וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה בדיוק היא מוצאת בו?

קרן אלמוג

24.12.2009 / 0:07

למה הם ביחד? טוב להם? לפעמים לא ברור מבחוץ מה בני זוג עושים זה עם זה. ובאמת דבר איננו מקרי. הנפש שואפת "לחזור" הביתה, ולעתים עושה טעויות

אוהד ותמר מנהלים מערכת יחסים סוערת רצופת עליות ומורדות. אוהד הוא איש מכירות העובד שעות ארוכות. מרכז חייו בעבודתו. תמר מגדלת כמעט לבדה את שלושת ילדיהם. היא נוהגת להתפרץ על אוהד ומתקשה להסביר את רגשותיה. כאשר אוהד בבית, הוא נענה לתמר ומנסה לרצותה, אך למרות זאת הם רבים בתדירות גבוהה.

אוהד מרגיש שיש לו חיים משלו להם תמר לא ממש שותפה. הוא לא נאמן לה. כמו חייהם הזוגיים הסוערים ומלאי השינויים, הם נוטים לערוך שינויים רבים גם בתחומים נוספים של חייהם. הם עברו עבודות שונות ומקומות מגורים שונים. לכל אחד משניהם משקעים ורגשות כאובים מהקשר, אך הם לא מסוגלים לדבר ולהסביר זה לזו את רגשותיהם.

זוגיוות לדוגמה?

עמית ויעל מנהלים מערכת יחסים אוהבת וקרובה. עמית ויעל שותפים מלאים בגידול ילדיהם. הם מנהלים שיחות עמוקות על רגשותיהם, מקפידים לכבד את הרגישויות זה של זו. כשהם רבים, הם פותרים את המחלוקות ברגישות ובמהירות. מערכת היחסים האוהבת שלהם מאופיינת ביציבות, וחסרת שינויים משמעותיים.

הראל ולילך מנהלים מערכת יחסים חד צדדית. הראל מפרנס יחיד, הוא גם עושה הכל בבית ומנהל את העניינים השונים. לילך פסיבית, אינה עובדת ומתקשה לתפקד בתחומים שונים.

מה קובע את מאפייני הקשר?

תהליך ההתאהבות ומאפייני מערכת היחסים שלנו הם תוצר של עולמנו הרגשי. לכן, כדי לענות על השאלה, נדון תחילה בדרך פעולתה של המערכת הרגשית, היא המערכת הלא מודעת רבת העוצמה שלנו.

לצד הזיכרון המודע מוטמע בנו גם זיכרון רגשי לא מודע. איננו מודעים אליו, אך השפעתו עלינו ועל האופן בו אנו מנתבים את חיינו היא עצומה. המערכת הרגשית מנתבת אותנו באמצעות רגשותינו. היא מנתבת אותנו לשתי מטרות:

המטרה הראשונה היא לפעול על פי הזיכרון הרגשי המוטמע בנו כדרכי הישרדות לא מודעות. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי חיובי, רגשותינו ינתבו אותנו בהתאם. הבעיה היא שכאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי, רגשותינו יכשילו אותנו. דוגמה לכך היא אדם המתאהב בבת זוג המסבה לו כאב, ובכל זאת הוא אוהב אותה וחש שאינו יכול לחיות בלעדיה. הרגשות שלנו אינם אקראיים, וכך גם תהליך ההתאהבות. איננו מתאהבים בהכרח באדם היפה או המוצלח ביותר אלא באדם שמתאים לעולמנו הרגשי הלא מודע.

המטרה השנייה אליה מנתבים אותנו רגשותינו היא ליצור לעצמנו סביבת חיים דומה לסביבת חיים בה התעצבה אישיותנו ואליה יכולותינו מתאימות. סביבת חיים כזו איננה בהכרח מאושרת.

קשר משפחתי

מבט על הטבע מלמד כי ישנם בעלי חיים שחיים בסביבות קשות, כמו פינגווינים החיים בקוטב. יכולותיהם של בעלי החיים הותאמו במהלך האבולוציה לסביבותיהם, והם לא יוכלו להתקיים בסביבות חיים שאנו רואים כאידיאליות. כך גם אנחנו. מי שגדל בסביבה קשה ומנוכרת יקשור את חייו עם בן/בת זוג שתיצור עבורו סביבה דומה בבגרותו. הוא יחוש חוסר אמון או זלזול בבנות זוג אוהבות ותומכות. מי שגדל בסביבה אוהבת יקשור את חייו עם בת זוג חמה, הוא יחוש זרות וניכור כלפי בנות זוג נוקשות וקרות.

אם כן, מדוע אחים שגדלו באותו בית מנתבים באופן שונה לחלוטין את חייהם ובוחרים בני זוג בעלי אישיות שונה מהותית? התשובה היא שלהורים רגשות ייחודיים, מורכבים ושונים כלפי כל אחד מילדיהם. כמו כל תהליך רגשי, גם הרגשות לילדינו אינם אקראיים ומושפעים ממערכות היחסים ששררו במשפחת המוצא שלנו. בהחלט יתכן שהורה ישפע אהבה ודאגה לאחד מילדיו ויתקשה להתקשר רגשית לילד אחר. המערכת הרגשית נבנית בעיקר בתקופת הינקות. רגשותיהם של ההורים לילד, בעיקר בתקופה זו, הם שיקבעו את עתידו ואת מאפייני מערכת היחסים אותה יפתח בבגרותו.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שום דבר לא במקרה

כאשר נחקור, נגלה שאוהד ותמר גדלו שניהם בסביבות ילדות לא יציבות. שניהם "גידלו את עצמם" וקיבלו חופש רב מצד אחר ומצד שני הטמיעו זיכרון רגשי משפחתי דל וכאוב. אוהד גדל עם אם שלא שמה לו גבולות, נהגה להתפרץ עליו ולגלות כלפיו חוסר סבלנות. תמר גדלה עם אמא שהתקשתה לתקשר איתה רגשית, וכבר מגיל צעיר היא "תפעלה" אותה וקיבלה דברים רק באמצעות צעקות.

עמית ויעל קיבלו אהבה מהוריהם בילדותם. לשניהם היו אמהות חרדות שהגבילו אותם וגידלו אותם בסביבה יציבה, אוהבת וחסרת שינויים.

הראל סייע רבות לאמו כילד. הוריו התגרשו ואמו התקשתה לתפקד, והוא נאלץ לקבל על עצמו אחריות רבה כבר בינקות. לילך גדלה עם אמא חרדתית שהגבילה אותה ומנעה ממנה לצאת מביתה. היא מנעה ממנה לפתח יכולות חיוניות, וגם בבגרותה המערכת הרגשית שלה ממשיכה להגביל אותה ולמנוע ממנה לתפקד. כאשר לילך ניסתה לעבוד, היא נתקפה חרדות שהכשילו אותה וגרמו לה להסתגר בביתה.

מערכות היחסים אותם ראינו, ומערכות היחסים של כולנו אינן מקריות. כאשר אנו מתמודדים עם קשיים שנובעים מהזיכרון הרגשי הלא מודע שלנו, אנו חשים שזו גזירת גורל, שאין באמת אופציה אחרת. אבל זו טעות! כאשר אנו ובן/בת הזוג נתמודד עם עולמנו הרגשי ונשנה את הזיכרון הרגשי הכאוב באמצעות תהליך של הטמעה רגשית, השינוי החיובי לא יאחר לא יבוא.

קרן אלמוג היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully