וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשאלו את עליסה

שלי זוהר טל

23.7.2009 / 0:57

בסיקסטיז, בעקבות טימותי לירי, התנסו בהן המוני סטודנטים. לאחרונה הוצאו מחוץ לחוק – אבל לא אל מחוץ לתרבות. מהו סוד הקסם של הפטריות?

גילוי פטריות ההזיה בשנת 1959 חולל מהפיכה, כשטימותי לירי (1920-1996), אז פסיכולוג מבטיח מאוניברסיטת הארוורד ומי שנחשב לפנים של הניו אייג' בסוף שנות השישים, ניסה אחת מהן במקסיקו והתוודע אל עולם הטריפים. לירי כתב מאמרים על תכונותיה השונות של ההכרה, בהם הדגיש את חשיבות השימוש בסמים נרקוטיים על מנת לקצר את הדרך לחוויות דתיות וטלפתיות, ולאיחוד עם המוחלט. במסגרת עבודתו באוניברסיטה הוא יזם את ה"קורס בפטריות" ואף התנה את לימודי ההמשך בחוג ללימודי פסיכולוגיה בשימוש בסם. נקודת המוצא שלו הייתה:TURN ON, TUNE IN, DROP OUT - הידלק, התעורר ונשור. הוא קצר הצלחה וצבר מעריצים, אך לצד ההתלהבות וההתרגשות מהמדע החדש, החלו לזלוג ידיעות על צרכני פטריות הזיה שהשתגעו ואף התאבדו. לא קשה לשער את התגובה להתפתחויות בקרב סגל ההוראה והמחקר הרפואי באוניברסיטה. לירי צבר קהל מתנגדים, מה שהוביל לפיטוריו בשנת 1963.

פטריית ההזיה – קווים לדמותה

פטריות הזיה הן סם המשתייך לקבוצת הסמים הפסיכדליים, ביניהם קקטוס, שורש האיבוגה, LSD ועוד. הן נודעות גם בשמןMAGIC MUSHROOM. סלט הפטריות כשלעצמו מכיל מגוון סוגים: מקסיקניות, הוואיות, אקוודוריות, אמזוניות ועוד.

פטריית הזיה איננה סם שנחשב ממכר ורעיל, וההשפעה שלו משתנה בהתאם לסוג הפטרייה שלוקחים: האחת מעודדת את האינטלקט, האחרת מגרה את החושים הפיזיים והשלישית מדגישה צורות ומחזקת צבעים.

פטריות הזיה צומחות באזורים רבים בעולם ומופיעות גם בישראל אחרי ימי הגשם. בהולנד הן גדלות באופן חופשי בטבע ובגינותיהם של אזרחים תמימים יותר ופחות.

מה היא עושה לגוף ולנפש?

בתחום הבריאות הנפשית והגופנית, ידועות הפטריות כסם שיש בכוחו להסיט לאחור מחשבות על הקשיים של החיים, להדגיש את הפשטות שבקיום, להדגיש אהבה, לעודד חברות ולהשיב את הרוגע לאדם.

במחקר שהתקיים בשנת 1963 באוניברסיטת הארוורד שבארה"ב במטרה להגדיר את השפעת הסם השתתפו 36 מתנדבים משכילים ובריאים, שמעולם לא ניסו סם מסוג זה. תוצאותיו: שני שליש דירגו את החוויה כמשמעותית בחייהם, חלקם מצאו אותה דומה ללידת ילד, ושליש דיווחו על חרדות ודיכאון. לאחר חודשיים נבדקו אותם משתתפים בשנית וכ-80 אחוזים מהם דיווחו על שיפור בתחושת האושר והסיפוק בחיים.

ממצאים נוספים שהתגלו בעקבות אותו המחקר קשורים ביעילותו של החומר הפעיל בפטריית ההזיה – פסילוסיבין, שהתגלה כמסייע לטיפול בהתקפים קשים של דכאונות וחרדות בקרב חולים סופניים, ואף כמשכך כאבים עוזר למגר כאבי ראש קשים. "התודעה האנושית היא פונקציה של הגאות והשפל של דחפים עצביים באזורים שונים במוח, שהוא המצע שעליו פועלים סמים כמו פסילוסיבין, הלא הוא החומר הפעיל בפטריות הזיה", אומר צ'ארלס שוסטר אחד ממבצעי המחקר".

לעומתו מתאר א', צרכן סמי הזיה בעל קיבולת מכובדת, חוויית סם קצת אחרת: "לקחתי את הסם עם שניים מחבריי", הוא מתאר. "ההתחלה לוותה בצחוק בלתי פוסק, אך בהמשך הפכה לסיוט. הרגשתי כאילו אני נסחף לבדי בנהר ומותיר את חבריי הרחק מאחוריי. תוך כדי שהפחדים גואים בתוכי, הבחנתי בקופסת הפטריות הריקה והבנתי שאכלתי את רוב הפטריות לבדי, מה שהגביר את רמת הלחץ שלי לממדי פאניקה. לא יודע איך, מצאתי את עצמי בסוף צעירה ארוכה ומפרכת, עם נקע מכאיב ברגל. אין לי מושג איך זה קרה".

יחסי הציבור של הסם

לפטרייה מוניטין של סם שבכוחו לחסוך שנים של טיפול פסיכולוגי. מתוקף היותו משכך כאבים, הוא מסייע לאדם לעבור חוויות מתקנות תוך כדי התעלות למצב של חמלה, אהבה, סיפוק ושלווה. הפטריות מעולם לא "התאזרחו" בארצנו ונהוג לקחת אותו במסיבות פול מון, לרוב מחוץ לגבולות המדינה.

"פטריות הקסם" פופולאריות במיוחד בבריטניה ובאירלנד, באמסטרדם התפתחה סביבן תרבות שלמה, הן נרכשות בחנויות מסודרות המכילות מגוון של כל הסוגים והמינים. עד סוף שנת 2008 צריכת פטריות נחשב לסוג של גאווה עירונית באמסטרדם, אך טרגדיות קטלניות שהתחוללו באותה שנה שינו את התמונה: נער בן 19 קפץ דרך החלון ושבר את רגליו, אזרח צרפתי קפץ מגשר ונשאר משותק, המקרים הניעו את הממשלה לחתור נגד המורשת האירופאית ולהציב גבולות נוקשים: החל מ-1 לדצמבר 2008 נכנס לתוקף חוק האוסר על גידול, החזקה ושימוש בפטריות ברחבי הולנד. ברוב מדינות העולם הפטריות הן סם לא חוקי, אך באמסטרדם כמו באמסטרדם, מי שרוצה מוצא.

בין הידוענים מנשנשי פטריות תמצאו כמובן את טימותי לירי ואלברט הופמן, וגם את הביטלס, אליס קרול ("עליסה בארץ הפלאות"), גרייטפול–דד, אאוטקאסט, ואפילו החבר'ה מ"הפמליה" נוסעים באחד הפרקים למדבר, לקחת פטריות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully