחותיו. האבירים שלנו הם ארבעה סוגים של נסיכים שלא יקבלו את המלוכה בקלות כמו אחיהם הבכור, וכדי להיות מלכים יהיה עליהם לצאת למסע ולהוכיח את עצמם. הירושה תינתן למישהו אחר, וכדי שהם יהפכו למלכים עליהם לצאת להרפתקה, לפגוש נסיכה, למצוא חן בעיניה ורק אז, כשהם ישלימו את המסע, הם יהפכו למלכים. כדי להגיע אל הנסיכה, עליהם לעבור דרך ארוכה ומסוכנת, להילחם במפלצות, לפתור חידות ולעבור ייסורים. כל אלו חייבים לקרות, כיוון שהתוצאה אותה הנסיך מבקש לא תתרחש אם הוא לא יעבור שינוי אמיתי.

ארבעת הנסיכים שלנו הם ארבעה טיפוסים שונים, אולם יש להם מכנה משותף אחד: הם נקראים קלפי חצר. את קלפי החצר אתם וודאי מכירים מקלפי המשחק: המלך, המלכה והנסיך. בקלפי הטארוט נוסף עוד סוג לחפיסה – האבירים, המאמצים את התכונה המרכזית והחשובה של קלפי החצר: הם מייצגים הזדמנויות. המאפיין המשותף והחשוב של כל קלפי החצר הוא שלא משנה מה אנו שואלים, או מה עומד כרגע מולנו, אם נקבל את אחד מהאבירים נדע שיש לנו הזדמנויות להשיג את הדבר שבו אנו חפצים. אך מה יועילו ההזדמנויות הרבות שיקרו בדרכנו אם בפועל לא ננצל אותן, לא נהיה קשובים אליהן ולא נפעל כשהן יקרו?

ודאי תשאלו: מי לא רוצה לנצל הזדמנויות? ובכן, התשובה היא: מי שעוד לא מוכן להתבגר. ורק כאשר הגיבור שלנו - זה שפתח את הקלף - יתבגר, הוא ייטיב לפעול וינצל הזדמנויות. אתן לכם דוגמה השייכת לאביר הגביעים, האביר שעד שלא יתבגר, מעדיף לפנטז. כמה פעמים שואלת האשה שיוצאת עם גבר נשוי את אהובה מתי כבר זה יקרה - מתי הוא יעזוב את אשתו? כל כמה שבועות הנושא עולה ובכל פעם תשמענה הבטחות יחד עם חלום שמימי על אושר וחיים משותפים ומופלאים.

ואז זה קורה. הגבר חוזר יום אחד עם בשורות מרעישות: התגרשתי! ובאושר הוא יאמר לה "עכשיו אני רק שלך". בשלב זה הוא כבר כל-כך קורן שהוא לא שם לב שמשהו השתנה אצלה. השמחה סוחפת אותו ובמבלי להיות מוכן יגיע יום המחר בו היא תבשר לו שהיא בעצם החליטה שזה לא מתאים לה. מדוע היא עושה את זה? התשובה היא שהיא לא התבגרה. היא לא באמת רצתה לצאת עם גבר חופשי, היא לא באמת רצתה להתחתן. אם היא הייתה רוצה לעשות זאת, היא הייתה יוצאת עם גבר פנוי, ולכן כשזה קרה סוף סוף, היא ויתרה.

בשבוע הבא נצא למסע עצמו ובו נכיר את ארבעת הגיבורים שלנו, ארבעה גיבורים שכולנו מכירים ויש כאלו שמכירים אותם אפילו טוב יותר מאחרים. אם נקשיב לסיפור של כל אחד מהם, נוכל להתבגר ולהיות מוכנים לקבל את השפע שהחיים מוכנים לתת לנו.

שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית ומנהל את פורום הטארוט בוואלה! בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully