וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וויליאם רייך - תעלומת מפצח העננים

ירון שוורץ

1.10.2009 / 0:18

הוא התמחה אצל פרויד, התנגד לנאצים ותמך בהומואים ובאורגזמות. ולא הזכרנו את האנרגיה המסתורית שגילה. וויליאם רייך מצטרף בכבוד ללקסיקון הניו אייג'

איכשהו נראה כי וויליאם רייך (1897-1957) לא זכה מעולם להיכתב ברשימות נוסח "יהודים גדולים בהיסטוריה", ובכל זאת, מעט אנשים חוו גלגול-חיים מסעיר כשלו. כאמור, רייך היה יהודי, אבל חילוני, או יותר נכון - מה שכונה בזמנו - מתבולל.

הוא התייתם מהוריו בנערותו, השתתף במלחמת העולם הראשונה, למד פסיכיאטריה והוסמך אצל פרויד. הוא עבד בגרמניה, בדנמרק, באנגליה ובשבדיה, שם גילה אנרגיה ייחודית בשם אורגון (Orgone). מלחמת העולם השנייה החלה, הנאצים היו בעקבותיו ורייך ברח לאמריקה.

ביבשת הגדולה הוא טיפל בחולי סרטן חשוכי מרפא, פתח הוצאה לאור, וביתו הפך למין אשראם קטן לפסיכולוגים ופסיכיאטרים. רייך פיתח תרפיות מגע חדשניות, ואפילו ייצר מכשיר ביתי להפקת אנרגיית אורגון.

רשות התרופות האמריקאית עקבה אחריו בחשדנות ולבסוף החליטה לזמנו למשפט בגין הונאה ורמאות. עד הגיע מועד פסק הדין, רייך הספיק עוד לבצע ניסויים נגד חומרים רדיו-אקטיביים ובנוסף להמציא מכשיר מוריד גשם בשם "תותח עננים".

גם צלחות מעופפות וחייזרים הצליחו להיכנס לרשימת ניסוייו, אך כל אלו לא הרשימו את השופט, שגזר עליו קנס של אלפי דולרים ובנוסף שתי שנות מאסר. ביתו ומעבדתו הושמדו, וכל כתביו ופרסומיו נאספו ונשרפו. כעבור שמונה חודשים, בכלא, רייך נפטר.

הראשון שאמר את המילה "אורגזמה"

אבל, מעבר לאירועי ההיסטוריה הסוערים של חייו, ההיסטריה העיקרית שחולל רייך בעולם נקשרה לתגליותיו בנוגע למיניות האדם ולאורגזמה. אומרים שעד וויליאם רייך, אף אחד לא העז להגיד את המילה הזו - אורגזמה - בפומבי. הוא היה גם בין הראשונים שתמכו בגלוי בפמיניסטיות, בהומוסקסואלים ובביטול חוקים נגד הפלות.

בעניין האורגזמה, טען רייך, כי היא המקור להוויית האדם המודרני. הדחקת היצר המיני יוצרת בהכרח שריון אנרגטי באדם, והוא מקשה את שריריו, לבו ורגשותיו. רייך פיתח שיטות טיפול, שנויות במחלוקת כמובן, במהלכן עזב הפסיכיאטר את הספה ועזר באמצעות לחיצות ועיסויים מיוחדים לשחרר בחולה אנרגיות נעולות.

הדיכאון והאורגזמה היו לדבריו מקורה של אותה אנרגיה, והשאלה היא אם היא נעולה במרתפי הנפש או גלויה וחופשייה לשימוש. כאמור, הוא כינה את האנרגיה הזו בשם אורגון ואף טען כי היא מקור החיות לכל יצור חי בעולמנו.

אין צורך לציין שרייך ותגליותיו לא התקבלו בקרב החוג הרציונאלי של הקהילה המדעית, אבל תרבות הניו אייג' שזכתה לפריחתה הגדולה מספר שנים לאחר מותו, אימצה בחום את רעיונותיו והשגיו המדעיים.

יש האומרים אפילו כי הוא היה אחד האחראים להתאפשרותה של המהפכה המינית של המאה ה-20. בכל זאת, הוא היה כנראה הראשון שטען כי חיי מין פעילים ומשוחררים מכל רגש של אשמה הם התרופה הטובה ביותר לכל מחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully