וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשאירי לי פרח

גליה קרפול

4.5.2010 / 0:30

הרחה של שמן אתרי המופק מצמחים מרגיעה את מערכת העצבים ומסייעת לבעיות רגשיות. ארומתרפיה לנפש

כשאנחנו שומעים את המושג ארומתרפיה אנחנו לרוב חושבים על ריפוי מחלות פיסיות או על קוסמטיקה. אולם, קיים תחום נוסף שבו הארומתרפיה מטפלת בצורה יוצאת דופן - תחום הנפש. הרחה בלבד של שמן אתרי משפיעה על מערכת העצבים המרכזית, על מערכת ההורמונים ומשם על האדרנלין, קצב הלב, זרימת הדם והנשימה. מכאן ניתן להסיק שאם ברגע של מתח אשאף שמן אתרי, תתרחש רגיעה מיידית. נשמע טוב מדי? אולי. אבל זה אכן מה שקורה וזה אף הוכח מדעית, כפי שאראה בהמשך.

חוש הריח הוא החוש המיידי ביותר שלנו, ויש המגדירים את עצבי ההרחה הממוקמים באף "עצבי מוח הנמצאים מחוץ למוח". ברגע שאני מריחה ריח מסוים, מולקולות ארומתיות קלות המרחפות באוויר, מגיעות אל אפי עם השאיפה, משם אל קולטני הריח הנמצאים בו והלאה ישירות אל המוח. ממש לאחרונה התפרסם בכתב העת המדעי Journal of Neuroscience מחקר של מדענים גרמנים ובריטים, המתאר פיתוח חדשני: התזה של הורמון אוקסיטוצין לתוך האף מגבירה אמפתיה ורגישות בגברים. מדוע ישירות אל תוך האף? מכיוון שזו הדרך המהירה ביותר אל המוח.

בניסויים אחרים, בהם בחנו את גלי המוח של נבדקים בעזרת גלי EEG מצאו שכאשר הנחקרים שאפו שמנים אתריים, פעילות שתי אונות המוח נעשתה מתואמת יותר, כמעט מיד לאחר רגע ההרחה. אותם ניסויים גם הראו ששמני הבזיליקום והרוזמרין גרמו לדפוסי גלי מוח שהעידו על ערנות, ואילו שאיפה של רד ונרולי ויסמין גרמה לדפוס הקרוב למצב של מדיטציה.

הפוטנציאל גלום בזרע

כאמור, הרחה של שמן המרגיע את מערכת העצבים ובעקבות כך מאט את פעילות הגוף, יכולה להרגיע ביעילות ובמהירות מצב של מתח או חרדה. יש קשר מרתק בעיני בין שימוש השמן למצב רגשי מסוים, לבין החלק של הצמח ממנו מופק השמן. שמנים המופקים משורשים ומליבת הגזע יחברו אותנו למרכז ויקרקעו אותנו. לדוגמה: שורש האנג'ליקה, שורש הווטיבר (vetiver) או שמן עץ הסנדל, המופק מליבת הגזע של עץ בן שלושים שנה ומעלה.

שמנים המופקים מזרעים או מצמחים מחממים ומניעים כמו ההל, הפלפל השחור, הג'ינג'ר, הבזיליקום והרוזמרין, יניעו ויחממו, יוציאו משיתוק ותקיעות רגשית, אפתיה וקרירות. הזרעים נחשבים גם כמחברים למיצוי הפוטנציאל, כפי שבזרע אחד קטן גלום כל הפוטנציאל של צמח שלם. כל השמנים המופקים מפרחים, ללא יוצא מן הכלל, מטפלים בדיכאון, דכדוך, חוסר אהבה עצמית והיעדר מימוש עצמי. הם מחברים לתשוקה, לשמחה וליצירה.

שמנים המופקים מצמחי מים או צמחים המזכירים טחב, כמו עלי הסיגליות, שורש האנג'ליקה ושורש הווטיבר, יסייעו ליכולת ההכלה שלנו בזמנים של הצפה רגשית. חלק מהשמנים המופקים מעשבי תבלין, כמו מליסה, מיורם מתוק ומרווה, הם מרגיעים עוצמתיים של מערכת העצבים המרכזית. ישנן אפשרויות ריפוי רגשי כמספר השמנים האתריים - לכל שמן יש השפעה רגשית משלו. שילוב מדויק בהתאמה אישית יכול להועיל במצבים של דכאון, אימפוטנציה ממקור רגשי, חרדות ומתח, פחדים, טראומות רגשיות, אפתיה ועוד.

הערה: בכל שימוש בשמנים האתריים, לטיפול רגשי או פיזי, יש להיוועץ בארומתרפיסט מוסמך ולהשתמש בשמנים טהורים ממקור אמין.

גליה קרפול היא ארומתרפיסטית בכירה, מלמדת ארומתרפיה בבי"ס לרפואה משלימה ומנחה סדנאות, מטפלת בפרחי באך במבוגרים, ילדים ובעלי חיים, ומלווה נשים בטיפולי פיריון ובתהליך ההיריון והלידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully