וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרמה והתרנגולת

ירון שוורץ

17.9.2009 / 8:36

האם השנה הקרובה תהיה תוצאה של מה שהכנתי לעצמי בשנה הקודמת? קרמה הוא מושג מתעתע. האם אני זה שקובע מה יקרה לי? ואם לא, אז מי?

בואו נבהיר קודם כל דבר אחד חשוב. המילה קרמה אינה משתווה, או קשורה למילה גורל. גורל, זה כמו מזל, כמו פור, משהו אקראי לחלוטין. לעומת זאת הקרמה באה לציין פעולה אשר גוררת אחריה תוצאה. למעשה, כל פעולה היא כזו, כמעט. הצהרה כדלקמן גוררת אותנו כמובן לויכוח סוער בנוגע למי קבע מה: האם החיים הם משהו שנקבע עבורי מראש? או שכל אחד יוצר ובוחר בעצמו את שבילי החיים אשר בהם נוח לו לצעוד?

ראיית המציאות לפי הקרמה

מבחינת תפיסת הקרמה, שתי התשובות נכונות, אבל ישנו סדר מסוים, בסגנון הביצה והתרנגולת, להלן: הגלגול הנוכחי הוא חלק מרצף גלגולים קודמים, שכל אחד השפיע על זה הבא בתור. כל פעולותיי בגלגול הזה, גם אם נראות לי כנובעות מהתכוונות אישית שלי, הינן למעשה תוצאות של פעולות שעשיתי בגלגול הקודם. וכך גם בחירותיי בגלגול הקודם היו גם רצף של תוצאות של מעשים אשר הייתי שותף להם בגלגול שהיה לפניו. אי שם בזמן הקוסמי, אחורה לפני אינספור גלגולים, הייתה כנראה הפעם הראשונה, הפעולה הראשונה אשר הניעה את מעגל ההתרחשויות האינסופי הזה.

מצד שני לכל אדם ניתנת בכל רגע הזכות, אולי אפילו האחריות או החובה, להשתחרר מרצף הגלגולים, להשתחרר מהקרמה, או לפחות לשרוף קצת קרמה. איך עושים את זה? תורות רבות מהמזרח ובמיוחד מהודו, מולדת הקרמה, מציעות טכניקות שונות ומשונות לביטול כוונות קודמות ובראשן, המדיטציה בפעולה, או בעגה המקומית ה'קרמה יוגה'. הכוונה היא לפעולות סביבתיות כמו צדקה, תרומה, עזרה לזולת ותמיכה. בזמן ביצוע הפעולות הללו על האדם להיות במדיטציה, כלומר במצב מודעות גבוה ונקי, אשר לא יגרום לו לבקש הכרת תודה או תמורה על פעולותיו, אלא שכל מעשיו יהיו מתוך נתינה מוחלטת. ללא הדחקות או כוונות סמויות, ללא שאיפה שמישהו מהצד יאמר עליו שהוא צדיק למשל.

הקרמה באמונה ההודית והיהודית

לפי האמונה ההודית פעולות כאלו, אשר אינן מלוות בהתכוונות פנימית אגואיסטית, גם אינן גוררות תוצאה שתשפיע על חיי האדם בהמשך. הסבר קצת יותר פשוט אפשר לראות ביחסים שבין אדם וחברו. שניים שיש ביניהם מריבה תמידית, הרי שהקרמה בוערת ביניהם. כל פעולה שהאחד נוקט, גוררת תוצאה ותגובה של האחר. במידה ואחד מהם ייתן לשני מכל הלב, מכל רצונו, עזרה גדולה או מתנה גדולה, בלי לבקש תמורה - סביר להניח שהיחסים ביניהם יירגעו, יעברו למי-מנוחות ואולי אף ייפסקו. הקרמה המשותפת תדעך ותחדל מלהתקיים. מי שיצליח לשרוף מספיק קרמה, יזכה שגלגול זה יהיה האחרון ומכאן והלאה, כאשר ייפרד מגופו, הוא יחזור לרחף בנועם אינסופי בחברת האנרגיה המושלמת ששולטת בעולם ומניעה אותו. עד כאן לפחות, עיקרי תורת הקרמה ההודית.

מחוץ לתת היבשת, הקרמה אומצה כז'רגון טריוויאלי כמעט בכל מדינה ושפה, מסין ועד פרגוואי, מתוכניות טלוויזיה ועד לעולם הפוליטיקה והעסקים, כולם בקרמה אוחזים. לעומת זאת, בעולם הניו-אייג' היהודי זכתה הקרמה לפירוש קצת שונה. סיכול אותיותיה יוצר את המילה 'מקרה'. סיכול נוסף יוצר את המילה 'רקמה'. מכאן אפשר להפריד את האותיות לשתי המילים 'רק מה', כלומר אפשר לתרגל מדיטציה, אפשר לתת צדקה ולנסות ולהשפיע מבלי לקבל, אבל בסופו של דבר, ישנו אחד, שהוא קובע את מסע החיים לכל אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully