פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      אלכימיה של רגשות

      כדי לפלרטט עם האושר תצטרכו קודם להתגפף עם הקשיים עד שישנו צורה בתוככם, ינועו ויתפוגגו

      כל המסורות הרוחניות טוענות כי התגלמותה של הרוח בחיינו היא באמצעות חוויית האהבה, האדיבות והחמלה כלפי האחר. היום הוכיח המדע כי היכולת שלנו להרגיש בעלי משמעות ולחוות אושר פנימי, תמיד מבוססת על ההרגשה הבלתי ניתנת לערעור שאנו חווים שמחה כאשר אנו יוצאים מעצמנו למען אדם אחר, בייחוד אם הוא יקר לנו.

      מחקרים רבים בשנים האחרונות עוסקים באיכות החיים ובאופן בו אנו חווים אושר בחיינו - מה משפיע עליו ומה גורם לו. מסתבר, בניגוד למה שהרוב חושבים, שחוויית האושר היא הרבה יותר קרובה ממה שנדמה לנו. לפי שאלוני מחקר אשר מודדים את רמות האושר בחייו של הנחקר מצאו החוקרים כי אנשים הטוענים כי אושרם תלוי בגורמים חיצוניים שרק אם יושגו אזי הם יוכלו להיות מאושרים, נמצא כי גם כאשר אלו הושגו רמת הסיפוק והנינוחות נשארו לזמן מוגבל בלבד, ולאחר מכן מדדי האושר חזרו להיות כמו בזמנים טרם השגתם. לעומת זאת החוויות אשר קיבלו מעמד משמעותי יותר ושינו את מדדי האושר של האדם לאורך זמן, היו אלה אשר התקשרו עם היכולת להעניק לאחר, ולגרום לו להרגיש טוב יותר.

      מתנגד ומתכווץ

      דברי מוסר תמיד נשמעים בעיני מטיפים וכופים וכבעלי פוטנציאל גבוה להעדר אוטנטיות. עבורי, אמירות כמו "צריך לחשוב חיובי", או "לגלות אמפתיה וחמלה לכל הייצורים החיים" הם תמיד בסכנת התעלמות בשל העדר חופש הבחירה שהן מותירות לי. לכן כשמציעים לי לשנות בדרך זו את מצב רוחי הקשה כשזה מגיע (חרדה, כעס, עצב, אשמה וכדומה) אני מיד מתנגד ומתכווץ. הפחד האישי שלי הוא שכוונת האחר היא לגרום לי להיות לא אני ולהרגיש משהו אחר (גם אם הוא טוב), אך בקצב ובאופן שאינו תואם לי.

      יחד עם זאת, ברור לי שביסוד של הדברים קיימת אמת. כל אחד מאיתנו זכאי לחוות אושר והנאה. כמטפל אני יודע על בסיס יומי, כמעט, כמה אושר יש בלתת ולהיות עם האחר, ואינני זקוק לממצאי המחקר אודות האושר שיאשרו לי זאת. יחד עם זאת, קיימת השאלה - כיצד אני יכול להשפיע על רמות האושר בחיי? כיצד ניתן להגביר את היכולת שלי לחוות את עצמי ואת האחר בהקשרים חיוביים יותר ושליליים פחות? לא כי אסור להרגיש רע, לא כי צריך לראות רק את הטוב ואת חצי הכוס המלאה ושאר סיסמאות, אלא כי כבני אדם אנו יכולים להשפיע על איך שאנו מרגישים - אבל כיצד?

      ד"ר שינזן יאנג, מורה למדיטציה בודהיסטית שהביא לארה"ב רבות מהטכניקות הבודהיסטיות, מציע תוכנית בת שלושה צעדים להגברת האושר. במאמרו "אהבת אדיבות" (Loving Kindness) הוא מסביר כיצד באמצעות אימון פשוט אך עקבי, ניתן להמיר את החוויות הקשות והבלתי נסבלות לנסבלות ולניתנות להכלה. לחסרי הסבלנות אומר כבר עכשיו שכאשר אנו מצליחים לאשר את הרגע ולראות את הדינאמיות שבו, אנו מאפשרים לקושי בחיים לנוע, ובמקומו נכנסת איכות אחרת של חוויה לה רבים קוראים אושר.

      שינזן יאנג ממשיל זאת לעבודה אלכימית. האלכימאים ידעו להמיר את צורתה של מתכת אחת (נחושת) למתכת אחרת (זהב) באמצעות שינוי המבנה האטומי של הראשונה. אם גם אנו נצליח לחדור למבנה האטומי של הקושי ונבחין בארעיותו, במקום זה יכולה להיכנס שלווה. כמובן שהדבר דורש אימון רב, בדומה למי שרוצה להגיע להישגים בתחום הספורט או המוסיקה.

      הטענה חיובית של החוויה

      צעדי האימון שמפרט שינזן הם:

      - צעד ראשון: כאשר מופיע קושי, הדבר הראשון שיש לעשותו הוא להתבונן בתחושות הגופניות שלו בלבד, מבלי לשנותן. לא ברגש אלא בביטויו הגופני. ההנחה הבסיסית היא שהקושי הרגשי מנציח את קיומו כאשר אנו מכווצים אותו ומתנגדים לו גופנית ורגשית. כאשר נלמד להתבונן בתחושות הגופניות באופן כה מדויק וממוקד נוכל לראות כיצד התחושה הקשה משנה צורתה ומתפוגגת. צעד זה נשמע בתיאוריה מעט הזוי ומאגי אך בפועל הוא הופך מוחשי ומובן יותר.

      טכניקה זו מבוססת על האימון הבודהיסטי הנושא על גבו 2500 שנות התבוננותם פנימית, אשר מראה מניסיונם של רבבות מאמינים כי כאשר מתבוננים בתחושות הפיסיות הן מאבדות מגולמיותן והופכות לאנרגיה. וזאת בדומה לכל עצם פיסית אותה נמדוד במיקרוסקופ תת אטומי ונראה שגם האטום מורכב מאלקטרונים, פרוטונים ונויטרונים המרצדים ללא הפסק (אנרגיה).

      - הצעד השני: משהתנועה של החוויה הרגשית הוחשה בגוף התפנה מקום להטענה חיובית של החוויה. כעת ניתן לתרגל כיצד משפיעים מחשבות ודימויים חיוביים על המרחב הפנימי - תחושת הגוף. בשלב זה ניתן לחשוב על אנשים שאוהבים, לדמיין דימויים המשרים רוגע ושלווה, כמו שיר אהוב, ציור מרגש, או כל דבר אחר.

      - הצעד השלישי: לחוות את שני הצעדים הקודמים במקביל. מחד לחפש את הקושי ברגע הזה בגוף, להתבונן בייסודו עד לחווייתו כאנרגיה בתנועה, ותוך כדי שההרגשה משתפרת ניתן להטעין את החוויה במחשבות ודימויים חיוביים על אהבה, חמלה, אדיבות וכדומה.

      שינזן כמובן מדגיש כי צעדים אלה לא פותרים את האדם מלחקור ולהבין את חוויותיו באופן אינטלקטואלי ואנליטי, אלא הוא מציין טכניקה שיכולה להיות יעילה בהתמודדות עם קשיי החיים בכלל, וכי על כל מקרה להיבחן לגופו של מקרה.

      היכולת להעניק לאחר ולחוות את ההנאה שבנתינה, תלויה אפוא ביכולת שלנו לחוות את האושר בתוכנו. כמובן שהדרך אל האושר מורכבת והיכולת לאשר את החוויה שלנו בכל רגע ורגע צפויה לספוג התנגדויות ורגשות לא נעימים. כמובן גם שכאשר מציעים עצות פשוטות לחיים מאושרים מסתכנים בפשטנות ושטחיות, אך אולי הצעדים הפשוטים שמציע שינזן יכולים לפתוח את השער ולגלות שיש דרך...

      רונן לוי הוא פסיכותרפיסט הוליסטי ונטורופת. מרצה ומנחה קבוצות בתוכנית להכשרת מטפלים בהילינג פסיכו-פיזי, במגמת פסיכותרפיה הוליסטית ודמיון מודרך במכללת רידמן