וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחילות לילה

מה פשר תחושת הבחילה בחלום? מדוע בן הזוג שלי סובל מכאב בטן נורא? מדוע נכנסים לי שוב ושוב למקלחת? על מערכת העיכול ותקלותיה בחלום

על סימבול המזון וסוגי המאכלים כבר כתבתי וציינתי שהמזון הנו אחד מהסימבולים הבסיסיים בו אנו משתמשים. זאת כיוון שלא פעם המזון שאנו אוכלים משקף את מי שאנו, את הרגשות שלנו ולא פעם המזון שאנו אוכלים משמש תחליף למה שחסר לנו בחיים.
המזון הנו סימבול המייצג את החיים. האוכל, כמו סיטואציות רבות בחיים, יכול לעורר בנו תיאבון, תאווה, סלידה ואכילתו יכולה לעורר בנו הנאה עצומה, תחושת תיעוב ואם נגזים גם אשמה. בחלום, מה שאנו אוכלים, רמת התיאבון שלנו, וכמות המזון יכולים להצביע על רמת התשוקה והנגישות שלנו לנושא החלום. כך למשל, חלום בו יש אמנם שפע מאכלים, אולם יחד עם זאת אין תיאבון ובפועל החולם לא נוגע באוכל, יכול להראות כי למרות שבמציאות החולם חווה שפע, הוא אינו מסופק וחש שהוא איבד עניין בתחום בו עוסק החלום.

היום אציג בפניכם את מערכת העיכול, את אותה המערכת המטפלת במזון הנכנס לגופנו ובתהליך העיכול שלו. כמובן שאנו לא עומדים ללמוד אנטומיה, אלא להבין כי מבחינה סימבולית מערכת זו מייצגת את תהליכי ההטמעה של אירועים, תהליכים ונתונים הקיימים בחיינו. זה דבר אחד "לבלוע את הצפרדע", ודבר אחר להיות מסוגל לעכל אותה. לא פעם אנו יכולים לחתום על עסקה הנראית לנו נהדרת, אך מגלים שבעצם, אנו מתקשים לעכל אותה.

למערכת העיכול, בשונה ממערכת הנשימה למשל, יש הרבה מאד מנגנוני הגנה. בעוד שמערכת הנשימה, אם נרצה או לא, תכניס את האוויר שיש בחוץ פנימה כמעט ללא הבחנה, המזון לעומת זאת צריך לעבור כמה וכמה שלבים בהם הגוף בוחן עד כמה הוא אטרקטיבי לפני שהוא נכנס לקיבה. תחילה נבחן את המזון עם חוש הראיה ואם למשל המזון לא נראה טוב, בהחלט נסרב להכניסו לפה. לאחר מכן נעזר בחוש המישוש, כשנקרב את המזון לפה נשתמש בחוש הריח כדי לבחון את מזוננו, ולבסוף נפסוק סופית לפי חוש הטעם.גם אז, לאחר שאנו מכניסים (סוף-סוף) את המזון אל קרבנו, עדיין אם הוא לא טוב לנו, נוכל להוציא אותו בדרך של הקאה בשלב מוקדם או בדרך של פינוי פסולת (קלקול קיבה) מצד שני.

אך בשלב זה חשוב לי להזכיר כי לפני שאנו נגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם, ורק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו אנו יכולים להתחיל לפרש את החלום. כך למשל, אין זה כל-כך נדיר שאדם שמתעצל לקום לשירותים כדי להתרוקן, יחלום על זה בלילה. אין זה אומר שהחלום מייצג מסרים שעולים כרגע מתת המודע, אלא צורך פיזי שלא מומש.

שלב ראשון – בליעה, בחילות והקאות

הבוס קורא לנו למעלה ולאחר הרצאה של כמה דקות, הסברים ונימוקים, אנחנו נאלצים לקחת על עצמנו מחויבות לא צפויה. לא טוב לנו עם זה ובמשך כל היום אנחנו מסתובבים עם תחושה קשה בנוגע לזה. אנו לא צריכים להיות מופתעים אם בלילה למשל, נחלום חלום בו קשה לנו לבלוע מזון לאחר ארוחה, או לחלופין לחלום שיש לנו בחילה, וייתכן שאפילו נתעורר מהחלום גם עם תחושת בחילה. בליעה ובחילות הנו מנגנון ההגנה הראשוני של מערכת העיכול, המאפשר לטפל במזונות שאינם ראויים לפני שהם מגיעים לקיבה. גם בחלום זהו מנגנון אזהרה שבא להראות לנו שאנו עומדים "לבלוע" דבר מה שאינו נכון לנו.

את הבחילה בשלב מאוחר יותר יכול להחליף בחלום צורך להקיא, ואולי אף נחלום על ההקאה עצמה. אם זה קורה, הרי שזהו סימן שהגיע הזמן להוציא החוצה את מה שלא נכון לנו גם אם זהו תהליך לא נעים וטיפה מלוכלך, תת המודע מראה לנו שעדיף שהוא ייצא עכשיו מאשר ימשיך את דרכו ויטמיע את עצמו בקרבנו (יגיע לקיבה).

שלב שני – תהליך העיכול, כאבי בטן וגזים

רבים "זוכים" לחוות הרגשה של גזים, בטן נפוחה או כאבי בטן. אלו שסבלו מקלקול קיבה יודעים לספר היטב כמה הרגשה זו בלתי נעימה. אך מה קורה שם בבטן כשזה קורה? המזון המקולקל שנכנס לקיבה מתקשה להתעכל ויוצר נזק. כך זה גם בחלום. תחושת נפיחות, גזים או כאבי בטן הם סימבולים המייצגים רמות שונות של תחושה שיש לנו בזמן ערות, שאנו עושים דבר לא נכון בחיינו, שקשה לנו לעכל דבר מה שקורה לנו.

באחד הקורסים שלי, אחת החלומות דיווחה על כאבי בטן שפקדו אותה במשך כמה שבועות כמעט כל לילה בחלום. התברר שהיא עמדה בפני החלטה, בעקבות לחץ של ההורים, להיפרד מהחבר שלה. החלום סימל את העובדה שהיא לא יכולה לעכל את זה כמו שצריך ולאחר שהחליטה ללכת אחרי הלב ולהישאר, הפסיקו החלומות האלה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

שלב שלישי – פינוי הפסולת

למרות כל מנגנוני האזהרה, לא מעט פעמים נפגוש מקרים בהם המערכת קלטה מזון מקולקל. תהליך העיכול שלו היה קשה, כואב, מטריד, אולם עכשיו צריך לפנות את הפסולת. לפעמים תהליך פינוי הפסולת יכול להיות קשה, בלתי נעים (כמו למשל עצירות, שלשולים), אולם גם אם זה לא נעים, אם נחלום חלום מסוג זה - עלינו לדעת שזהו חלום מצוין, כיוון שהחלום מסמל את העובדה שתהליך העיכול הסתיים, נגמרו הדילמות ועכשיו צריך פשוט לפנות את הפסולת. נכון, זה לא נעים להגיד לבוס אחרי שלושה חודשים שאנו דורשים שיעביר את המשימה למישהו אחר כי לנו זה מספיק, אבל לפחות הבשלנו ואנו מוכנים לסיים את התהליך. חלום בו אנו סובלים מעצירות למשל, יכול להראות כמה אנו עצורים ומתקשים להגיד את זה לבוס. לעומת זאת חלום בו אנו לא יכולים להתאפק וצריכים לרוץ לשירותים כיוון שיש לנו שלשול, יכול להזהיר אותנו שכדאי לנו בכל זאת להתאפק ולא להגיד את כל מה שיש לנו לבוס.

שירותים ומקלחת

במאמר שעסק בחדרי הבית, ציינתי שחדרי השירותים והאמבטיה אינם נמנים מבחינה סימבולית על חדרי הבית. לאמבטיה ולשירותים יש מעמד אחר משאר החדרים, הם אינם קשורים לתפיסה על פיה חדרי הבית מייצגים חלקים בנפש שלנו. הייחודיות של חדרים אלו היא דווקא בכך שזהו המקום בו אנו יכולים להיות עם עצמנו, עושים את שלנו בצורה אינטימית ומצפים לפרטיות מלאה. זה הזמן שלנו עם עצמנו ואפשר להגיד ששם אנו יכולים למעט זמן להתנתק מהעולם ולעשות קצת מדיטציה עם עצמנו. באופן טיפה מוזר, גברים נוטים לעשות את המדיטציה שלהם בשירותים, ונשים במקלחת.

מקלחת:
זהו המקום שבו אנו יכולים לשטוף את הלכלוך מעלינו, להתנקות ולהתחדש. להסיר מעלינו את מה שנדבק בנו מהיום יום, להשתחרר מקשיים, מבעיות. צריך לבדוק מה קורה במקלחת: אולי אין מים, מה שיכול להראות שאנו מתקשים להתנקות ולהתנתק ממה שמעיק עלינו. אולי אנו לא רוצים לצאת מהאמבטיה? אולי מפריעים לנו במהלך המקלחת והורסים לנו את החוויה האינטימית? חלום, אגב היכול להופיע אצל הרבה זוגות שעברו לחיות ביחד.

שירותים:
זה המקום שבו אני מתרוקנים מהלכלוך שיש לנו בפנים. בשירותים אנו מתנקים מכעסים, תסכולים וכשזה יוצא החוצה, זהו סימן שזה נגמר ואנו כבר עוברים לשלב הבא. פעמים רבות חלומות על שירותים כלל לא עוסקים בהתרוקנות אלא באינטימיות. פעמים רבות נפגוש מקרים בהם החולם כלל לא הצליח להתרוקן, כיוון שכל הזמן הפריעו לו. חלומות אלו (ראו דוגמא) יכולים להראות שיש לחולם קושי עם נושא הפרטיות שלו.

חלום לדוגמא

החלום:
"פעמים רבות אני חולמת חלום שחוזר על עצמו בווריאציות שונות ובו אני צריכה ללכת לשירותים, אבל כל פעם מפריעים לי. פעם זה שירותים ציבוריים והדלת שקופה, פעם החלום מתרחש בבית שלי כשיש אורחים והדלת לא נסגרת, בפעם אחרת כל הזמן נכנסים לחדר השירותים (אפילו שנעלתי אותה) אנשים ומפריעים. בכל הפעמים אני רוצה ללכת לשירותים ובגלל שמפריעים לי, לא מצליחה". מה זה אומר? החלום חוזר על עצמו כל-כך הרבה פעמים בחיי.

התשובה:
אתחיל בכך שהחלום שחלמת הוא סוג חלום הנקרא חלום חוזר. תדירות החזרה של החלום אצל חולמים מסוימים יכולה להיות קבועה ובמקרים אחרים יכולה להיות אקראית לכאורה, אולם יש סיבה להופעת החלום שוב ושוב. כשחלום חוזר, זה אומר שלא רק החלום חזר, כי אם גם הבעיה אותה הוא מייצג. כך, אם יש לאדם בעיה בזוגיות למשל בכל פעם שהוא יחווה את הבעיה שלו בזוגיות, יופיע במקביל חלום חוזר בחייו. אם הבעיה היא קבועה, החלום יחזור בזמנים קבועים ואם הבעיה תלויה בגורם משתנה (כמו למשל קושי לסיים קשר) החלום יופיע בזמנים בהם הבעיה חוזרת בחיי השואל.

בחלום שלך את נכנסת לשירותים, אולם לא מצליחה להתפנות כיוון שכל הזמן מפריעים לך. השירותים הם סימבול שאמנם מדבר על הצורך להתרוקן, אולם במקרה הזה נראה שהחלום עוסק באינטימיות. העובדה שמפריעים לך בחלום בזמן השירותים, הינה סימבול המרמז על כך שבזמן ערות יש לך קושי עם אינטימיות. אני מניח שאין הכוונה לאינטימיות בינו לבינה (למרות שגם זה יכול להיות), אלא לצורך באינטימיות, שלא מתממש מצד אחד, ותחושה שחודרים לך לפרטיות שלך מצד שני.

נסי לראות היכן את מרגישה שאין לך פרטיות בחייך, האם יש בעיה עם נושא האינטימיות? יש קושי לשתף אדם קרוב? החלום רוצה להגיד לך שהגיע הזמן לבדוק נושאים אלו למצוא דרך לאזן בין הצורך בפרטיות לבין הנכונות לאפשר לאנשים להיכנס אל חייך.

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully