וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסר צדק זה אנדרסטיימנט

הגר שיזף

8.10.2009 / 8:15

הודו היא לא רק רוחניות, צבעים וריחות. היא גם מיעוטים עניים שלא השלטונות ובטח לא חברות דורסניות מתחשבים בדעתם או חסים על חייהם. הודו האחרת

בהודו, על אף החוקים הסוציאליים שנחקקים בה, זכויותיהן של הקהילות הנזקקות והמודרות ביותר מופרות, והשלטונות אינם נחלצים לעזרתן.

כך גם בני המיעוטים האתניים בלנג'יגאר שבמחוז אוריסה במזרח הודו, הנאבקים בהשפעות הקשות של החיים בצילו של בית הזיקוק של חברת "ודנאטה אלומיניום".

חרף היותה דמוקרטיה, מערכת המשפט בהודו הינה בלתי הוגנת בעליל; אנשים בעלי אמצעים פחותים מופלים לרעה, ובמקרים רבים תאגידים אשר פועלים על אדמת הודו מסרבים לקחת אחריות על האופן שבו פוגעת פעילותם בזכויותיהם של המקומיים.

מי שואל אותם?

כ-800 משפחות המשתייכות למיעוטים אתניים כגון מאג'הי או קונדה-אדיוואסי, אשר נחשבות לקבוצות האתניות העתיקות ביותר בהודו, עלולות למצוא את עצמן מחוסרות דיור הולם ומנושלות מאדמותיהן החקלאיות.

וזאת בשל תוכניותיה של חברת "ודנאטה אלומיניום" להרחיב את שטחי מפעלה בכ-13,400 דונם. התוכנית זכתה לאישור הממשלה ההודית, אך זו לא קיימה כל התייעצות עם הקהילות המקומיות, שאורח חייהן יושפע בצורה קיצונית מאוד מהרחבת המפעל.

בשנתיים בהן פועל בית הזיקוק, נאלצו הקהילות המקומיות להתמודד על בסיס יומיומי עם מים עכורים, אוויר מזוהם, אבק ורעש בלתי פוסק מצד בית הזיקוק. לקהילות המקומיות אשר נגזלו מהן אדמותיהן החקלאיות אין כעת יכולת להפיק את הנדרש להן מאדמותיהן ואף לא לייצר לעצמן אוכל.

בנוסף, חברת האלומיניום קיבלה היתר לחצוב בסביבת מחייתן של הקהילות המקומיות, באדמות שנחשבות בעיני המקומיים כמקום קדוש. התוכנית לא הובאה בפני המקומיים ולא זכתה להסכמתם, ויש בה משום רמיסה גסה של מסורתם ושל אמונתם.

הפסולת לנהר וחסל

הוועדה לבקרה על הזיהום במחוז אוריסה תיעדה מחדלים בהליך סילוק הפסולת של בית הזיקוק. כתוצאה מכך, יש חשש שהנהר המשמש כמקור המים היחיד באזור הזדהם בלי תקנה.

בשל הזיהום לא יכולים עוד המקומיים להסתמך על מי הנהר לשתייה, בישול, היגיינה ושימושים נוספים. בשל שאיפת האבק והחומרים המזהמים האחרים שפולט בית הזיקוק, סובלים המקומיים מקשיי נשימה, שיעול כרוני, מחלות עור ובעיות בריאותיות נוספות.

במהלך ביקור בלנג'יגאר במארס 2009, תיעד אמנסטי אינטרנשיונל הפרות של הזכות למים, הזכות לבריאות, ובפרט הזכות לסביבה בריאה.

"איבדנו את אדמותינו לבית הזיקוק", סיפר אחד מתושבי לאנג'יגאר לחוקרים. "נעצרנו בעקבות מחאותינו. איבדתי את התאו שלי לאחר ששתה מהמים המזוהמים. אנו בקושי מסוגלים לנשום בשל האבק שיוצר בית הזיקוק, הפועל 24 שעות בלי הפסקה. האדמה שעוד נותרה בבעלותי תועבר לחברה לצורך הרחבת בית הזיקוק".

אז מה אם זה מקום קדוש?

"ההר הוא האל שלנו, והאדמה – אלילתנו. בין השניים, יש לנו את הגשמים ואת מי הנהר. אלה המבקשים לכרות כאן ישתלטו בהדרגה על כל השטח הזה. מה יהא עלינו אחר כך?", תהה תושב אחר באוזני החוקרים. "אם ניאלץ לעזוב את הגבעות שלנו ונגווע ברעב – כולכם תישאו באחריות", האשים תושב שלישי.

אמנסטי אינטרנשיונל מוטרד מאוד ממצבן של קבוצות המיעוטים האתניים באוריסה ובחוסר ההתחשבות בצורכיהן וגורלן מצד הממשל המרכזי בהודו וממשלת המחוז.

הארגון הביע דאגה למצב הקשה של התושבים הילידיים בפני שלטונות מחוז אוריסה, בפני בית הזיקוק ובפני הועדה לבקרה על הזיהום במחוז.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מטרה נעלה

ביום שלישי, 13 באוקטובר, ב-19:00, יקיים הסניף הישראלי של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל אירוע המוקדש להודו במסעדת "24 רופי", שוקן 14-16 תל אביב. האירוע נועד לחשוף את הקהל הישראלי בפני פן נוסף של הודו, הדמוקרטיה הגדולה והמגוונת ביותר בעולם.

האירוע יכלול הרצאה בנושא ומופע מוסיקלי של נגן סיטאר. כן תופץ בקרב המשתתפים עצומה שבה נקראים השלטונות באוריסה להיחלץ לעזרתם של המיעוטים. הכניסה חופשית.

הגר שיזף היא רכזת קמפיין הודו באמנסטי אינטרנשיונל סניף ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully