וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסיית השכל

אלה לב

28.7.2009 / 20:54

הסיינטולוגיה מנהלת קמפיינים עולמיים ומקימה מרכזים מפוארים, מושכת שלל סלבריטאים וגם לא מעט אש. איך כל זה נראה מהמקום הכי נמוך בתל-אביב?

במזרח תל אביב, ממש בצמוד לתיאטרון "תמונע”, בין כבישים שבורי אספלט ומדרכות משובשות, ניצבת דלת ברזל קטנה, שמהווה את השער למרכז מפואר, המרכז לסיינטולוגיה בתל אביב. הכניסה למרכז, דרך שביל שמשתרך בירידה מן הרחוב ההומה, נותנת לנכנסים שתי שניות להחליף פאזה, להיפרד מן הסבל האנושי ולחדור לתוך המבצר הרוחני, מבנה מטופח ומעוצב בן שלוש קומות. כל מרכזי הסיינטולוגיה ברחבי העולם נראים ככה. פאר הוא כנראה חלק מהרעיון. יש שם עמדות לצפייה בהרצאות וידאו, כיתות שמאובזרות במיני מכשירים וחפצים התורמים לתירגול, המון ספרים מסודרים על גבי מדפי עץ ואפילו סאונה קטנה לשם היטהרות מרעלים.

מהי הסיינטולוגיה ומה בינה לבין רוחניות?

המילה "סיינטולוגיה" מורכבת משתי מילים לטיניות: SCIO שפירושה "לדעת לעומק" ו-LOGOS שפירושה "החקר של". ביחד מרכיבות שתי המילים את השם שפירושו "מדע הידיעה". מעבר לפירוש הליטרלי, הסיינטולוגיה מוגדרת כדת חדשה יחסית, שהיא פרקטית ומעשית. היא דומה יותר לדתות המזרח ולא כל כך לאלו של המערב, מכיוון שאינה נכנסת לתחום האלוהות. לא מגידירים בה את אלוהים וגם לא את דבריו ומצוותיו, אלא עוסקים במאגר חכמה הנוגע לטבע הרוחני של האדם: איך להגיע למצב רוחני גבוה יותר, תוך כדי אמונה שקיים משהו מעבר לעולם החומרי פיזי שמכניס בו הגיון.

את המושג "רוחניות" קושרים בסיינטולוגיה עם המושג "אחריות". “ברגע שאדם מבין שהוא חי לאורך ציר קיומי ארוך טווח, האחריות האישית מתרחבת", מסביר ספי פישלר, עוזר משרד הדובר של המרכז. "אם אדם חי רק בשביל כאן ועכשיו, זה מוריד ממנו אחריות כי לא קיים עבורו מאום מלבד הרגע. אבל ברגע שאדם מבין שיש משהו שמתקיים מעבר לגוף הפיזי הנתון ולחומרים שמסביבו, משהו שקיומו ארוך טווח וממושך, נכנסת גם תחושת האחריות. בסיינטולוגיה, אנחנו חותרים גם לאפשר לאדם לשלוט על מאורעות חייו ולא להיפך, וכך לתת לו יכולת להשתפר ואפילו להשפיע ברמה של שינויים חברתיים".

הדרך להכרת הסיינטולוגיה מתרחשת במרכז בצורת קורסים עיוניים ומעשיים. השיטה כולה בנויה בצורה היררכית. קורסים ותירגולים למתחילים, למתקדמים ובשלב מסויים, איפה שהוא בחצי הדרך, כשאדם עבר כך וכך הכשרות וקורסים, ניתנת לו האפשרות לעבור ממצב של מטופל למצב של מטפל.

עקרונות השיטה

את התורה הסיינטולוגית ייסד לפייט רון האברד לאחר 50 שנות מחקר. האברד, מהנדס בהכשרתו, אסף ידע מדעי מלימודיו וחוויות אנתרופולוגיות ממסעותיו הרבים סביב העולם, והחל לחקור את החיים במטרה למצוא פתרונות אמיתיים למצוקות האנושיות. “אנשים הם שונים לגמריי אחד מהשני, אבל לכל אחד יש מטען שהוא סוחב על גבו", מסביר פישלר. "תיבת הפנדורה מגיבה באופן דומה לגירויים אצל כולנו. אם נזרוק לאוויר משפט כמו 'באירופה כולם שונאים אותנו', כפתורי תיבות הפנדורה ילחצו באופן די דומה אצל כל המאזינים. בסיינטולוגיה לוקחים את החלק הריאקטיבי הזה ומנקים אותו, כך שהאדם יוכל בסופו של דבר להגיע למצב שהוא לגמרי הוא”.

לארץ יובאה הסיינטולוגיה בשנות ה-70 על ידי פרופסור שפי גבעון. לפני כן, בשלהיי שנות ה-50, היתה קבוצה קטנה שעסקה בסיינטולוגיה, אבל היא היתה איזוטרית ולא שרדה. המרכז ברחוב שונצינו בתל אביב, הוא המרכז הראשי של סיינטולוגיה ישראל. מלבדו קיימים מרכזים נוספים ברחבי הארץ שייסדו על ידי תלמידים שקיבלו את הכשרתם במרכז התל אביבי. “על מנת לפתוח מרכז, דרושה תעודת הכשרה. מעבר לכך, למקים המרכז נערכות בדיקות בלתי פוסקות על מנת לוודא שהוא עדיין פועל לפי הסטנדרטים", מבהיר פישלר. ההנהלה הראשית של דת הסיינטולוגיה מצויה בלוס אנג'לס, תחתיה מצויים אירגונים המפקחים על המרכזים העירוניים ביבשות השונות. המרכז בתל אביב מפוקח על ידי המרכז האירופאי ואיתם עומדים בקשר על מנת לשמור על טוהר השיטה.

פעולותיה ומתנגדיה של הסיינטולוגיה

בבואך למרכז נפתחת בפניך דרך. הטירון נפגש עם רשם שעוזר לו לבחור את הדרך הסיינטולוגית שתתאים לו ביותר. מוצעים לו קורסים עיוניים ותהליכי מבוא הקרויים "אודיטינג", שבהם החניך נשאל שאלות קבועות שנוסחו לספרים על ידי האברד. מולו יושב "האודיטור" (מאזין) שעוזר לו להתכוונן בתהליך, אם על ידי מכשיר ה"אימיוטור" המאובזר במחט הפועלת בכוח מאגרי החשמל בגוף ומצביעה על נקודות עמוסות רגשית ואם על ידי ביטוי של סוגיות בלתי ברורות על ידי חפצים שונים או פלסטלינה. התשלום נעשה לפי קורס, כשקורס בסיסי יעלה כמה מאות שקלים ויערך על פי הקצב של הלומד.

עד כה הכל נשמע כל כך טוב ויפה, מקסימום טיפה יקר, ובכל זאת הסיינטולוגים צברו לעצמם לא מעט אויבים. למה אוהבים לשנוא את הסיינטולוגיה?
"הסיינטולוגיה היא הדת היחידה שהתפתחה במאה ה-20. זו דת חדשה יחסית לדתות שקיימות אלפי שנים", משיב פישלר. "תשומת הלב שניתנת לנו נובעת מן החדשנות ומתוקף כך שאנחנו גם מאד פעילים בעניינים רבי חשיבות כמו חינוך, זכויות האדם והמלחמה בסמים. כשעושים פעילויות בנושאים כאלה, בסדר גודל שהסיינטולוגיה עושה, אין מנוס מלדרוך על כמה יבלות ועל כמה אינטרסים, שהרבה פעמים מעורבים בהם גם היבטים כלכליים. הסיינטולוגיה היא אירגון בינלאומי בעל 300 סניפים ברחבי העולם והיא עושה הרבה רעש. הדת שלנו פועלת לשיפור תהליכים חברתיים כמו כל דת, אבל בצורה של עשייה ולא בצורה של הטפה, ויש כאלה שזה לא מוצא חן בעיניהם", מסביר פישלר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully