וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנהיה לראש וגם לזנב

ניצן קליין

19.9.2009 / 3:56

אחת מברכות ראש השנה היא "שנהיה לראש ולא לזנב", כלומר שנוביל בחיינו ולא נהיה מובלים. האם זה באמת מה שהיינו מאחלים לעצמנו?

גם אתם ודאי אמרתם אתמול את הברכה "שנהיה לראש ולא לזנב". כיוון שהברכה משתמשת בדג על מנת לציין את ההבדל בין מוביל למובל, מעניין לבחון על מה באמת אחראים שני החלקים המדוברים בגופו של הדג.

הראש: ראש הדג הוא זה שמסתכל קדימה, הוא בוחן ומזהה סכנות כמו טורפים, הזדמנויות כמו דגה אחרת, כיוונים או צרכים כמו אוכל או מקום מסתור. הראש הוא זה שעושה את הבדיקות והחישובים, הוא זה שיודע לאן נכון לו לדג לשחות בהמשך על מנת להיטיב עם עצמו.

ומה לדג ולנו? ובכן, גם אצל בן האדם הראש הוא זה שחושב, שרואה, שבוחר את הדרך המתאימה ביותר. ואילו הרגליים, הידיים ושאר האיברים הם אלו אשר יובילו אותנו לשם.

הזנב: הזנב הוא זה שמנווט, הוא זה שמוביל את הדג לאתו מקום שהראש זיהה. הזנב משתמש במים ובזרמים על מנת להגיע בקצב שעליו מחליט הראש ולכיוון שאותו בוחר הראש.

המוביל הארצי

אך מיהו ומהו המוביל? מוביל הוא זה שלוקח את עצמו ואת האחרים למקום בדרך המיטבית. הובלה היא תפקיד שיש בו המון עוצמה, ביטחון ואחריות.

יש בתפקיד הזה גם קורטוב של בדידות, של כוחנות ושל סגירות, שהרי אם יקשיב המוביל לאחרים, יתכן שיסטה מהדרך בה הוא מתכנן ללכת ואז האחריות תהיה שלו ושלו בלבד.

לפיכך, המוביל בדרך כלל בטוח שהדרך בה הוא הולך היא הנכונה. הוא פשוט לא מכיר דרך אחרת.

חוסר ידיעה מבורך

המנהיג לעומתו הוא זה שמצד אחד יודע לאן ללכת או להביא את האחרים, ומצד שני יודע להשתמש במובילים הרבים שיש סביבו, ביכולותיהם ובחזקותיהם, על מנת להגיע לשם באופן המיטיב, המהיר והנינוח ביותר.

המנהיג הוא זה שיודע מתי להיות מוביל ומתי להיות מובל, מתי להיות לראש ומתי לזנב. מנהיג לוקח אחריות גם כאשר הוא בוחר מוביל שטעה בדרך. כל מה שעושה המנהיג כאשר הוא טועה, הוא לבחור מוביל למסלול החדש.

גם המנהיג הוא עוצמתי בדרכו שלו ומלא ביטחון בבחירות אותן הוא עושה, אך המנהיג מוותר מראש על הידיעה, הוא לא חייב לדעת את הדרך או מה נכון, הוא בוטח באלו שלצדו, בכך שיראו לו את האפשרויות וייתנו לו את ההזדמנות לבחור את האפשרות המתאימה ביותר עבורו ועבורם.

המנהיגים הם אלו שנרצה ללכת אחריהם, כיוון שהם ישרו עלינו ביטחון מצד אחד, בכך שיביאו אותנו למקום המיטבי עבורנו, ומצד שני יאפשרו לנו לקחת חלק במסע.

ניצן קליין הוא מאמן חווייתי. מוביל שיטת אימון בעזרת משחק וחוויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully