וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרקוד את הטנטרה

ענת לידרור

17.2.2010 / 8:50

אז מהי בעצם טנטרה? האם היא מתייחסת רק לסקס או שהיא מכלול של דברים? ומה הקשר שלה אל "ריו אביירטו"? חלק ראשון

לפני זמן קצר, במקרה או שלא במקרה, הגיע לידי הספר "טנטרה - ההבנה העילאית" של אושו. את הספר הזה קראתי מספר פעמים בעבר - אני אוהבת אותו וגם קשורה בטנטרה - וחשבתי לעצמי שזה בטח יהיה מעניין לקרוא אותו שוב בנקודה הנוכחית בחיי. מה שהפעים אותי לכל אורך הקריאה הייתה התחושה שיכולתי להחליף את המילה "טנטרה" ב"ריו אביירטו" והתוכן הכתוב היה ממשיך להיות בעל אותה משמעות. ריו אביירטו היא שיטה להתפתחות אישית הרמונית ותנועת חיים זורמת בין הלבד לבין היחד, כשבבסיסה עומד החיבור בין כל החלקים שלנו דרך ריקוד, תנועה, מגע, מוסיקה, קצב ונשימה.

עמוק בפנים אני יודעת עד כמה טנטרה וריו אביירטו הן דרכים הקשורות זו בזו, אך מחוץ לעצמי עוד לא ניסיתי לייצר את הקשר הזה, שהרי אני רק מתחילה לסלול את דרכי בעולם עם הריו. קשה שלא להתרשם עמוקות מן האמת המהדהדת מהכתובים, אך באותה נשימה שואל אותי הנייר: "אבל את מי זה מעניין חוץ מאשר אותך?" האמת היא שאני לא יודעת. יודעת רק את הכוח של החיבור לתחושת השלמות. אני מחפשת תשובות לעצמי ומגלה עולמות שמתגלגלים בתוכי 35 שנה, מחוברים דרכי, וקשורים אולי בקשר נוסף מלבדי.

מעשה אריגה

אז מה הקשר בעצם בין הטנטרה לריו אביירטו ואיך בדיוק שניהם "מתיישבים" אצלי על אותם אזורים? כדי להסביר זאת אספר מעט על כל אחד מהם בנפרד, ואחר כך אציג את נקודות החיבור ביניהם, לפחות כפי שהן מתקבלות בתוכי.

אתחיל בטנטרה. מקורה הוא בהודו ופירושה המילולי הוא: שזירה, מרקם, מעשה אריגה, התרחבות. מהותה של הטנטרה: דרך חיים (לא תורה) של צמיחה רוחנית דרך הגוף, מתוך המיזוג בין חומר לרוח ובין הגברי לנשי, דרך אוסף שיטות וטכניקות של הרחבת מודעות.

לפעמים קל יותר להגיד שאי אפשר לומר מהי טנטרה, שהיא דבר כל כך רחב, שהיא מכילה הכל, שאין בה סתירות, שהיא מקבלת את המתנגד לה ושהיא בלתי ניתנת להגדרה. אולם, החוק הראשון בטנטרה הוא: כמו שטנטרה לא ניתנת להגדרה היא גם ניתנת להגדרה, משום שהיא מכילה הכל וזה כולל בתוכו גם הגדרות.

כמו שאני מנסה להגדיר אותה עבורכם, אני גם לא יודעת מהי.
טנטרה היא מיזוג, אריגה, שזירה, של כל מרכיבי החיים יחד.
אפשר לקרוא לזה חיבור חלקים של הנשי והגברי, של חלק ימין וחלק שמאל. אפשר לומר שהיא מיזוג בין המיניות והלב - חלק עליון וחלק תחתון שלנו; מיזוג בין הרוח לחומר - רוח חיה המתקיימת דרך החומר.

כולנו מודחקים

הטנטרה מאמינה שצמיחה רוחנית על פני הכדור הזה יכולה ואמורה להתרחש דרך החומר - דרך החומר איתו הגענו, הגוף שלנו, ודרך כל חומר אחר: פרח שנפתח בבוקר, אור השמש על הגלים, מרכיבים של תחושות, של חושים, של חושניות ושל חיוניות. היא עוסקת ביופי ובהרמוניה, באנרגיית החיות שלנו ואיך היא מתבטאת בחומר, איך היא נעה דרכו, ואיך היא משתנה בעזרתו; איך היא נהיית פחות דחוסה, איך המודעות נישאת עליה כמו גל ואיך מתרחשת בעזרתה חוויית חיים זורמת על פני חוויית חיים מקוטעת.

לא פעם האנרגיה שלנו, המעשים שלנו, קו המחשבה שלנו ויותר מהכל תחושת המודעות שלנו, מקוטעים. הטנטרה היא מהות זורמת ומתפתחת, והיא דומה יותר למעגל שמתפתח (ספירלה) מאשר לקו. בכלל, במהותה הטנטרה היא נשית, ויש האומרים כי נשים אינן צריכות ללמוד אותה - עליהן רק להיזכר בה. היא התעוררה מתוך הדת ההינדית ובמקורה היא כוונה להעיר את המודעות לכוחות האלוהיים המצויים ביקום, ולהתמקדות ב"שאקטי", האנרגיה הקוסמית הפעילה והזורמת המשלימה את האלוהויות הגבריות.

הטנטרה נותנת לגיטימציה למיניות. מיניות היא אינה טנטרה וטנטרה אינה עוסקת בעיקר במיניות, אך היא אינה רואה בכך דבר מה המפריע לנו להגיע להתעלות, אלא אנרגיה שהיא חלק מגלגולי אנרגיית החיים שיש לכלול בסל הקיום. פרויד דיבר על כמות ההדחקה המינית המצויה בחברה המערבית ובחברה המזרחית המצב לא יותר טוב. גם היום, עשרות שנים אחרי פרויד, ניתן לומר שאנחנו עדיין יצורים מודחקים, אבל אנחנו בדרך. טנטרה לא מכוונת לפריצות כפי שנוטים לחשוב לפעמים, אלא לקדושה. כשהרוח נמצאת בחומר, ורק כך היא שורה, מתקיימת קדושה.

במאמר הבא ארחיב על הריו אביירטו ועל הקשר בינו לבין הטנטרה.

ענת לידרור מאחדת חלקים בריקוד ויוצרת גוף בתנועה, דרך "ריו אביירטו - נחל זורם": ריקוד, מגע ותנועת גוף-נפש. מנחה סדנאות, קבוצות ושיעורים קבועים ומלווה יחידים, בנושאים: עבודת גוף, השראה ותודעה, חיבור חלקים והרמוניה, אנרגיית חיים וטנטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully