וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היופי שבהתמוטטות

יעל מוטולה

31.10.2009 / 0:07

לכל מצבי הלחץ ניתן להגיב ב-3 דרכים, ששם החיבה שלהן הוא 3 ה-Fים: Freeze ,Flight, Fight. ככה שרדו פעם וככה שורדים במאה ה-21. חלק א'

לחץ על פי ההגדרה הפיזיקלית הינו גודל המבטא את מידת הכוח המופעל על פני שטח מסוים. ככל שהשטח קטן והכוח גדל, כך הלחץ שמתקבל גדול יותר. מהו אותו כוח הפועל עלינו וגורם לנו להיות בלחץ? מדוע חלקנו מגיבים אליו בקרירות וחלקנו יכולים לצאת מן הדעת כתוצאה ממנו? הלחץ מביא אותנו להיות רגישים ופגיעים. הוא יכול לפגוע בהתנהלות היומיומית שלנו עם האנשים הקרובים אלינו, בני זוג, משפחה וילדים, ועם האנשים איתם אנו באים במגע בעבודה או בכל מקום אחר.

במצבי לחץ קיומיים מופעל אוטומטית המנגנון ההישרדותי שלנו. מנגנון פיזיולוגי זה מופעל ישירות מצ'אקרת השורש, הבסיס. צ'אקרת השורש הינה הצ'אקרה הראשונה שנמצאת בנקודת החיבור בין הרגליים, אזור הפירינאום. נהוג לאפיין את התגובה שלנו למצבי לחץ קיומיים על ידי מנגנון שלושת ה-Fים; Freeze, Flight, Fight.

הישרדות מודרנית

נחזור לרגע לתקופה קדמונית יותר. בזמן זה קל לנו לדמיין מצב של מלחמת הישרדות - למשל של אדם שנתקל באריה באמצע היער. על פי מנגנון שלושת הF-ים, ניתן לאבחן שלוש תגובות אפשריות של האדם למצב זה. התגובה הראשונה - Freeze, תגובה של קיפאון. האדם הופך למשותק מרוב פחד, הוא אינו מסוגל לעשות דבר. התגובה השנייה - Flight, בריחה. האדם ינוס מהאריה כל עוד נפשו בו. התגובה השלישית - Fight, לחימה. במצב זה האדם יילחם באגרסיביות באריה.

במאה ה-21 מפגש עם אריה באמצע היער הוא אירוע נדיר, וההישרדות הפכה למעשה להתמודדות יומיומית עם לחצים כלכליים, זוגיים, משפחתיים וחברתיים. לדוגמה, אדם שנמצא בחרדה מתמדת שיפוטר מעבודתו. החרדה הזו מובילה בסופו של דבר בתת המודע שלו לפחד קיומי בסיסי. במצב כזה קיימת שרשרת של פחדים שסופה בפחד מוות.

אותו אדם פוחד שאם הוא יפוטר מעבודתו, לא יהיה לו כסף להוצאות בסיסיות כמו משכנתה, אוכל, תשלום חשבונות ועוד. בהמשך לפחד הזה, מגיע הפחד שבשל שהוא לא יעמוד בהוצאות האלה, הוא יפסיד את רכושו ויאלץ לעזוב את ביתו. הפחד הבא, החוליה הבאה בשרשרת, מדבר על כך שהוא יהיה ברחוב לבדו. הפחד המהווה את החוליה האחרונה בשרשרת הוא שהוא ימות לבדו חסר כל. בטיפול בחרדות מסוג זה צריך לפעול על החוליה הראשונה בשרשרת הפחדים. כאשר החוליה הזו תתבטל, תיעלם השרשרת כולה.

השילוש הקדוש

נחזור למנגנון שלושת הF-ים, אולם אולם בראי תקופתנו. איך אותו אדם שנמצא בחרדה תמידית קיומית יכול לפעול? אדם יכול לקפוא על שמריו, הוא אינו מסוגל לפעול והופך לפסיבי (Freeze). אדם יכול לברוח, לא לקחת אחריות, לבחור שלא להתמודד (Flight). לעומת זאת, אדם יכול להילחם במצב, להפוך ליותר יעיל, יותר ממוקד, למצוא פתרונות יצירתיים, לעבוד טוב יותר תחת לחץ (Fight). אצל רובנו קיים שילוב בין שלושת הF-ים.

סע, חביבי, הצ'אקרות שלך סבבה

כאמור, צ'אקרת השורש, הבסיס, הינה הצ'אקרה האחראית על התפקוד ההישרדותי שלנו. הצ'אקרה מבטאת את הקשר שלנו לעולם החומרי. היא מקרקעת ומחברת אותנו לאדמה, מעניקה לנו את היציבות ואת הביטחון להם אנו זקוקים. תפקוד הצ'אקרה מושפע מאוד מהקשרים הראשונים בחיינו, הקשר עם הורינו, מהרגשתנו בשנים אלה ומתחושת הביטחון וההגנה שלנו בעבר ובהווה.

כאשר פעילות הצ'אקרה תקינה, אנו מרגישים ביטחון, יציבות, חוזק פיזי, אנו נותנים אמון בזולת. כאשר הצ'אקרה לא מאוזנת, הביטחון של האדם מתערער והוא יכול להרגיש תלוש מהמציאות, מרחף, או להפך, מקורקע מדי, ללא מעוף וללא יכולת להרים את הראש מהבעיות היומיומיות. מצבים נפשיים אלה באים לידי ביטוי בסופו של דבר בהיבט הפיזי ומתבטאים בכאבים ובמחלות. אחת התופעות השכיחות ביותר בתקופתנו הינה כאבי גב. הגב התחתון הינו מקום שמושפע ישירות מתפקוד הצ'אקרה הראשונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עם יד על הלב

כיום יש מגוון טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים שיכולים לסייע לנו לשחרר את הלחץ. רצוי וחשוב לעשות זאת עוד לפני שמגיעים הסימפטומים הפיזיים. מובן שתזונה נכונה, שינה מספיקה, פעילות גופנית ומדיטציה יכולים לסייע לנו ולשפר את תפקודינו במצבי לחץ.

ולסיום, עוד פעולה קטנה, הלקוחה מתחום הטיפול האנרגטי, שיכולה לסייע לנו כשאנו נלחצים. במצבי לחץ ניתן להניח יד אחת על הלב ואת השנייה על הבטן ולנשום לתוכן נשימות עמוקות וארוכות במשך כמספר דקות על פי הצורך. הפעולה הזו מרגיעה ומשחררת ויכולה להוות מעין "כדור אנרגטי" למצב פתאומי של לחץ.

יעל מוטולה היא רייקי מאסטר, עוסקת ביעוץ רוחני, נומורולוגיה קבלית ומערבית, תקשור ורייקי. מנהלת פורום יעוץ והכוונה רוחנית בוואלה.

  • עוד באותו נושא:
  • לחץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully