וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שניים סינים עם ג'וינט גדול

ניר פלורנטין

18.11.2009 / 0:58

בעבר, הקנאביס הכניס את כהני הדת, כמה מפתיע, לטראנס. כיום הוא מושפל ע"י החוק, ורק חולים סופניים "נהנים" ממנו בגלוי. מה הרפואה הסינית עושה איתו?

בעקבות סדרה של פרסומים ודיונים שהיו לאחרונה בכלי התקשורת השוניםל גבי יעילותו של הקנאביס הרפואי בקרב חולים סופניים, בחרתי לנתח את צמח הקנאביס תוך הסתכלות דרך ראי הרפואה הסינית.

לצמח זה יעודים רבים, ואופיו הסיבי הופך אותו לשימושי מאוד בתעשיית החבלים בסין ובתעשיית הטקסטיל בעולם המערבי. ברפואה הסינית עשו שימוש בזרעי הצמח לצורך ריכוך היציאות ולחלוח המעיים, אך יותר מכל נקשר הצמח עם סם המריחואנה אשר מופק ממנו.

החומר הפעיל של צמח הקנאביס הינו הטטראהידרוקנאבינול (THC), שנחקר רבות עד כה והממצאים מעידים כי השפעתו הינה פסיכו-אקטיבית ופועלת בעיקר על מערכת העצבים המרכזית. כתוצאה מכך נגרמים שינויים זמניים בהכרה, בתפיסה, במצב הרוח או בהתנהגות. בנוסף, סם זה מאט את זמן התגובה של המשתמש, דבר המתבטא בסכנה בפעולות הדורשות ערנות (נהיגה, אבטחה וכדומה), ובנוסף, עלול לעורר מחלות נפש רדומות.

צמח זה שימש תרבויות רבות בטקסים ופולחנים דתיים על מנת להכניס את כהני הדת למצב של טראנס. כיום, סם זה אינו חוקי ברוב מדינות העולם, והשימוש בו למטרות רפואיות מתבצע תחת פיקוח בעיקר לחולים סופניים על מנת לשכך את כאבם ולסייע למתן הפרעות שינה.

חרדים מעשנים

מבחינת ההשפעות הפיזיולוגיות, סם זה עלול ליצור הפרעה ברצף החשיבה ולגרום לירידה משמעותית בקוגניציה ולהחלשה של הזיכרון לטווח קצר. בנוסף, הוא עלול ליצור בין היתר פגיעה בקואורדינציה, הרחבת סימפונות (לסובלים מאסטמה), הרחבת כלי דם ואדמומיות בעיניים (הפחתת הלחץ התוך עיני, שהוא טוב לגלאוקומה), עייפות, יובש בפה, האצת חילוף חומרים, פרנויה או חרדה. ההשפעה הממכרת של סם זה הינה בדרך כלל בעקבות תחושת ה"היי" או תחושת ריחות וזרמים בגוף, שינוי בתחושת הזמן ותחושת התעלות רוחנית ויצירתיות מוגברת.

חזק על חלשים

הרפואה הסינית יוצרת הפרדה בין זרעי הצמח השמנוניים לבין העלים. לעלי הצמח ולפרחיו אנרגיה מחממת ועולה לכיוון הלב, בו שוכן ה-Shen (הנפש), ואופיים המלחלח יוצר ליחה. לאור זאת השימוש בהם עלול ליצור בלבול מחשבתי ותחושת התעלות.

זרע הקנאביס הוא החלק הבלעדי אשר נעשה בו שימוש על פי הרפואה הסינית. זרעים אלו מלחלחים את המעיים ותומכים ביציאות, בייחוד למטופלים חלשים עם יובש במעיים וחוסר באנרגיה.

חומר נוסף, המוכר בשם "חשיש", מופק מפרחי הקנאביס, הינו שחור, כבד ועשיר בשמן. בשל צורת הכנתו ואופיו, השפעתו מתבטאת באיטיות מחשבתית ובכבדות. זאת לעומת פרחי המריחואנה, אשר השפעתם מחממת ונכנסת ללב. צבעם ירוק ואופיים קל יותר, ולכן השפעתם ניכרת בפיזור מחשבתי, דיבור יתר ולעתים גם לצחוק בלתי נשלט.

צמח זה עלול לגרום לחום ולליחה אשר חודרים ללב, ויוצרים מיסוך בין הפנים לחוץ. אלו עלולים ליצור מצב של טשטוש המציאות, גירוי יתר של החושים, תחושת רוחניות ויצירתיות, שמחה ורוגע מוגבר וכן משככים כאבים חזקים. על פי הרפואה הסינית, אנשים בעלי נטייה מולדת של "ליחה חמה", אשר חוסמת את פתחי הלב, הינם בעלי סיכון מוגבר להתפרצות מחלות נפש בעת שימוש בסם זה.

יש לשים לב כי הרפואה הסינית אינה מתנגדת לשימוש בפרחי הקנאביס, אך גם אינה מעודדת אותו, מאחר ועל פי תפיסתה, יש דרכים אחרות בעזרתן ניתן לשכך כאבים ולתמוך בשינה, כגון צ'י קונג, צמחי מרפא ודיקור.

שיהיה לך יום כתום

הטיפול בסובלים מנזקי הקנאביס מתחלק לשניים: האחד הינו טיפול בסימפטום עצמו, והשני הוא טיפול בגורם - כלומר הפסקת העישון. על מנת לטפל בליחה החמה אשר הצטברה ב"פתחי הלב", מומלץ לבצע דיקור אשר יפזר את החום, ויקרר את מערכות הגוף השונות. במקביל, מומלץ דיקור לסילוק ולהתמרה של הליחה מפתחי הלב. חשוב לשמור על תזונה שתחזק את מערכת העיכול, ותמנע התפתחות נוספת של ליחה ולחות בגוף המטופל. לדוגמה, אכילת ירקות כתומים כגון דלעת, בטטה, דלורית וכדומה.

החלק השני של הטיפול יתמקד בגמילת המטופל מעישון הסם. הטיפול דומה מאוד לטיפולי גמילה מעישון טבק. בעזרת טכניקת דיקור המסייעת בגמילה מעישון באמצעות דיקור נקודות באוזניים ובנקודות נוספות בגוף המטופל. מטרת הטכניקה לשחרר את תלות המטופל בתחושה הממכרת של הקנאביס.

ניר פלורנטין הוא מומחה ברפואה סינית. התמחויות ברפואת נשים, אורטופדיה וילדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully