וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת הלבושה

מה פתאום אני מתפשט באמצע המשרד? מאיזה ארון שדדתי את שמלת הכלה התמוהה הזו? אוי, פיג'מה באמצע החנות? הבגדים עושה את החלום

בגדים כבר מזמן אינם משרתים אותנו רק במובן הפיזיולוגי. אמנם לרוב אנו מתאימים את הבגד לאקלים וכשקר נחפש בגד חם יותר, אולם הבגד שאנו לובשים משרת צורך פסיכולוגי ויש בינינו לבין ארון הבגדים שלנו קשר מאד הדוק, כך שגם אם אנו צריכים לפנות חלק ממנו, מייד נחשוב איך נמלא אותו בבגדים חדשים.

הבגד הנו אחד מהסימבולים הבסיסיים הקיימים בחיינו ואין ספק שבגדים הנו אחד מהנושאים המעסיקים ביותר את בני האדם. הם משקפים את מצב הרוח שלנו, אנו נשתמש בהם בטקסים שונים, נלבש אותם בצורה סמלית באירועים של שמחה, באירועים של אבל ובהיעדרם, אנו מרגישים חשופים, פגיעים ומנסים כמה שפחות להימנע ממצבים אלו.

אי אפשר שלא להסכים עם הפתגם העממי המפורסם שאומר "הלבוש עושה את האדם" ולא פעם אנו נשקף בבגד שלנו את מי שאנו, את הרגשות שלנו או לחלופין, נמצא שהבגדים שאנו לובשים משמשים כתחליף למה שחסר לנו בחיים. ואולי מסיבה זו תת המודע שלנו משתמש בסימבולים אלו כל כך הרבה בחלום.

אך תחילה, לאלו שלא קראו את המאמרים הקודמים, חשוב לי להזכיר כי לפני שאנו נגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם ורק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו, אנו יכולים להתחיל לפרש את החלום.

כך למשל אין זה כל-כך נדיר שאמא המודדת בגדים לחתונה של ביתה תחלום על שמלות מפוארות. אין זה אומר שהחלום על מדידת בגדים מייצגים מסרים שעולים כרגע מתת המודע, אלא שזהו תהליך פסיכולוגי בריא, בו המערכת שלנו "משחררת לחץ" לקראת היום הגדול.

חלום על בגדים (או היעדרם) הנו אחד החלומות הנפוצים ואפשר להגיד שלכל אחד היה או יהיה חלום בו הוא יימצא את עצמו מתעסק עם לבוש, בגדים או יחווה מבוכה בהיעדרם. כדי להבין את משמעות סימבול הבגדים בחלום, עלינו לחלק סימבול זה לארבעה קטגוריות.

הגנה

אמנם לרוב הבגד כבר מזמן איבד את ערכו כמגן וברור שאם היינו צריכים להשתמש בבגדים כמגן, היינו מתלבשים אחרת לגמרי. אך בחלום נפגוש פעמים רבות את הלבוש כמנגנון הגנה. לרוב הבגדים אינם משמשים כהגנה במובן הפיזיולוגי, אלא במובן הפסיכולוגי. גם התפשטות בחלום פעמים רבות הנו ביטוי למוכנות שלנו להוריד את ההגנות שלנו, ולהיות מסוגלים להיות מי שאנו, במערומינו, ללא מסיכות והסתרות.

לא בפני כולם אנו מוכנים "להתפשט" ואלו "הזוכים" לכך בחלום, הנם אלו שאנו מוכנים להציג בפניהם את האני האמיתי שלנו. כך למשל חלום בו החולמת מורידה במקום העבודה את הבגדים, בטוענה ש"חם לה מידי" וש"ככה יותר נוח", ונשארת רק עם בגדים תחתונים, יכול לבטא רמז מתת המודע שמנסה להראות לחולמת כי הגיע הזמן שהיא תתחיל להוריד את החומות שהרימה בפני הקולגות שלה ולהיות כפי שהיא באמת.

באותו העניין הבגדים יכולים לייצג גם יושר אישי, וחלום, ובמיוחד חלום חוזר, בו אנו מגלים שאנו עירומים, וגרוע מכך כולם מסתכלים עלינו בסלידה, יכול להראות שאנו מפחדים שיגלו את האמת העירומה הקשורה לדבר שעשינו.

מעמד חברתי ומשחק תפקידים

פעמים רבות נמצא את הבגד משמש כמעיין תחפושת, המציגה אותנו באור אחר, שונה ממה שאנו מציגים ביום יום. בזכות הבגד אנו יכולים להיות משויכים למעמד, לתפקיד או אפילו לחלום. להיות דבר שאנו לא. במקרה כזה סוג הבגד מייצג את המקום או המעמד אליו אנו רוצים להשתייך, וכש"יילקח" מאתנו הבגד, נרגיש עירומים.

משפט מפורסם של הנרי דיוויד תורו אומר כי "שאלה מעניינת היא עד כמה היו בני האדם שומרים את מעמדם, אם היו פושטים אותם מבגדיהם". ואכן סימבול הבגד פעמים רבות מייצג מעמד או חוסר מעמד חברתי. בימינו, גם כשיש פער מעמדות, הוא פחות בולט מבחינת הלבוש, אך תת המודע שלנו כן יכול לייצג הבדלים אלו בפרטי לבוש המאפיינים מעמד או תפקיד, ובכך להדגיש את הפער אותו אנו חשים ביום יום.כך למשל חלום של אדם המחזיק במשרה בכירה בו הוא מגיע למקום העבודה שלו בפיג'מה ומרגיש נבוך, יכול לייצג תחושה הקיימת בו בזמן עירות, שהוא איבד ממעמדו בעבודה, שלא ממש מתייחסים לדעותיו, ושהשפעתו פחות מורגשת.

פעמים רבות הבגד בחלום יכול לרמוז לנו שהגיע הזמן לעבור לשלב הבא ולהיכנס לתפקיד החדש בחיינו. כך למשל חלום על שמלת כלה, יכול להראות לחולמת שתת המודע שלה כבר מרגיש שהגיע הזמן לעבור לשלב הבא ולהתחתן.

מיניות

אחד החלומות היותר נפוצים ומפורסמים הנו זה בו עומדים בפני קהל ומגלים שאנו לא לבושים, או עירומים חלקית. חלום כזה יכול להתפרש בכמה מובנים. את חלקם הזכרנו קודם (הגנה, משחק תפקידים, מעמד), אולם עלינו לקחת בחשבון שלחלום מסוג זה יכולה להיות גם פרשנות מינית והוא יכול לייצג את החששות שלנו סביב התפקוד המיני שלנו. במקרה זה (ראו דוגמא מטה) חשוב גם להבין כיצד הקהל סביב הגיב: האם העירו לנו? צחקו? או שלא התייחסו כלל? תגובת הקהל חשובה כיוון שהיא משקפת את המציאות העומדת למול החששות שלנו. אם הקהל כלל לא שם לב, הרי שהחששות שלנו, שהתפקוד המיני שלנו היה לקוי, הם פרי דמיוננו, או בכל מקרה לא הפריעו לצד השני. אולם מצד שני, אם בחלום החברה העירה הערות, או התבוננה במיאוס על מערומינו, הרי שיכול להיות שיש בסיס לתחושות שלנו. במקרה כזה זה עדיין לא אומר שיש בעיה רצינית, אולם יש בהחלט מקום לדבר על הדברים וללבן אותם עם בן או בת הזוג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מיקום הבגד

גם למיקום הבגד והפונקציה שהוא ממלא יש חשיבות והמשמעות פעמים רבות נקשרת למשמעות הסימבולית של האיבר אותו הוא מכסה. כך למשל צעיף אדום המונח על הגרון יכול לייצג צורך עז של החולם לבטא כעס (הצבע האדום) שיש לו בפני מישהו. כובע ירוק על הראש יכול לייצג פרויקט חדש שלקחנו על עצמנו, חולצה כחולה המבליטה היטב את חיטוביה של החולמת מדגישה את העובדה שאין לה בעיה להראות לכולם מי היא באמת.

חלום לדוגמא

חלום לדוגמא

החלום:
"אתמול חלמתי שאני הולכת עם החבר שלי למועדון או מעין פאב-מסעדה, וכשקמתי מהשולחן כדי לרקוד איתו, גיליתי פתאום שאני עירומה. מאד נלחצתי ורציתי לחזור ולשבת מאחורי השולחן, מוגנת, אבל החבר כלל לא התייחס לעירום שלי ומשך אותי אחריו לרחבת הריקודים. אני זוכרת שמאד הפליא אותי העובדה ששכחתי לצאת לבושה מהבית, הייתי מופתעת שאף אחד לא שם לב לזה, אבל יותר התביישתי מזה שרואים לי הכול".

זו כבר פעם רביעית שהחלום הזה חוזר על עצמו, מה זה אומר?
רקע על עצמי: אני בת 29 ואני יוצאת עם החבר שאתו באתי למועדון כבר שלושה חודשים.

התשובה:
אתחיל בכך שהעובדה שחלום זה חוזר על עצמו מספר פעמים כבר מעידה על כך שהנושא מאד מטריד אותך, ולכן עלייך להתייחס לחלום זה ברצינות ולנסות לטפל בזה. החלום אותו חלמת התרחש באזור בילוי עם החבר, מה שמעיד על כך שנושא החלום הוא מערכת היחסים בינך לבין החבר. העירום לדעתי מייצג במקרה זה מיניות, או ליתר דיוק את מה שאת חושבת על התפקוד המיני שלך, מבחינה סובייקטיבית כמובן.

דרך העירום תת המודע שלנו פעמים רבות מנסה להראות לנו כמה אנו "זורמים" מבחינה מינית, כמה קשה או קל לנו עם נושא זה וכיצד אנו רואים בעיני רוחנו את התפקוד המיני שלנו. בפועל, העובדה שאת נעצרת ומתביישת במערומייך, מראה שיש קושי סביב נושא זה. הקושי מתחיל בעודף בביקורת העצמית, בעובדה שאת חוששת מה הצד השני חושב ובמקום להיות עסוקה בפעילות עצמה ובהנאה הכרוכה בה, את עוסקת בניתוח של איך היית, או מה את אמורה להיות. נסי לראות על מה החלום מנסה לדבר: האם מדובר כאן בקושי בפעילות מינית עצמה, בעודף ביקורתיות, האם את מתביישת במשהו?

בפועל, כיוון שבחלום רק את שמה לב לעירום שלך, הדבר מצביע על כך שאת קצת מגזימה עם הביקורת העצמית. במציאות נראה שלבן הזוג שלך (או לצורך העניין "הקהל" שלך), לא באמת אכפת. לכן, גם אם יש משהו: פגם במראה, קושי, או כל דבר אחר, לבן הזוג לא ממש משנה והוא כנראה מקבל אותך כפי שאת. אז מדוע שאת לא תקבלי את עצמך כמו שאת?

לסיכום, דעתי היא שהחלום רוצה להראות לך שהגיע הזמן שתקבלי את עצמך כפי שאת, ורוצה להגיד לך: לכי על זה, תשתחררי ותרקדי כאילו אף אחד לא רואה אותך. כי למרות מה שאת חושבת, לבן הזוג שלך לא משנה – וטוב לו עם מי שאת.

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully